29
Desembre, 2013
09:40
Ahir es va rememorar el 75è aniversari del
bombardeig a Vila-seca que va ensorrar quatre cases del carrer de Sant Antoni,
aleshores de Pi i Margall. Per aquest motiu es va fer un acte senzill i emotiu
en record de les víctimes de les bombes al poble.
Entre
els assistents, la Maria Pineda Ballvé, era la única que ho va viure
directament. També hi havien alguns parents més o menys llunyans dels immolats.
Aquest episodi de les bombes, era dels pocs
que m’havien parlat d’aquells anys de la guerra. La mare m’havia explicat, que quan
aquell dia fatídic, van sentir l’udol de les sirenes, totes les noies
aprenentes de l’art de las costura que hi havien a la casa, sortiren cuita
corrents. Ella i sa germana, van anar a refugiar-se a la casa del davant, a ca
l’oncle Cisco Cardona, que com és pot copsar, era com sortir del foc per
posar-se a les brases. També amb va explicar que la Maria Clavé, que hauria
sigut la seva cunyada, va sortir com esperitada cap al refugi que hi havia
carrer amunt, tot i que, al cap d’uns instants, la van veure tornar mentre els
hi deia que amb les presses, s’havia descuidat d’acomiadar-se de la seva tia,
la Rosa Clavé, i això va ser la seva mort, al costat de ses cosines Dolors i
Rosa Garrabè i el fill petit d’aquesta. De fet a la Rosa no l’han inclòs a la
llista de les víctimes, potser perquè va morir un mes després.
No fa pas gaire que l’Antonieta Tost em va
explicar la seva trista vivència, quan va quedar colgada de runes, sota la
protecció de la porta del carrer de la casa, on va passar llargues hores
esperant el rescat sense gairebé poder-se moure. Fa unes setmanes mitjançant el
Facebook vaig llegir que l’Antonieta Meix que era filla de la Rosa Garrabè,
també si va trobar atrapada sota les runes, però tingué mes sort que sa mare i
son germà, i fou rescatada per en Ramon Sendra, que com molts altres vilatants
ver fer el possible i l’impossible per treure a tothom de sota les runes, els
vius i els morts.
Uns anys més tard, jugar a les pedres, pel damunt de les runes d’aquella casa d’aprenentatge de costura, va ser una cosa usual durant la infància de la generació dels fills d’aquelles noies d’entre 15 i 20 anys que van viure directe o indirectament aquell trasbals. En realitat no hi anàvem a jugar ja que no hi podies passar massa temps, perquè l’entorn no donava gaire de si, i per tant al cap d’una estona anàvem a parar al pati de ca Còrdova, que nosaltres en dèiem el pati de ca Salvi, perquè allí hi vivia Salvi Granell que era de la nostra edat. El patí era pla i suficient per jugar-hi a tot. On hi havia aquest patí és a la vora d’on avui s’havia convocat aquest acte d’aniversari, tot i que arribada l’hora es va cercar el recer i ens vam plantar just on anys abans, hi havia la torre de la presó.
Anar a les pedres, que era com la canalla
nomenava aquell indret, tenia a més a més, l’esquer morbos de trobar-hi un
didal, unes tisores o un rodet de fil de les noies que anaven a aprendre de
cosir. Recordo que un dia hi vaig trobar un didal, que va resultar ser que era
de la mare. Ella el va guardar mentre va viure, a la capsa dels records
entranyables.
Les dues cases estaven totalment enrunades,
però a la de més amunt en quedava un tros identificable que era la cuina amb la
seva porta però sense sostre i l’habitacle que quedava a sota. Des d’aquella
porta va contemplar la tragèdia la Rosa Clavé i els xiscles que feia veient com
la casa esdevenia de sobte, tomba de filles i nets, va quedar gravats per
sempre a la memòria d’aquelles primeres persones que van acudir a veure la
desgràcia.
De les dues cases caigudes a la part de
dalt, la que fa cantonada amb el carrer de santa Bàrbara, aviat va ser
desenrunada i habilitada per guardar les feixines pel forn d’Esteve de la
Brígida primer, i més endavant si va fer la casa que hi ha actualment.
Les cases de més avall, una de les quals era
del carreter Carreté, on hi va morir l’avi de la Fina, entre d’altres, van ser
reconstruïdes i del que hi va passar fa 75 anys només en queda el record. A ca
la modista però, encara avui és un solar, i així s’afegeix com testimoni passiu
de la tragèdia.
Aquest és un des episodis que hauríem de
rememorar, per a que ni aquí ni enlloc, tornin a passar mai més.
28
Desembre, 2013
09:12
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (VI)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Abans de tancar el cicle voldria fer notar
unes quantes coses que a mi no m’han quedat mai clares. Per exemple, a l’escola
el mes de maig, fèiem el mes de Maria, una mena de pregaria, que s’acabava amb
un cant, que si no recordo malament començava així: “Venid y vamos todos, con flores a porfia, con flores a Maria que madre
nuestra es...” tot això davant d’una mena de capelleta amb un quadre de la
Immaculada, uns ciris i uns poms de flors, que portaven els nens de casa seva,
suposo que voluntàriament, ja que si hagués estat obligatori, jo segur que
n’hauria portat perquè a casa érem de la crosta com els primers, i mai recordo
haver-ne portat.
Sent com era aquest, un acte religiós,
hauria estat lògic que hagués vingut el capellà, però no, ni el senyor rector ni el vicari
venien a l’escola, a dirigir les pregàries i jaculatòries, més encara, no
recordo haver vist mai els capellans a les escoles, o en tot cas hauria estat
de forma molt escadussera, el que vol dir, que tant aquesta rogativa, com el
escriure l’evangeli cada dissabte a la pissarra, devia ser ordre del ministeri
d’Educación, és a dir, que les ordres venien de dalt, de cardenals a ministres,
i qui en controlava el compliment devia ser l’inspector.
