11
Novembre, 2012
09:36
De fet, però, el més important dels passeigs
son els vianants, els passejants, que hi van passant un i altre cop, sense
pressa i en companyia, ja que no es normal passejar tot sol, cosa que només ho
solen fer les persones grans i encara de forma molt escadussera.
Quan a Vila-seca es passejava pels carrers,
en el temps que recordo, val a dir que el col·lectiu humà més abundant, era el
de les noies. Les nenes, ja començaven a passejar els darrers anys d’anar a
l’escola, i quan en sortien, solien fer un tomb amb la colla. Més tard, quan ja
era fosc, sovint es trobaven amb les amigues per escampar la boira aprofitant
alguna comanda que els hi havien fet les mares.
Així que s’anaven fent més grans, aquest
hàbit vespertí es mantenia, ja que per moltes, era l’única hora de trobar-se
amb les amigues els dies feiners, i era quan els ganàpies que havíem tornat del
tros, ens havien arreglat una mica i fèiem tot el possible per veure-les,
especialment si en teníem alguna de filada que ens interessava especialment.
Normalment, els nois no passejàvem entre-setmana, solíem plantar-nos en alguna
cantonada, o qualsevol portalada per on podíem trobar-les i dir-los-hi alguna
cosa. Naturalment, els dies de cada-dia, la gent gran que treballava i la no
tant gran que tenia alguna feina a fer, no podia perdre el temps pels carrers fent
el banderot.
Els diumenges i festius, era ben diferent.
Moltes xicotes anaven a missa, que venia a ser quelcom mig obligat, d’altres,
si afegien al sortir i aleshores, anàven a passejar, carrer amunt, carrer
avall. Els fadrins, no eren tant de passejar, només quan tenien interès
manifest en apropar-se a alguna noia, i quan era així, la resta de la colla en
senyal de suport i solidaritat, passejava tan com convenia, perquè l’amic
pogués dir alguna cosa a noia que li agradava.
També passejaven persones més grans i per
descomptat les parelles de nuvis en els seus inicis o ja consolidats. Aquests,
quan ja anaven sols, sense que ningú hagués d’aguantar l’espelma, moltes
vegades tendien a travessar la via, a la recerca d’un aïllament, o com a mínim
per la carretera de l’Hort del Pep. Alguns abans de dinar anaven a fer el
vermut a la seva societat o a la Fonda.
Havent dinat, els diumenges que jugaven a
casa, els nens, joves i homes anaven al camp de futbol de l’Ateneu, a l’hora de
començar el partit i si estaven fins al final. En canvi les noies hi anaven tot
passejant més tard, segurament perquè no els interessava massa el joc, i en
canvi, els hi venia bé el passeig d’anada i tornada cap el cine. I encara, al
sortir del cine, abans de retirar, es feia una passejada, tant ells com elles,
per donar una darrera ullada.
A l’estiu, passejar per la platja també era
un costum ben arrelat, tot i que, ben diferent. Per començar, arribar-hi no era
tan fàcil com al carrer. Per una banda, els xicots agafaven les bicicletes
primer i anys més avant, les motos i cap a Salou o la Pineda falta gent. Per
les noies era més difícil i havien de comptar amb la família, la pròpia o la
d’alguna amiga i això era més complicat, però en tot cas, també hi arribaven.
Elles, com sempre, solien passejar més, per
la voreta de l’aigua amunt i avall. Els xicots en canvi estaven aparcats on
podien veure-les passar i en tot cas només passejaven per anar a ferumejar a la
vora d’on s’intuïa o es sabia que prenia el sol o es banyava la mossa objecte
de l’interès, d’algú dels de la colla. L’amistat de grup feia que es triés anar
tots , a Salou, a la Pineda, a la Platja Llarga o a qualsevol indret en funció
de l’interès d’un dels de la colla. Avui per tu, demà per mi.
Les hores esmerçades en passejar, eren
abans, una part molt important de les nostres vides.
05
Novembre, 2012
16:54
Diumenge passat a les vuit del vespre, vaig
travessar més de mig poble pels carrers del cas antic, i en els deu o dotze
minuts que hi vaig emprar, només em vaig creuar amb tres o quatre persones i
per descomptat, cap de coneguda. Això sol ser propi de cada diumenge al llarg
de moltes hores del dia, i també dels dissabtes, bàsicament a les tardes.
Al inaugurar-se la darrera fase de
l’arranjament del casc antic, la passada Festa Major, el nostre Alcalde, ens
parlava de la revitalització d’aquest nucli històric del poble, que dit ho
sigui de passada, ha estat una feina molt ben feta, i també feia esment a la
nova embranzida del comerç que si troba ubicat.