Mentrestant el govern franquista tenia vetat
el català a l’escola, i això es complia estrictament quan s’explicava una
lliçó, es feia un dictat, llegíem l’Europa o qualsevol altra activitat docent. Si
el mestre era de parla catalana, com el Sr. Roig o el Sr. Garriga, quan li
anàvem a preguntar qualsevol qüestió, com si podíem anar a beure aigua, o a
evacuar-la, o de quin color s’esqueia millor el títol ... sempre ho fèiem en
català i ells també empraven la nostra llengua per a contestar-nos. En el cas
del Sr. Gimeno, està clar que no. A l’Església en canvi, hi havia més màniga
ampla. Tot i que els llibres de registre i els documents que es tramitaven a la
Parròquia s’escrivien invariablement en castellà, a les cerimònies religioses,
s’alternava el llatí amb el català, al menys fins al Concili.
No ho puc assegurar, però potser de les
poques vegades que vaig sentir el castellà a l’Església, era quan cantaven
l’himne de l’Acció Catòlica, que començava així: “Juventudes católicas de España, galardón del ibérico solar ....
juventut privavera de la vida, espanyol que es un titulo inmortal...” on ja
es veu la concomitància política nacionalsindicalista i religiosa. Recordo que
alguns homes i potser alguna dona portava una insígnia pròpia del grup que era
una creu aixafada amb una mena d’escut al mig i amb unes lletres que no
recordo. Em sembla que eren d’aquesta secció, els més catòlics, entre els
missaires habituals, i em sembla que aquest estol es va anar extingint
paulatinament i potser perquè aquests catòlics de la primera fila, se n’anaven
als cursets “De Colores” que feien al Creixell, i d’on tornaven reconvertits. A
aquests cursets també hi enviaven a
algun vilatà que no anava a missa, i en tornava convertit, i la gent del carrer
li deien que era un beato nou.
Ja he fet esment abans que amb motiu de les
processons hi havia una concomitància entre Centre Catòlic-Ajuntament-Parròquia.
En altres oficis religiosos, sense processó, també hi assistien les autoritats que
eren, els membres de l’Ajuntament, el cap local de la Falange, el jutge i el
caporal de la Guardia Civil, als qui es reservaven els dos primers bancs de
l’Església.
Bé doncs, el que em sobta és que això de
forma una mica més esporàdica, encara es manté avui, al menys a les misses que
en diuen ofici, de les dues festes majors, per Sant Isidre i a Mas Calvó com a
mínim, encara més en la recent cerimònia de la portada de la Mare de Déu de la
Pineda, conjunt d’actes semblants als de ara ja fa cinc anys, quan començava
aquest bloc, i que vaig titllat de cívic-polític-religiós, i que ara puc ben
dir que ho ratifico.
Entremig, podia pensar-se que, a l’acabar-se
el franquisme i amb els Ajuntaments democràtics, aquest costum s’extingiria, i
quelcom va passar, però a mitges. A Vila-seca l’Ajuntament deixà d’anar a missa
en corporació, ah!, però a Salou, no. El dia 15 d’agost de cada any, alguns
membres de la Corporació municipal anaven a missa situats en lloc preferent i
tot seguit a la processó darrere la imatge de Santa Maria del Mar acompanyant
al senyor rector, fent conyoga amb el jutge, el cap de la Guardia Urbana, el
tinent de la Guardia Civil, i fins i tot un representant de la comandància de
Marina del Port de Tarragona.
Malgrat tot, crec que l’Església i el Poder,
s’haurien de respectar com qualsevol institució però cadascú pel seu cantó,
abans, ara i sempre.
06
Desembre, 2013
21:23
Tal dia com avui, fa 35 anys que es va aprovar la Constitució i per aquest motiu, a Madrid han fet el cerimonial habitual, i en canvi, a Barcelona, n’han fet una altre que és novedos, en tant que, anys enrere no es feia, i pel que sembla, més que un acte en honor i glòria de la Constitució, ho és en contra dels que reclamem el dret a decidir.
Pel TN migdia, he sentit les declaracions d’un
dels dirigents de la organització d’aquesta manifestació no tant nombrosa com
s’esperava, que pontificava dient que si no fos per aquesta Constitució, no hi
hauria Generalitat. Ocu al datu! Qui declarava això no era el suficientment
gran com per recordar que abans del 1939, ja existia la Generalitat de
Catalunya, per no dir, que molts més anys i alguns segles i tot, ja hi hagué la
Generalitat, de la qual el senyor Mas n’és el 129è president, i que el primer,
en Berenguer de Cruïlles ho va ser del 1359 al 1362.
En tot cas, era una mica grandet, al menys
per recordar o saber, que tan el decret del govern de Suárez restablint la
Generalitat de Catalunya, així com el decret de nomenament de Josep Tarradellas
com a president, també foren anteriors a l’aprovació d’aquesta Constitució que
avui en celebraven l’aniversari.
Crec recordar, que en aquell entorn
preconstitucional, també es va legalitzar de forma il·legal el Partit Comunista
d’Espanya, i només uns quants militars en feren escarafall, per la senzilla raó
de que era una voluntat majoritària en un moment excepcional.
I com que era un període ben peculiar, al
final d’una llarga dictadura, instaurada de forma totalment il·legal i
anticonstitucional, els diputats constituents, van redactar una carta magna
sota la pressió d’aquests quaranta anys de règim nacional sindicalista, de
possiblement a dia d’avui, estaria redactada i aprovada amb altres continguts,
motiu pel qual no seria cap atzagaiada la seva modificació.
Per això avui, que quasi que han passat 40
anys més, per alguns, sembla un disbarat que es pugui tocar la Constitució, i
més encara que es vulgui emprar-la per impedir el dret d’autodeterminació, a
l’empara de la norma més elemental en democràcia, que és votant i acceptant el
veredicte de la majoria. Es tan difícil d’entendre això?
Només hi pot haver una exigència, i és que
uns i altres, tots, tinguin dret a exposar les seves raons, defensar-les i
demanar el suport dels ciutadans en un referèndum. Això si, que uns i altres ho
facin amb claredat i honestament, no com aquest senyor a qui mi he referit al
principi, que falseja la veritat, per defensar el seu argument.
I això, malauradament, en aquests temps,
sovinteja massa.
02
Desembre, 2013
19:06
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (V)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Al temps de la meva infància a l’escola nacional,
està clar, hi havia la presencia obligada de l’Església, amb el símbol del
crucifix al mig dels retrats de Franco i José Antonio Primo de Rivera com a
presència física. Pel que fa a la dedicació docent, cada dissabte, s’escrivia
l’evangeli del dia següent a la pissarra, que havíem de copiar, això era fix,
com també fer el mes de Maria a primera hora de la tarda durant el mes de maig,
i esporàdicament els mestres ens portaven a algun acte religiós com a Mas
Calvó, a matar jueus el Dijous Sant o a algun esdeveniment excepcional com quan
van portar una imatge de la Mare de Déu de Fàtima.
Passats els anys, hi hagut qui, m’ha
comentat que els seus pares l’havien enviat a l’escola del Sr. Bastida perquè
allí no perdria temps ni amb la política ni amb la religió. Com que
malauradament l’escolaritat se solia acabar abans d’hora per començar a
treballar, no crec que ningú pugui escatir si sortíem amb més coneixements els uns
o els altres.
Com que jo era d’una casa de missa, i dels
que més, val a dir que em vaig veure obligat a l’assistència de tots els actes
religiosos que es feien, misses, rosaris, processons i demés manifestacions habituals.
També venia obligat, en el mateix pack, anar al Centre Catòlic, que segons
havia sentit a dir als socis de més grans, la societat havia de ser una
prolongació de la Parròquia, cosa que no compartien els més joves. En tot cas,
durant molts anys el Rector, era el soci número ú de la llista i presidia les
reunions, que començaven resant un pare nostre.
Hi ha un episodi que fa avinent aquesta
conxorxa Església-Ajuntament-Centre, quan el dia de la Festa Major, a l’hora de
la processó, els socis del Centre sortien del seu estatge social amb les atxes
a la mà, acompanyant l’estendard i seguit d’una banda de música, que baixaven
pel carrer Major i a l’arribar a la Plaça, anaven a passar pel davant de
l’Ajuntament, on els seus membres, que s’esperaven a la porta, s’afegien entre
l’estendard i els músics, i tots plegats entraven a l’Església per començar la
processó.
En tot cas, malgrat aquest encasellament,
obligat per la meva família, he de fer constar que mai, i quan dic mai, vull
dir mai, em van prohibir anar amb cap nen, fos fill de qui fos, com tampoc em
renyaven si anava a una altra societat, ni tampoc mai havia sentit a casa
parlar malament de ningú de no pensés com ells, tant aleshores com abans de la
guerra. I dic això, perquè em consta, que aquesta mena de prohibicions, sovintejaven.
Tornant al nus de la qüestió, recordem que,
tot i que no era una cosa d’obligat compliment, gairebé tots els nens fèiem la
primera comunió, cosa que comportava haver d’anar al catecisme, que en dèiem
anar a doctrina, els diumenges de tot el curs després de dinar, al menys un
parell d’anys. El que vol dir que gairebé tota la canalla del poble d’aquesta
franja d’edat, anava cada diumenge a fer la digestió als bancs de l’Església. Allí,
sota un estol de noies grans a les ordres de l’Antonieta Poblet, feien grups
d’una dotzena de nens o nenes, per separat, naturalment i ens ensenyaven a
resar memoritzant oracions i lletanies que la majoria oblidava al cap de poc
temps d’haver fet l’examen, tot això es feia amb la supervisió general de
mossèn Miró que, assegut al capdamunt de la nau de tant en tant engegava un
estirabot tant a ensenyants com aprenents si li semblava que es trencaven les
normes, que ell mateix havia imposat.
Per a fer la primera comunió el dia
assenyalat, s’establia un ordre en la fila, un pels nens i un altre per a les
nenes, en teoria segons el que en sabia més de les ensenyances rebudes de la
catequista. Però en realitat, se’n feia de més i de menys, i sempre ocupava el
primer lloc un nen o nena la família del qual era, o més de la crosta o tenia
relació de família amb l’Ajuntament. Jo vaig ser el primer de la meva promoció,
i tota la vida m’he hagut de sentir dir, per part d’un bon amic, de bon rotllo
naturalment, que, per ser missaire li havia pispat la “pole”.
L’anar a doctrina, donava dret a tenir una
“assistència” que era un paperet segellat, que servia per anar al cine de
l’Acció (Acción Católica), que es feia als baixos de la casa de les monges. Val
a dir que el clero no era massa exigent amb l’assistència, segurament perquè si
ho haguessin fet obligatori, no hi hauria cabut tota la mainada afectada, ja
que a tot estirar hi havia lloc per una cinquantena de criatures, per això
molts es podien anar a l’Ateneu o al Casino, al cine normal.