Segurament
que devem transitar pels carrers en horaris diferents, ja que tret de les hores
en que entren i surten la canalla de les escoles i el temps que son a dins, els
carrer son quasi buits de gent i el comerç, més aviat va de cara avall.
En tot cas, segons la meva personal visió,
la gent que va pels carrers, només transita, no passeja. Passejar pels carrers,
abans era, quelcom habitual en els nostres pobles i ciutats, potser més als
pobles, on hi havia menys distraccions. En aquest sentit, no puc deixar de
pensar en com es passejava a Valls fa cinquanta anys, on, entre el Pati i el
carrer de la Cort, hi havia tanta gent passejant els diumenges a la tarda que
no hi cabia ningú més. Fa uns anys a la veïna ciutat de Reus, que son
comerciants de mena, ja volgueren conjugar aquest afany, amb aquella crida
promocional: Reus, l’art de comprar tot passejant.
Anys enrere a Vila-seca es passejava bastant
pels carrers, especialment els diumenges, però també una mica els dies
entre-setmana als vespres. He sentit explicar que es passejava per tot el que
era la general, carrer de la Font, plaça de l’Església, carrer Major i carrer
del Carril, segurament perquè era l’únic espai del poble enquitranat, és a dir,
sense pols uns dies i sense fang els demés. També hi ha qui diu que a manca de
millors distraccions, anar a veure passar el tren, n’era una de suficient per a
que grans i menuts anessin fent el trajecte, amb calma i tranquil·litat ja que
no hi havien de pujar, és a dir, tot passejant. A més a més en aquest
recorregut si trobaven les tres societats i els cafès que eren també llocs de
trobada tant els dies festius com els vespres.
Fins l’any 1950, aquest passeig s’havia de
compartir amb el trànsit de la general, el que volia dir que, de tant en tant.
Els passejants s’havien d’arrambar a les vores per deixar passar cotxes i
camions cada dos per tres. Però des que es va fer la Carretera Nova, la cosa va
canviar i es va poder passejar amb molta més tranquil·litat.
I encara més, es varen obrir nous espais per
a passejar, primer els dos extrems del poble, que tot i quedar allunyats del
centre, estaven enquitranats i tenien l’ombra de plataners centenaris, i
després, la carretera de l’Hort del Pep, avui carrer Galzeran de Pinós i quan
s’anava fent es coneixia amb el llenguatge administratiu de “rampa unión”,
suposo que perquè enllaçava la carretera nova amb la part de dalt del poble, com
si diguéssim a l’antiga Vila-seca de Solcina.
Curiosament, l’únic tros de carrer que al
poble en diem “el Passeig”, al costat de l’església, per allí no hi passejava
mai ningú, o al menys del meu record. Potser per no escampar la boira pel
damunt del que havia estat el cementiri del poble, ves a saber.
03
Novembre, 2012
10:00
ELS JOCS DE LA PLAÇA D'ESTUDI (V)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Jugar a un o altre joc, era cosa de temporades,
de moda podríem dir, i normalment, encetar-ne una de nova, comportava que uns
quants es posessin d’acord. Si no n’hi havia un grup que portés boles, o retrats, o baldufa posem
per cas, no es podia encetar temporada.
No hi
havia un temps per a cada joc, fos la primavera, l’hivern o la tardor, i molts
anys els costums de les juguesques es repetien dos o tres cops. Això no vol dir
que en un moment determinat tots els nens de la plaça d’Estudi juguessin al
mateix, està clar, però quan algú començava una nova etapa, al cap d’uns dies
la majoria jugàvem al mateix.
Tots teníem a casa boles, retrats i baldufa
i, quan era el temps, ens podíem fer güitus. Els güitus eren pinyols
d’albercoc, i el joc consistia en fer un clotet a terra, cada jugador en posava
un a dintre, es sortejava l’ordre de tirar i cadascú tirava un güito amb la mà
quasi tancada i empenyent amb el dit gros de dins a fora el pinyol cap al
clotet per veure si en treia cap dels de dins; si ho aconseguia, es quedava els
que feia fora i podia tornar a tirar, en cas contrari, havia de deixar el seu
al clotet.
Amb els pinyols d’albercoc també fèiem
xiulets. Calia triar un güito que al sacsejar-lo es notés que l’ametlleta que te
a dins anés solta, que se la sentís ballar, aleshores fregant un dels costats
en una paret rasposa al cap de poc temps s’aconseguia fer-hi un foradet, i ja
es tenia el xiulet, que posat vora la boca a tocar del llavi inferior, bufant,
xiulava.