A l’Acció hi feien unes pel·lícules per a la
canalla, sense que es podessin veure ni petons ni pantorrilles, com les de
Charlot, o del prim i el gras, etc. tot i que aquí no hi havia discriminació
sexual per a la canalla a l’hora de seure en uns incomodíssims banc, ja hi
havia algunes catequistes que vetllaven per a que les mans s’estiguessin
quietes. La sessió era de duració variable en funció de les vegades que es
trencava la cinta, cosa que passava cada dos per tres, avaria que el maquinista,
que era Esteve Adserias primer i mossèn Enric després, apanyava enganxant la
cinta que era molt primeta, amb una agulla de cap.
D’aquell edifici se’n deia “les monges”, on
unes menges franceses hi havien tingut una escola per a nenes, eren de la
Presentació, i la van tancar l’any 1933, tot i que no hi ha constància, que jo
sàpiga, de cap pressió per part de l’Ajuntament republicà, període en el que, a
més de les escoles nacionals, també n’hi havien al Centre Catòlic i al Fènix, i
a l’Ateneu també al vespres per a nois més grans.
A “les monges” hi vivia el Dr. Nolla i el
secretari de l’ajuntament, suposo que de lloguer, i als baixos, a més del
simulacre de cine, també hi havia l’oficina de la “Caja de Pensiones para la Vejez
i de Ahorros de Cataluña y Baleares”.
18
Novembre, 2013
15:48
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (IV)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Amb el començament de l’any 1939 i
concretament el 15 de gener, van entrar els nacionals a Vila-seca, i per tant,
es va girar la truita. Val a dir, que a Vila-seca, hi van haver molt poques
famílies que es varen exiliar per por de possibles represàlies, i pel que he
pogut saber, alguns dels que ho van fer, no els hi hauria passat res si s’haguessin
quedat.
Com tampoc van tenir gaires problemes els
que necessitaven avals per tornar dels camps de concentració a França, quan
arribats a Catalunya romanien a Figueres esperant els avals. Amb potser una
única excepció, tothom que va necessitar aquest suport el tingué. Un dels que
ho van tenir més fàcil va ser el meu pare, al tornar d’Argelès, ja que el va
avalar el que més endavant seria el seu sogre, i que aleshores era el jutge de
pau.
Mestrestant no es va poder emprar
l’església, les misses les feien al Centre Catòlic. I quan per fi, es va poder
obrir, com que no hi havia cadires, van ser requisades les de les societats,
del Fènix i de l’Ateneu, que havien estat clausurades i van haver de reobrir
sota la tutela del règim a l’empara de l’entelèquia “Educación y Descanso”. Reobertura
que, en el cas de l’Ateneu, va ser difícil tot i que va motivar una petició al
govern civil que deu ser un exemple de les peticions més servil i rastreres de
totes les instàncies que es fan i s’han fet.
Encara que no hi ha constància de que l’Ajuntament
hagués de fer-se càrrec de la reparació de l’església, sí que va haver de pagar
les campanes i la sirena que en feia les funcions fins el 19 de desembre del
1948 que es posaren de nou al campanar.
En aquells temps en que l’Església Catòlica,
va recuperar tots els privilegis perduts, tots els que naixien s’havien de
batejar, perquè quan la criatura s’anés fent gran i necessités quelcom
relacionat amb l’administració se li exigiria la “fe de baptisme” o en cas
contrari no es concedia el que es demanava. Tothom s’havia de casar pel ritus
catòlic, i fins i tot, el secretari del jutjat anava a la cerimònia religiosa
per donar fe del casament i així, al cap d’uns dies es podia tenir el llibre de
família, i només així es podia tenir dret als subsidis per naixement. Això va
durar com a mínim fins l’any 1970 que és el que ens vàrem casar nosaltres. El
mateix passava amb els enterraments, i va haver un temps en que crec recordar
haver vist que a l’entrada del fossar, un rètol feia avinent que era un cementiri
catòlic, per això, si s’havia d’enterrar a un suïcidat, no hi havia cerimònia i
havia d’entrar per una porta lateral. Sense arribar a aquest extrem el senyor
rector posava entrebancs, ja que no podia negar-se, a la cerimònia a aquells a
qui no havia administrat els darrers auxilis espirituals.
A més a més, l’Església establia, per als
seus fidels una sèrie de normes, que s’apropaven al ridícul, ja aleshores, i no
cal dir, a la vista dels costums actuals. Les dones havien d’entrar a
l’Església amb el cap cobert amb una mantellina, amb mànigues fins els canells,
de manera que a l’estiu, que les noies tenien vestits amb mànega curta, es
feien fer uns maneguins per posar-se’ls els diumenges per anar a missa. I per
cert, quan arribaven al temple s’havien d’asseure al costat dret de la nau, o
en tot cas, als darrers bancs de la part esquerra, la banda dels homes, que,
com que anaven menys a les cerimònies religioses, deixaven una part de l’espai,
que podien ocupar les dones, això si, sense barrejar-se amb els homes.
No cal dir que la jerarquia catòlica incidia
i molt, sobre el govern, forçant-lo a dictar normes obligatòries per a tota la
societat, com per exemple prohibir els carnavals, però a més, volia incidir en
coses tant peregrines com estigmatitzar els balls, anar a la platja, o que
ningú anés a treballar els dies de precepte, i si venia a tomb, el rector ja es
cuidava, de condemnar des de la trona als que ho feien. I per descomptat, tots
els components de l’Ajuntament, eren missaires de reconegut solatge i socis del
Centre en sa immensa majoria. Això va durar fins el 1958.