El joc de boles, consistia en fer grups
d’entre quatre i deu jugadors, es feia un rolu més o menys gran segons el
nombre de jugadors i a dins s’hi anaven posant les boles arrenglerades. A uns
dos metres, es feia una ratlla a terra, perpendicular a la renglera de boles,
darrera de la qual es situaven els jugadors per anar tirant el bolot o el palet
cap a les boles, feta la tirada, totes les que sortien del rolu se les
emportava el que havia jugat. A vegades, el segon o tercer tirador ja se les
havia emportat totes, i per tant calia tornar a reomplir el rolu. El més
correcte, era tirar amb un bolot de ferro de la mida d’un ou petit de gallina,
però totalment esfèric, està clar, el palet era un substitut, ja que els bolots
no eren fàcils de tenir. Amb el bolot no s’aconseguien tan bons resultats ja
que el bolot rodolava i el palet s’arrossegava donant millor rendiment, per
això abans de començar s’havia de triar una o altra andròmina, i jugar tothom en
igualtat de condicions. Les boles més normals eren les de fang d’argila, que en
dèiem de farinot i les venia la Maria del Sereno, excepcionalment n’hi havia
alguna de pedra, però mai de vidre com les que tenen avui els nens i que
compren als xinos. Tant abans de començar com en acabat tot el material es transportava
a les butxaques dels pantalons, Déu n’hi do el que havien d’aguantar els
tirants!
Jugar a retrats, era exactament el mateix
procediment però emprant les cares més amples de les capses de llumins, que
nosaltres en dèiem mistos. De capses de mistos, ni havien de dues formes una
més senzilla de cartró tou i una altra més bona i més cara, feta amb làmines
fines de fusta. Totes dues eren de la Fosforera Española que devien emprar els
fosfats de Fos Bucraa al Sàhara. Els cartronets es doblegaven per la meitat i
es posaven arrenglerats al rolu, del qual es tractava de fer sortir, en aquest cas amb una xapa de ferro o un palet
dels que eren molt plans. Al contrari de les boles, que rodolavan, sovint els
retrats quedaven encavalcats a la ratlla del rolu, i si semblava que hi havia
un tros mes gran a fora que a dins es considerava per sortit, però això sovint
donava peu a fortíssimes discussions entre els jugadors que, finalment, optaven
per demanar a un noi més gran que fes de jutge. A vegades les xapes eren estris
aprofitats, però majoritàriament les havia fet un ferrer, i moltes vegades hi
havia el nom escrit i algun adornament. Tampoc resultava estrany que amb la
mateixa xapa hi haguessin jugat diferents generacions. Hi havia un nen, que en
portava una amb un nom escrit que, quan l’ensenyava li venien ganes de plorar,
perquè era d’un tiet que havia mort a la guerra.
A retrats, evidentment ja no si juga i a
boles sí, però de ben diferent manera. En canvi les baldufes són pràcticament
idèntiques, però no veig que hi juguin com nosaltres en comunitat i de forma
competitiva, com era el joc del pigot, al que hi podien jugar tants nens com
cabien al voltant d’una rodona, feta a terra d’uns dos metres de diàmetre, i
que era una circumferència perfecte ja que es ratllava a terra amb el punxó de
la baldufa lligada al cordill, i a l’altra cap del qual, un altre jugador el
mantenia immòbil al punt central, mentre es feia la rodona. Al mig, i de forma
concèntrica es feia un altre cercle més petit, dins del qual s’havien de fer
ballar les baldufes, i procurant que al tirar la baldufa cadascú fes sortir del
cercle la d’un altre jugador això sí, sense deixar de ballar. Hi havia dues
maneres de llençar la baldufa amb el cordill entortolligat, tirant-la pel
damunt de l’espatlla o prop de terra a l’alçada del genoll. Encara hi havia una
variant, i és que si algú després de tirar la baldufa havia fallat, podia
agafar-la amb la mà plana i sense deixar de ballar, la tirava el cercle central
buscant el mateix resultat. Era mes aviat un joc de destresa que no pas
competitiu, ja que en acabar cadascú es quedava amb el mateix que tenia al
començar, només que, el que havia tret més baldufes del cercle central, marxava
més ample que llarg.
13
Setembre, 2012
20:22
Diuen que a la manifestació érem un milió i
mig de persones, és a dir que jo, que era un número, formava part d’aquesta
gentada que es va concentrar a Barcelona demanant la independència. Un vint per
cent de catalans manifestant-se tots al mateix dia i a la mateixa hora, no és
una broma, ni una casualitat. Ha de tenir conseqüències.
Va ser impressionant veure la gran quantitat
d’autocars provinents de ciutats i viles de tot el país, que anaven aparcant
pels carrers del’Enxample, i com al baixar, formaven colles de gent
entusiasmada cantant i cridant el que volem, tot avançant cap al Passeig de
Gràcia.
De Vila-seca a quarts de tres havíem sortit
cinc autocars, que bastant abans de les cinc ja érem al tall, i ben aviat ens
vàrem quedar embussats a la cruïlla del carrer València amb el Passeig de
Gràcia, i encallats sense poder tirar ni avant ni enrere durant dues hores, que
ens van passar volant. Quan ja la capçalera havia llegit els manifests, vàrem
poder avançar una mica, tres carrers més avall en poc més d’una hora.
Al llarg de la meva vida he anar a moltes
manifestacions, però com aquesta, cap. Per començar bona part dels assistents,
ens havíem de desplaçar de lluny, cosa que no és fàcil, i molts de nosaltres,
havíem començat per apuntar-nos a una
llista de reserva per un autocar. Dic això perquè acudir a una crida
habitualment es fa de forma anònima, i si no et trobes a cap conegut, sempre
pots dir que, que tu no eres d’aquells que cridaven no a la guerra, posem per
cas, que casualment passaves per allí, o si tornes a casa estomacat per les
porres de la policia, com em va passar a mi, fa molts anys a la plaça de la
Catedral, podia dir a l’arribar a casa, que havia caigut per les escales del
metro.
En aquesta manifestació hi havia molt poca
gent anònima, no solament per les llistes dels que hi anàvem de lluny, sinó
perquè tothom anava inequívocament identificat, majoritàriament amb estelades,
o samarretes, o gorres, o qualsevol altre signe extern, fins i tot sabates, que
ens lligaven amb la crida i amb el missatge de la pancarta del davant. I això,
no ens enganyem, ni ens deixem engatussar, és molt significatiu, i
fonamentalment, no pot acabar-se aquí, cal seguir fins arribar a l’objectiu
final.
07
Setembre, 2012
21:11
ELS JOCS DE LA PLAÇA D'ESTUDI (IV)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
A la plaça, hi jugàvem molt al llarg del
dia, durant el cicle escolar, a vegades, hi érem tots i d’altres una part. A
l’hora del recreo, està clar que hi havia tothom, cosa que no passava a les
estones abans d’entrar a classe, o al sortir-ne, i sempre depenia del temps que
paràvem a casa per a dinar o berenar.
Hi havia un cas excepcional, d’un nen que
vivia al carrer del Pou, el qual, al sortir al migdia, dinava tant de pressa,
que quan els que per anar cap a casa, passàvem pel carrer del Bou, ja el
trobàvem que tornava cap a la plaça a jugar, tot i que sovint s’havia d’esperar
una bona estona perquè hi comparegués algú.
Tornàvem a jugar abans de les tres, hora
d’entrar a la tarda i després entre cinc i sis, els que anaven al repàs tot
berenant. Els que no feien hores extra, no solien quedar-se a la plaça i anaven
a jugar pels carrer vora casa seva, o sovint al camp del Casino, que va ser
durant molt temps un indret de jocs obligat. De repàs, només en feia el senyor
Garriga, és a dir els més grans. El senyor Roig, i el senyor Gimeno marxaven
cap a Tarragona, el primer amb el tren i l’altre amb bicicleta.
Dels jocs que es feien amb pilota, no cal dir que el futbol era el més destacat i es òbviament, dels que ha perdurat en el temps, als patis de les escoles, està clar. No hi podíem jugat massa atès que el camp havia de ser tota la plaça, i com que només n’hi podien jugar poc més d’una vintena, els demés es quedaven sense espai. Les porteries eren les portes de ca Timoteu i ca la Marineta, i mentre els de la primera casa eren molt tolerants, la segona sovint es queixava dels cops de pilota que li embrutaven la porta, i a vegades deixava la porta una mica oberta de manera que si un dels equips feia gol, la pilota entrava dins la casa i llavors, com que estava a l’aguait, tancava la porta i es quedava la bimba, al menys durant uns quants dies. La canalla emprenyada li cantava “Marineta m..., lladre pilotes!, però ella ni cas, tot i que al cap d’uns dies, les tornava.
El partit s’organitzava al voltant de qui
havia portat una pilota de cuiro i de reglament, convenient inflada a la manxa
de ca Sarrà o de ca Antolin, que en tenien per inflar les rodes de les
bicicletes. Com que de pilota no en tenia tothom que volia, s’havien arriba a
fer colles que, posant uns cèntims cadascú en podien comprar una. El equips es
formaven a l’entorn de dos capitans, els quals anaven triant alternativament
els membres de cada equip, especificant el lloc on havien de jugar només en el
cas dels porters. La tria es feia per raons de saber jugar i per amistat i quan
ja en tenien prou, es donava per tancada la tria, amb l’emprenyament dels que
quedaven exclosos. Com que el joc era de pur entreteniment, no hi havia massa
competitivitat i per això no calia que hi hagués àrbitre.
Un altre joc de pilota, que no calia que fos ni de cuiro ni de reglament era el que en dèiem de la ratlla, que un cop configurats dos equips seguint la pauta del joc de futbol, es feia una ratlla a terra i cada equip es posava a un costat i l’altre. Els capitans es feien a parells o escarsers qui començava a tirar.