03
Novembre, 2013
10:00
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (III)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Les tornes es van capgirar altre cop després
de les eleccions guanyades pel Front Popular el febrer de 1936, que a nivell
municipal, els resultats donaren 1.107 vots a les esquerres i 422 vots als
partits de dretes. De immediat es restaurà el Consistori sorgit de les
eleccions del gener de 1934, i les coses seguiren més o menys, de forma
semblant al seu mandat anterior, però al carrer, s’anava coent un cert grau de
malestar, amb una progressiva radicalització de les postures polítiques,
talment com passava al conjunt del país. Hi va contribuir en bona part
l’ascendent protagonisme a la vida pública dels anarquistes.
Al contrari del que passava a l’entorn
immediat, els cenetistes de Vila-seca eren gent moderada, que sovint havien de
fer front als seus confrares dels pobles i comarques dels voltants, alguns dels
quals vingueren a Vila-seca, aposentant-se a algunes de les cases dels més
grans propietaris i que habitualment no tenien la seva residència al poble, com
a ca Sampons, a ca Baldrich, etc.
En tot cas però es va intensificar
l’anticlericalisme, que es manifestava ben clarament, amb un fixament especial
cap de les famílies més missaires, i amb l’Ajuntament com a subjecte passiu,
els anarquistes de fora, amb el suport d’una mínima part dels vilatans, els hi
entraven a les cases ver veure si tenien imatges religioses, que naturalment,
havien amagat o destruït així que va córrer la veu. Tinc constància fefaent de
que els líders locals republicans van demanar diners a algunes persones de
confiança, per tal que, bonament o mitjançant suborns, els hi capgiraven les
sinistres intencions. Dic això de la corruptela perquè sé que hi hagué famílies
de donaren bastants diners als líders locals per comprar els afanys maldestres
dels més exaltats. Un episodi demostratiu d’aquest enfrontament fou quan un
escamot anarquista volgué matar a Pere Molas.
Enmig d’aquet ambient, per acabar-ho
d’espatllar, arribà el 18 de juliol, i part de l’estament militar es va
rebel·lar i va començar la guerra,
una guerra que ha estat present en el més pregon de les vides de tots aquells
que la van viure i també pels que vam venir al darrera que així mateix, n’hem
patit les conseqüències.
De moment l’escenari bèl·lic era llunyà,
però a Vila-seca, al cap de quatre dies ja es va cremar l’Església i de rebot fou
destruït el piló del Rescat. Precisament feia només tres anys, i per tant durant
el període republicà, que s’havia restaurat part del cambril del retaule. En
canvi no es va cremar l’ermita de la Pineda, i la imatge de la Mare de Déu, fou
amagada, com ha sigut a bastament explicat.
Passats molts anys, a casa em van explicar
un fragment d’aquesta crema, i com ho van viure la família, i és que, com que
hi estaven ubicats relativament prop, sentien la cridòria i els espetecs del
foc. Per això el besavi Tonet Ritu,
que era molt de la crosta, bescantava al seu fill, per la seva passivitat, i la
dels altres missaires naturalment. Tant li va escalfar el cap que se’n va anar
cap a l’Església decidit a fer, ves a saber que. Així que si va atansar, li
sortí al pas, el Dr. Perera, que el va comminar a que no digués res i tornès
cap a casa, tot dient-li que els el poble, no havien pogut evitar l’incendi,
però feien tot el possible per minimitzar els danys, i que tractaven de
rescatar total material possible.
Això fou així, i acabada la guerra, els que
havien tingut amagat tot aquest vestuari, imatges i estris del culte, el van
lliurar al bisbat.
Al mateix mes, la Generalitat va crear el
Comitè de Milícies Antifeixistes, i que a Vila-seca també es van constituir com
a tot arreu, substituint l’Ajuntament i les seves funcions, Es a dir que altre
cop, sense eleccions, es canviava la composició del Consistori, en aquest cas,
amb persones proposades pels partits que tenien presència al govern de la
Generalitat i amb la mateixa proporció. Així que, al nostre poble, al comitè hi
havien, tres representants d’Esquerra i tres més de la CNT, dos del PSUC i un
d’Acció Catalana, un altre de la Unió de Rabassaires i un tercer del POUM, que
precisament entre tots els demés el van elegir com Alcalde. A destacar que per
primer cop hi havia una dona entre els membres del Consistori.
Aquell afany de protagonisme dels
anarquistes, entre altres coses, van tenir interès en detenir alguns dels caps
visibles, com ho van fer, tancant una desena d’homes entre els qui si trobava
el meu avi Anton. Al cap d’uns dies, els empresonats foren alliberats, però l’afer
portà cua. I es que, el delegat d’Ordre Públic de Tarragona, va decretar la
detenció de l’Alcalde que aleshores era Anton Llunas, posant-li a més una multa
de 500 pessetes, per no haver estat més contundent després de la detenció d’uns
emboscats desafectes al règim. L’Ajuntament discuteix la situació mostrant-se
d’acord amb l’alliberament dels detinguts, ja que els únics càrrecs imputables
eren l’haver estat regidors durant la Dictadura uns, i els altres, formar part
de la Junta del Centre Catòlic. Així que un cop debatut, l’Ajuntament, acorda:
1)
Que els detinguts no poden
considerar-se desafectes al Règim i no es poden considerar de “dretes” pel sol
fet de que fins el 19 de juliol del 1936 eren catòlics.
2)
Per tal es demana al Comissari
delegat de la Generalitat, al Fiscal de l’Audiència i a la Delegació d’Ordre
Públic de Tarragona que es deixi sense efecte l’ordre de detenció, ja que ser
catòlic no suposa ser desafecte al Règim si no es demostra que estan afiliats a
un partit polític.
3)
Es traslladarà aquest acord a les
autoritats competents.
La maleïda guerra va seguir, amb les morts
al front i a les cases, el patiment i l’angoixa de tots, en que la gana, era el
mal menor. Un sofriment que va entelar el més pregon dels sentiments de tothom
per molts anys.