La cosa consistia en que, un d’un equip,
sense passar-se de la ratlla que hi havia a terra havia de tirar la pilota a
l’altre costat amb l’objectiu de tocar un jugador de l’equip contrari, però de
tal manera que tingués dificultat en agafar-la amb les mans. Si el tirador
fallava i no tocava cap jugador contrari o aquest, li agafava la pilota sense
caure a terra, el que havia tirat, perdia i havia de passar-se a l’equip
contrari. Si per contra havia aconseguit tocar un adversari i aquest no havia
pogut agafar la pilota, era aquest qui canviava de colla. No vam arribar mai a
escatir si el que aturava la pilota ho feia com un porter llançant-se a terra,
la jugada es donava per bona o no. Depenia de la tolerància dels capitans. Quan
era hora d’acabar, l’equip que tenia més gent havia guanyat.
Un tercer joc amb pilota, però petita, era jugar als geps. La pilota solia ser de goma massissa d’aquelles que botien molt, encara que darrerament es van introduir les pilotes de tennis. El joc era el més simple del món, es tractava de tirar la pilota tant forta com era possible a l’esquena, sempre a l’esquena, del que tenia mes a l’abast. Sembla ser que el nom li venia de que els que hi jugaven es posaven un tou de roba a l’esquena per apaivagar els cops, de manera que semblaven geperuts.
01
Setembre, 2012
18:28
Hi ha moltes vessants de les caceres: la que
fa el rei a Botswana, en diuen major, la menor és la que fan els caçadors de
conills, perdius, alguna guatlla o tórtora i molt de tant en tant una llebre.
Entremig, hi ha les caceres esporàdiques com la del porc senglar, que tot i
estar protegit, com els elefants, quan augmenta molt la seva població i surt
dels seu hàbitat, s’escampant-se pels conreus i malmetent les collites, se
n’autoritza la batuda.
Al nostre poble (i naturalment en molts altres)
hi havia encara la cacera mínima, la d’anar a parar, és a dir la cacera de
moixons, generalment amb lloses. Segurament que se’ls deia aquest nom perquè
una llosa de pedra amb un bastonet que la mantenia aixecada al que si havia
lligat un esquer, era una forma més antiga de caçar moixonets. En altres llocs
se’n diuen rateres, encara que no siguin per caçar rates.
Abans, les lloses es compraven a ca Magí o a
cal Pàmies, de fet avui, encara se’n venen pels puestos, fins i tot al
Sindicat. N’hi havien de dues mides, segons que els tipus d’ocells a que anaven
destinats fossin més grans o més petits.
Havent comprovat que la molla estigués de
bon regent, per enxampar amb força la víctima, el més important era l’esquer.
Se’n
solien emprar de dos tipus: els cucs i les alades. Els primers eren els cuquets
que normalment es troben sotaterra, i resultaven especialment interessants, i
també les llagrimetes, altrament conegudes com cuc filferro, que sent com son
lluents, com si anessin untats d’oli, el reflex del sol els feia visibles des
de lluny.
Les alades eren molt millor, especialment
perquè es podien emmagatzemar al menys durant unes quantes setmanes dins d’un
canut de canya, mentre que els cucs no es podien guardar gens.
Anar a fer alades, ja era per si mateix tot
un cerimonial. Quan després d’un pluja copiosa, d’almenys un pam i mig de saó,
sortia el sol, les alades eixamenaven, que no volia dir que fessin cap eixam,
però si que sortien del formiguer i abans d’emprendre el vol donaven tombs per
terra i es podien agafar, encara que el millor era portar un bon fes i esbotzar
el formiguer caçant-les abans de sortir, i així s’omplia el canut abans.
Amb lloses i esquers, ja es podia anar a
parar. Hi havien dues formes de fer-ho: la més habitual era que, qualsevol
pagès afeccionat, sempre duia al carro el material a punt, si s’esqueia parava
o si tenia altres dèries se n’oblidava. Els pagesos molt treballadors solien
dir que els que paraven lloses estaven una mica endropits. L’altra forma era la
d’anar a parar, d’un modus quasi professional, amb moltes lloses i anant-les a
plantar de bon matí, i al cap d’un parell d’hores anaven a reconèixer, a veure
quants n’havien atrapat i ... cap el sarró. Mentre els pagesos posaven els
paranys a vora les hortalisses, els paradors a l’engròs, sabien bé els racons
vora els arbres on poden fer més bona cacera, ja que solien ser nois grans, que
si podien, procuraven vendre la mercaderia.
Es preparava el parany amb l’ajut d’un
aixadó, fent una pendent de terra encarada al sol, així a més de l’esquer, la
víctima veia terra fresca i remenada, que millorava l’atractiu.