En l’aspecte que ens ocupa, apart d’alguns
fetes merament anecdòtics com per exemple l’ús dels locals parroquials per fins
de suport a l’activitat bèl·lica i requisar les campanes per fer-ne munició, no
hi hagué mes confrontacions, que jo ho sàpiga, entre l’Església i les
Autoritats locals.
27
Octubre, 2013
17:38
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (II)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Amb el règim republicà les relacions entre
l’Ajuntament i l’Església van suposar un canvi substancial, a partir de que la
Constitució, proclamava l’estat laic. Això trencava una relació de l’Església
amb el poder civil de molts anys, sobretot pel que fa al paper que tenia no
solament en l’aspecte estrictament religiós, com era el cas dels
naixements-batejos, casaments i defuncions, en que el registre parroquial
esdevenia gairebé idèntic al registre civil, sinó també en altres aspectes de
la vida civil, en que el rector de la parròquia, esdevenia sovint talment com
un notari i fins i tot, tenia poder per dirimir plets com si fos un jutge. He
pogut veure com el meu avi Joan Clavé Solé va fer testament davant del rector
de la Parròquia.
Els republicans van celebrar especialment
que no fos necessàriament obligatori passar per l’església catòlica per a les
cerimònies transcendentals de la vida com el naixement, el casament o
l’enterrament, fins i tot es va posar el nom de la primera nena inscrita al
registre civil sense bateig al carrer on vivia. Naturalment que hi havien persones
de convicció republicana que van seguir fent ús de la tradició religiosa.
En un altre nivell, es donava per fet que,
els capellans, tenien cura de l’assistència a pobres i passavolants, amb diners
o recursos provinents de l’Ajuntament. Aquesta delegació la va ser retirada a
la primera sessió que tingué el nou Ajuntament Republicà, i la va assumir.
Al cap d’uns dies d’aquest acord municipal,
el nou Ajuntament, de Vila-seca, després d’un dubte raonable, també va prendre
l’acord d’adherir-se a la petició instigada per l’Ajuntament de Gijón, de que
els Jesuïtes tornessin a ser expulsats d’Espanya. I com que es veu que la
petició, fou escoltada per l’autoritat competent, a primers del 1932 es va
dissoldre la Companyia de Jesús i es van confiscar els seus béns.
Com que hi havia la tradició de que, una
part dels actes religiosos al llarg de l’any, es feien al carrer, com era el
cas de les processons, “creus”, rosaris de l’aurora, combregars, etc. ambla
nova situació, calia demanar permís per a fer-les, i l’Ajuntament les
autoritzava o no, i a vegades, negociava canvis de itinerari, com va passar a
la processó de la primera festa major que es van trobar, quan l’Alcalde va
vetar el pas per uns determinats carrers, per bé que la processó es podia fer
per un altre itinerari. Es veu que els que hi havien d’anar, s’ho van prendre
malament i la processó fou suspesa. Potser per això a l’any següent el Rector
va demanar permís per fer un combregar general, directament al Governador, que el
va autoritzar.
Això
trencava totalment, i fins i tot capgirava una dinàmica ancestral en que el
rector de la Parròquia no solament convocava quan volia les manifestacions pels
carrers i places, i no solament això, sinó que quan s’esqueia, feia que les
vies urbanes, romanguessin netes, polides i lliures d’entrebancs.
Com que les cases son de cadascú, però les
façanes son publiques, durant aquest període de la primera part de la Segona
República, a l’Ajuntament se li va presentar un problema, que fou al voltant
del fet que a la nit del 18 de juliol de 1933 fot mutilada l’estatueta de “la
Republicana” que hi havia a la font de la plaça de Castelar, que vaig explicar
mesos enrere, i com que es va sospitar que ho hauria pogut fer algú de dretes i
possiblement missaire, l’Ajuntament a més de demanar al Govern Civil que
s’investigués fins a trobar l’autor de la malmesa, i d’encarregar a Joan
Salvadó la reparació, també va acordar que es retiressin de les façanes de les
cases qualsevol rètol de caire religiós que hi hagués a les façanes, i a més a
més que es retiressin les imatges religioses que hi havia pels carrers.
Algú va interpretar que el “sabotatge” a la
Republicana era una mena de revenja per haver-se fet fonedissa una capelleta
amb un Sant Antoni, que segons tinc entès es trobava situada a una de les
parets de l’antiga presó del poble, que era una torre que hi havia a la
cantonada de la plaça de Pi i Margall amb el carrer de Joaquin Costa, emprant
els noms vigents aleshores i que s’havia d’enderrocar, com va ser. Al menys
així es va publicar a La Veu de Tarragona del 27 de juliol.
En relació a aquestes capelletes,
possiblement n’hi havia una a cada carrer amb nom de Sant, on si plantificava
una petita imatge al·legòrica. Avui, encara n’hi ha tres, una a ca Alimbau al
carrer de Sant Josep, una altre en una mena de magatzem a la placeta de Sant
Esteve i una tercera a la plaça de Sant Antoni, cantonada amb el carrers dels
Ferrers, a ca Badia, i que segons em van explicar era la mateixa que hi havia a
l’antiga torre de la presó, d’allí al costat.
Aquell acord municipal del 18 de juliol va
ser recorregut pels senyors Sampons i Fernàndez de Còrdoba, de dues de les
cases bones del poble, però l’Ajuntament no el va estimar i mantingué l’ordre
de retirada.
La qüestió de les imatges, duia de corcoll
l’Ajuntament, ja en aquest primer període, encara que més endavant fou molt
pitjor, fins i tot calia tenir cura del carro dels morts, i, quan hi havia un
enterrament pel civil, es substituïa la creu per una pinya.