La
terreta solta facilitava l’enfonsar-hi la llosa de manera que només quedava
fora el cuc o l’alada, enganxats per una pinça de filferro. A vegades es
lligava un cordill entre la llosa i una estaqueta, per impedir que el moixó se
la pogués endur amb les darreres forces, que encara li permetien volar.
Amb el parany a punt, hi anaven caient els
barba-roig, les cua-roja, les merles, les piules, els còvits, que eren els més
corrents, però també s’agafaven bitxacs, sits, pinsans, gafarrons, alguns passerells i
caderneres i fins i tot algún capsigrany. A l’hivern es parava pels tords i els estornells. En canvi les
ocells més nombrosos com els pardals i les orenetes, com que eren urbanites que
diríem ara, se n’agafaven ben poques, tot i que de tant en tant, algun pardal
hi anava caient. Quant a algú li preguntaven com li havia anat, solia
respondre: sis de petits i quatre de grossos. Si no n’agafava cap, deia que
havia fet porra.
31
Agost, 2012
07:25
ELS JOCS DE LA PLAÇA D'ESTUDI (III)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Encara hi havien altres jocs d’aquesta mena,
de saltar sobre un altre acotxat, en concret, almenys dos: un era el mismu i
l’altre acotxar i saltar.
Del primer, el més sorprenent és el nom. Per
què en devíem dir així? No he trobat enlloc paraula igual, ni tampoc semblant
referida al joc. En canvi, la majoria dels que eren canalla als anys cinquanta
a Vila-seca, a qui els hi he preguntat, l’identifiquen amb un entreteniment de
l’època escolar, a vegades sense precisar quin. Potser algú ens en podrà dir
quelcom.
El joc del mismu, també consistia en saltar
sobre un company acotxat, talment com pel de “a la una posar la manta a la
mula...” però sense maltractar-lo. Un cop s’havia sortejat i sabut qui era el
que havia de parar, es feia un crestallet de terra al terra, naturalment, i el
que s’acotxava ho feia de manera que el seu peu esquerre quedés just al llindar
del crestallet.
La resta de jugadors començaven a saltar-li
per sobre amb les cames obertes i sense tocar-lo només que amb les mans, i al
botre a terra per donar-se impuls, no podien xafar el crestallet, i si ho feia,
en quedava l’empremta deixant-ne testimoni.
Un cop havien saltat tots, que tant poden
ser dos com dues dotzenes, ja que el nombre no feia el cas, el que parava es
separava una mica del crestall, fent-ho d’una forma força curiosa: sense moure
el peu esquerre, hi posava el dret perpendicular, i movia el peu esquerre fins
a la punta del peu dret, i seguidament, tornava a la posició de parar, és a
dir, que se’n separava un peu. Així s’anaven fent successives passades,
anant-se allunyant el que parava cada cop més del crestallet, fins que algú el
xafava o bé no feia el salt correctament. El que fallava, parava i... tornar a
començar.
Hi havia un altre joc, el d’acotxar i
saltar, molt més senzill ja que, sense límit de participants, tothom parava i
tots saltaven. Es feia una fila sense prioritats, i el primer s’acotxava de la
forma tradicional, el segon el saltava i tot seguit s’acotxava dues o tres
passes més avant, i el tercer saltava primer un després l’altre i s’acotxava
més enllà, i així successivament. A vegades es feien tombs per la plaça o
d’altres es tirava carrer amunt o avall.
D’aquest joc n’hi havia una variant per els
més grans o més experts, en el que per comptes d’acotxar-se de forma
perpendicular al sentit de la marxa, només s’acotava el cap, de manera que es
feia un sal molt més alt posant les mans sobre les espatlles.
26
Agost, 2012
09:40
ELS JOCS DE LA PLAÇA D'ESTUDI (II)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
El joc
que quasi a tot arreu era conegut com cavall fort, a Vila-seca, és dèiem jugar
a “manga, media manga, mangotero”, i que en algun poble veí, en deien churro,
media manga, mangotero. Aquest mot segurament era una deformació de la lògica
expressió de “manga entero” ja que abans hi havia la mitja màniga. En tot cas,
ja es veu com anàvem de normalització lingüística i de gramàtica.
Per jugar-hi es feien dos grups d’entre
quatre a set o vuit nois, uns per acotxar-se i als altres per saltar, i
naturalment els dos capdavanters es jugaven a parells i escarsers a qui li
tocava saltar o parar. Un cop feta la tria, els que havien d’acotxar-se organitzaven
l’ordre en que es podien situar per tal de posar més entrebancs als que havien
de saltar, ja que segons l’alçada dels acotxats les dificultats per encabir
tota la colla sobre la filera era major o menor.
Abans que res, calia buscar-se un coixí, un
xiquet neutral, que generalment era de la mateixa escola, qui arrambant
l’esquena a una paret, deixava recolzar el cap del primer de la fila sobre el
seu ventre, posant les mans amb els dits encreuats per apuntalar-li el front.
Tot seguit s’anaven situant els demés, tot encaixant el clatell a l’entrecuix
de l’anterior, fins al final.
Quan tots estaven a punt, començaven a
saltar sempre amb cura de no tocar de peus a terra ni després del salt, ni
mentre durava l’encavalcament. El que saltava més lluny ho feia el primer i
així successivament fins el darrer. Els que saltaven, també seguien alguna
estratègia per a perjudicar l’equip contrari, com per exemple, si es veia que,
alguns dels darrers podia ser més dèbil, es procurava pujar-n’hi dos o tres
sobre la seva esquena per veure si s’esbotzava i per tant, tornaven a parar i
reiniciar el joc.
Després de saltar l’últim, que era el líder,
aquest estenia un braç i amb la ma de l’altre, l’anava posant, al canell, al
colze i a l’espatlla mentre deia: manga, media manga, mangotero, i tot seguit
la deixava en una d’aquestes tres posicions, i aleshores, el líder de la colla
que parava, havia d’encertar la posició on havia deixat la ma, si l’encertava
es canviaven les posicions, i si l’errava, tornaven a acotxar-se els mateixos. Era
normal que si el líder dels que paraven veia que els de dalt estaven a punt de
caure retardava la resposta tant com podia, per veure si queien.
A vegades es feien trampes, i el que havia
d’endevinar la posició de la ma del que havia saltat, es conxavava amb algú
dels que miraven que li feia senyal i així sempre ho encertava.
En tot cas, aquest era un joc una mica
barroer i per tant només hi jugaven els més grans, i sovint els més petits s’ho
miraven als costats amb una certa enveja.
23
Agost, 2012
08:27
ELS JOCS DE LA PLAÇA D'ESTUDI (I)
Enviat per jclave sota [ General ][ (1) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Al vespre de la passada Festa Major, mentre
escoltava l’Alcalde a la Plaça d’Estudi, em vingué a la memòria, com si darrere
d’on hi havien plantat les timbales els de la Filharmònica ampostina, hi havia
una colla de canalla jugant a posar la manta a la mula. Així, durant una bona
estona vaig compartir el discurs de l’Alcalde amb esbrinar quin devia ser el
nom del joc. Han anat passant els dies i m’he fet pesat preguntant a uns i
altres si sabien el nom d’aquest joc i, tothom recorda com s’hi jugava, però
ningú em dona raó del nom. Potser si algú llegeix això, el podrà recordar i
dir-me’l. Vagin les gràcies pel davant.
Es tracta d’un joc menat a l’entorn d’un
líder o capdavanter que l’organitzava tot donant les ordres de cada salt, cosa
que feia justament quan ell saltava, sempre el primer. Abans de començar es
sortejava a qui li tocava parar, i l’ordre de saltar un darrere l’altre després
del manaies.
El que parava, es posava amb l’esquena
doblegada per la cintura, els genolls lleugerament flexionats i recolzant els
colzes sobre les cuixes per aguantar fort, mentre els altres anaven saltant per
damunt de l’esquena, amb l’ajut de les mans, tot obrint les cames deixant-hi
entremig el cos de l’ajupit que el saltar, quedava el cap a l’esquerra i el cul
a la dreta. I començava el joc:
A la una, posar la manta a la
mula. Deia
el líder mentre saltava deixant el mocador de butxaca damunt de l’acotxat, i
darrere seu els demès havien d’anar fent el mateix, amb cura de no tapar cap
dels que ja hi havien posats, i especialment que no caigués a terra, ja que
sent així, a qui li queia, li tocava parar. El cos de l’ajupit quedava ple de
mocadors nets i bruts, amb mocs frescos o secs. Si algú no portava mocador de
roba (els de paper ni es coneixien), està clar que no podia jugar.
A les dos, treure la manta del
gos. I
tot saltant cadascú havia d’anar recuperant el seu mocador sense fer-ne caure
cap dels altres que estaven estesos a l’esquena.
A les tres, callar i no dir res,
fins que el rei ho mani: el rei pot enraonar. Mentre anaven saltant un rere
l’altre, el capitost burxava als demés per a que caiguessin al parany i
diguessin alguna cosa que els faria parar. Quan ja havien saltat tots, aixecava
la prohibició i tothom deia alguna cosa, encara que no tingués res a dir.
A les quatre, saltar al catre. Aquesta era una de les
tres passades en les que no calia fer altre cosa que saltar.