Un altre conflicte polític-religiós, de
l’època ho era amb les campanes, que estan situades al campanar i per tant, a
l’església, motiu pel qual venia a ser un domini del clero. Però les campanes,
a més de tocar a l’angelus, a missa o al rosari, també tenien funcions civils,
com el cantar els quarts i les hores, l’avís d’aixecar-se del llit al temps de
les collites i els límits del descans del migdia, i de tant en tant, si sorgia
una emergència, també tocaven a somatèn o a foc.
Després del 6 d’octubre de 1934 amb la
proclamació de l’estat de guerra, la dissolució de la Generalitat i l’empresonament
dels màxims responsables, hi hagué un relleu del Consistori, nomenat a dit pel
Comissari de la Generalitat, van canviar les tornes i l’Església va tornar a
reviscolar. Ja vam veure com l’alcalde de Vila-seca havia recorregut al bisbe
de Tarragona per intercedir per uns presoners. Va ser aleshores quan, en
relació a les campanes, el Rector de la parròquia, va demanar a l’Ajuntament
que els dies de festa de precepte no toquessin les campanes en els tocs
relatius a l’horari laboral, atès que treballar en aquells dies era pecat. A
l’Ajuntament, hi hagué discrepàncies contradictòries en relació a la petició,
atès que el fet de tenir un estat laic no havia canviat, però van demanar
dictamen a la Comissaria de la Generalitat, que va emetre en el sentit de donar
raó al capellà.
24
Octubre, 2013
18:54
L'ESGLÉSIA I EL PODER A VILA-SECA (I)
Enviat per jclave sota [ General ][ (0) Comentaris ] | [ (0) Retroenllaços ]
Fa uns dies que a la Laboral de Tarragona hi hagué l’acte solemne de la beatificació múltiple dels 522 “màrtirs” de la guerra civil i per extensió durant el període republicà que el va precedir.
Aquest acte ha servit perquè un sector de la
societat, recrimini a l’Església Catòlica el no haver demanat perdó per la seva
vinculació amb el franquisme i els assassinats que també va fer i que, amb
l’afany del que se’n digué la recuperació de la memòria història, pretenia
posar a la llum totes les morts provocades pels nacionals tant en temps de
guerra, al marge de la lluita armada, com en el període següent, amb o sense
judicis dels que foren qualificats de sumaríssims.
A Vila-seca val a dir que hi van haver
víctimes de la guerra civil, un llistat de les quals, trobem en la llista que
hi ha al llibre “Història de Vila-seca” de Josep Morell, entre la qual si ubiquen
algunes persones que no van ser pas al front, ni tampoc van ser afectades per
les bombes. Pel que he pogut saber, i a risc de que no n’hagi sabut trobat més,
n’he vist dues de cada banda.
El vicari Mn. Jaume Constantí, fou
empresonat en un vaixell, on va morir de malaltia, i Esteve Calvó fou segrestat
i possiblement afusellat per milicians. Els senyors Tatay i Cherta tots dos de
Salou, foren afusellats un cop acabada la guerra havent estat condemnats per
rebel·lió militar. Tinc per segur que en cap dels quatre casos hi hagué
intervenció directe de cap vila-secà.
L’Església catòlica doncs, arreu i també al
nostre poble, al llarg dels temps ha anat alternant llargs períodes de
concomitància amb el poder amb altres més curts, de diguem-ne dificultats per influència
precisament dels governs de torn.
No pretenc pas fer una anàlisi històrica
d’aquest conflicte, ja que no tinc els coneixements que cal tenir per fer-ho,
senzillament em limitaré a comentar tot allò que m’han explicat els que ho han
viscut, així com, el que jo mateix, he pogut anar veient al llarg dels meus
setanta anys.
Per començar, pot servir com exemple de la
influència de l’Església, el posar noms de sants a alguns dels carrers de la
Vila com els de Sant Antoni (abans d’Enterranes i la plaça de Flix), Sant Pere
(abans del Mig) i Sant Josep (abans Raval de Geltruch, que potser és un
antecedent de Xatruch), Sant Bernat (abans del Joc de la Pilota), també hi
havia el carrer de Santa Bàrbara i la Placeta de Sant Esteve dels que no sé si
abans tenien un altre nom.
Així doncs, després de la proclamació de la Segona
República, l’Ajuntament format el 1931, d’acord amb les eleccions del 12
d’abril, a molts carrers se’ls hi va
canviar el nom, i en tot cas, a tots els que duien noms de sants: El de Sant
Antoni, carrer i plaça, va passar a ser de Pi i Margall, el de Sant Pere
prengué el nom de Blasco Ibáñez, el de Sant Josep fou d’Angel Guimerà i el de
Sant Bernat prengué el de Josep Gaya.
El signe popular de rebuig a l’Església fou
l’enderrocament de la Creu de la Beguda. No sé pas si la Creu abatuda era
aquella a la vora de la qual al segle XII si elegien els jurats del terme de
Salou el dia 6 de gener de cada any. A l’any 1951 es va tornar a posar la Creu,
feta de ferro forjat per Antonio Mas. La Creu de la Beguda era a la cruïlla
dels camins de Tarragona i de la Pineda, i recentment s’ha canviat
l’emplaçament per raons urbanístiques.
Tornant a l’abril de 1931, els regidors
elegits i dues persones més, es van constituir en Junta Revolucionaria, ja que abans
de la constitució i presa de possessió,
i de forma immediata, ja van ocupar l’Ajuntament, i el mateix dia 14 van
acordar entre altres coses, requerir al capellà que es manifestés i era addicte
o no al nou règim republicà. Calia saber la seva posició, per deixar clar amb quines cartes jugava
cadascú. No tinc constància de la resposta, que segurament que devia ser
diplomàtica. Ves a saber.