A les cinc, ning-ning. Al saltar s’aprofitava
per donar un cop de cul sobre l’esquena del que parava, cop que s’havia de fer,
en el salt, és a dir sense tocar els peus a terra.
A les sis ... Lluís. La segona passada que
sortia gratis al que parava.
A les set, cap verd. Al saltar, amb el puny
esquerre tancat, es feia un repicó amb l’artell (un bunyolitu), sobre la closca
del que parava. El cop era més fort o més suau segons el grau d’amistat.
A las vuit, bescuit. I es feia una sacsada amb
les puntes dels dits a refiló sobre el cul de l’acotxat, que solia fer-li una
bona sentida segons l’habilitat del que saltava.
A les nou, encara li cou. Per això aquesta era la
tercera passada sense càstig.
A les deu, punta de peu. Es feia una passada
aprofitant el salt, per donar una patada al cul, amb el peu dret de costat, no
pas amb la punta del peu com ho canta el líder, que naturalment, seria més
dolorosa.
A les onze, ferro i bronze. En aquest pas, és
l’única vegada que es fan les tortures a l’acotxat, abans de saltar, que
consistien en fregar el puny tancat sobre l’esquena del parador i tot seguit
prémer els dos colzes alhora al seu llom,
A les dotze, la catedral de Burgos
s’esbotza.
Per acabar, si és que no hi havien hagut faltes o mancances que fessin
recomençar el joc amb un altre parador, al saltar, per comptes de passar-se
l’acotxat, just, al passar pel damunt si deixa caure al damunt.
Sembla que la cosa encara continuava, a les
tretze sang i fetge, a les catorze agafa el cagalló i esmorza... però era molt
excepcionalment.
Per això, en general, havent donat el tomb
del rellotge, quedava enllestit aquest joc, que era propi del recreo, és a dir
que no s’allargava mai més de dues o tres passades senceres, que podien deu o
dotze de parcials. Cada vegada que es reiniciava el joc, el que havia parat
passava al final de la corrua, la capçalera de la qual era inamovible i l’ordre
dels components es modificava segons les penalitzacions, ja que quan algú
feia malament el que li tocava, havia de
parar.
16
Agost, 2012
21:33
LES FALSES VACANCES DEL PAGÈS
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
De fet, en realitat, vacances i pagesia son
dos termes que no lliguen, al menys al temps en que els pagesos anaven amb
carro i animal, als voltants de la meitat del segle passat. Si en general, no
es pot dir que fessin vacances, molt menys podien tenir dies lliures els
hortolans per l’obligació de regar, collir i vendre la producció, que
pràcticament ocupava la totalitat del temps, dies festius inclosos, aquests, al
menys en una part.
Però val a dir, que els pagesos que no eren
pròpiament hortolans, i que la seva producció era de l’avellaner al regadiu i
la vinya, garrofers, oliveres i sembrat, al secà, si les pluges havien permès
el conreu en el temps previst i raonable i naturalment s’havia acabat tot el
procés del segar i batre, els cereals, fos blat, ordi o civada, amb els sacs
arrenglerats al celler amb unes flors de baladre a la boca fer foragitar les
papallones.
Si durant el mes de juliol s’havia pogut
llaurar la vinya, i sobretot, cap al final del mes, els avellaners quedaven
replanats abans de la Festa Major, en el període entre aquesta festivitat i la
Mare de Déu d’Agost, era temps per a fer unes pseudovacances, o millor, un
període de treball més relaxat, que permetia si hi havia bona lluna, anar
algunes matinades a les roques, i després portar la família a la platja, amb el
carro, que aparcava gairebé a la vora del mar.
Aleshores, com ningú sortia de casa amb el vestit
de bany posat, el carro servia de vestidor per a que els banyistes se’l
posessin i un cop acabat el bany, es tornessin a vestir.
Les famílies
més aimants de la platja, solien aplegar-se amb altres que tenien mas,
rafal o caseta per les partides de terra més properes al litoral i com que a
l’estiu, tota cuca viu, no era necessari disposar de cambres ni llits, els
homes es conformaven amb un bon munt de palla de fesols a sota de qualsevol
arbre per protegir-se de la humitat nocturna, les dones i menudalla compartien
màrfega a cobert.
Com que no hi havien botigues a l’abast, es
ranxaven amb les fruites i verdures que tenien a l’abast i amb dues dotzenes
d’ous, quatre arengades i una botifarra negra baixades del poble, ja ni havia
més que suficient, i si s’emportaven una garrafa de setze porrons, encara
millor.
Alguns d’aquests aplecs amistosos o
familiars, es feien arribar fins el dia de la Mare de Déu d’Agost, l’endemà, es
començava a plegar les avellanes, i a fi de mes es posaven les portadores en remull,
per a començar la verema. La feina, no s’acabava mai, les mini vacances, sí.