23
Octubre, 2013
17:12
Aquests darrers dies, s’ha parlat molt
d’aquest mot i tot el que hi va al darrere. Que si el President deixa plantada
a la Soraya, que si en Rajoy no deix que en Mas saludi als ministres de la
Mediterrània, etc. Es veu que hi ha unes normes o costums de com s’ha d’actuar
en aquests cerimonials.
Si no vaig errat, que potser sí, el protocol,
també contempla les normes, formes i ritual propi de les cerimònies. Per això
aquesta mateixa tarda que m’he trobat a la bústia el ”Vila-seca informatiu”, al
primer cop de vista a la primera plana, m’ha sobtat veure, com tot el personal
que hi surt, abans o després de la inauguració del “Raval de la Mar”, tot i que
va entrajat, ningú porta corbata, donant la impressió, que la majoria se
l’havia tret (la corbata) una mica abans, en major motiu, si tenim en compte
que, molts dels que surten a la foto, els sols veure (en imatges, que al
natural, ben poc) quasi sempre encorbatats.
No hi tinc pas res a dir, que tothom vagi
com vulgui. No més faltaria! Però en tot cas, m’ha vingut a la memòria aquella
anècdota que Adserias va explicar a “El Pont de Fusta” quan amb motiu de la
inauguració d’una part del bar de Les Vegas, en Ramon Graset va adreçar-se a la
concurrència i va dir: Quan jo bec, tothom ha de beure.
Així doncs, si el President es treu la
corbata, tothom ... sense.
08
Octubre, 2013
16:08
Els fets
del 6 d’octubre del 1934, es van recordant any rere any quan ens trobem a la
vora d’aquetes dates del calendari. La vaga general, de caire polític, amb una
forta divisió sindical i ciutadana, que va derivar amb la proclamació per part
del president Companys de l’Estat Català de la República Federal Espanyola, amb
una resposta del govern espanyol declarant l’estat de guerra i empresonant el
govern de la Generalitat, posant un militar a la presidència provisional de la
nostra primera institució nacional. Aquests, son uns fets prou coneguts per a
tothom.
A
Vila-seca, la mobilització es va viure amb una certa intensitat. Un bon nombre
de sindicalistes dels “Obrers” sortiren al carrer en defensa de la vaga
convocada, provant de interrompre el tràfec ferroviari i uns quants, més
abrandats, diuen que, instigats per aquells que tiren la pedra i amaguen la mà,
van tallar uns quants plataners de la carretera general a l’entrada de
Vila-seca des de Cambrils, interrompent el minso tràfec que hi havia aleshores.
D’aquella
situació de conflictivitat se’n derivaren dues actuacions immediates. Per una
part, l’Ajuntament va ser dissolt, i al cap d’uns dies, la Comandància Militar
de Tarragona, va nomenar al Dr. Perera, gestor municipal, substituint l’alcalde
i tots els regidors que foren destituïts. Així que l’aleshores alcalde, Modest
Barenys, en sessió del 17 d’octubre següent, li va traspassar la vara i
l’autoritat, en un acte al que els regidors destituïts no hi van assistir.
Per altra banda, la guàrdia civil va fer
nombroses detencions dels vilatans que més s’havien significat, els quals foren
traslladats al vaixell “Manuel Arnús” ancorat al port de Tarragona i que feia
les funcions de presó. D’allí foren alliberats al cap d’un parell de mesos, i
quan se sabia que havien d’arribar, el dia 11 de desembre una gentada els va
anar a esperar a l’estació.
Hi
hagueren uns altres deu detinguts acusats de bloquejar la carretera general,
que foren portats a la presó de Pamplona. Passaven les setmanes i els mesos, i
ni els jutjaven ni els alliberaven. Als “Obrers” a primers d’abril del 1935, es
nomenà una comissió per tal de fer una crida a tots els vila-secans, per
solidaritzar-se amb les famílies d’aquests empresonats que no disposaven de gaires
recursos i més aviat tenien necessitats per la manca dels empresonats.
Per reforçar la petició van editar unes octavetes, redactades en un castellà retòric i rebuscat, magnificant la tragèdia familiar dels absents, amb la finalitat de commoure als lectors, amb la finalitat de que acudissin al conserge del “Centro Obrero” a fer donatius. Una d’aquestes octavetes, la Francesca Ribera la va penjar al Facebook ara ja un parell d’any.
De fet l'Ajuntament, tot i ser nomenat provisionalment amb caire de gestors, per qui va ordenar l'empresonament d'aquest deu vila-secans, a la sessió del 30 de juliol de 1935, va acordat lliurar-los-hi un ajut de 30 pessetes a cadascún d'ells.
Per un
altre costat, l’alcalde, que aleshores era en Jaume Aragonès, va anar a veure
el bisbe de Tarragona (que malgrat la República devia tenir influències) així
com havia escrit cartes als diputats d’aquesta circumscripció, demanant-los que
fessin el possible per aconseguir que els traslladessin a Catalunya. A la sessió
del 15 de juliol del 1935 tots els regidors donaren suport a les dites
gestions. Per comtes d’això, el novembre següent, els van desplaçar a Burgos,
és a dir, encara més lluny, i per això l’alcalde es va desplaçar a Madrid, al
ministeri de Justícia a demanar el trasllat.
Potser per
allò de que “qui cara veu, cara honra”, aconseguí que els deu presoners fossin
transferits a la presó de Tarragona el 19 de desembre. Però aleshores ja
estàvem a tocar de les eleccions del febrer de 1936, a les que va guanyar el
“front popular” i els presos polítics foren excarcerats.