La Riba: Les fotografies
Primer foren emperadors, reis, papes, prínceps,
prohoms i el que s’anomenava ciutadans honrats, si més no presumptament, els
únics que es podien permetre pagar a un Perugino, un Gozzoli, un Van Eyck, un Rafael,
un Rembrant, un Velázquez o Goya que immortalitzés la seva figura i
si calia la de la seva família, però a darreries del segle XIX vingué aquell fotògraf rodamón qui els
dies de fira, mercat o festa major apareixia amb un trípode sobre el que
muntava una caixa miraculosa, on a partir d’una fumarada provocada pel magnesi,
plasmava en una cartolina al pagès auster, al botiguer de casa bona, la nissaga empresarila o la família de la burgesia més o menys benestant.
Les fotografies de família acostumaven a situar les dones assentades en una posició central amb una figura robusta i la mirada rigorosa, els caps de casa gairebé sempre drets als extrems amb posat d’aspecte rígid i formal per completar l’escena envoltats del conjunt de la prole familiar. D’aquesta manera es consagrava el retrat de la família acabalada, destinat a transformar-se, amb el pas del temps, en un valuós cartró de color ocre.
Amb el temps els japonesos decidiren
popularitzar-ho i poc a poc, hom pogué optar triant entre infinites marques a
tenir la pròpia màquina de fotografiar i poder d’aquesta manera immortalitzar
instantànies del llinatge en el sentit més extens durant el bateig del nen, les
noces d’or dels avis, el casament de la nena poc bans de divorciar-se o la simple ocasió d'una instantània accidental.
Però aquestes fotografies que s’anomenaven de família, ben aviat es canviarien per les de persones que sense ser-ho tenien quelcom en comú, la celebració de la confirmació, la colla fent una costellada, l’equip de futbol o un conjunt de persones que s’ajuntaven de manera més o menys coordinada al crit de vinga, va, la fotografia!.
Fins i tot en el cas que la imatge recordés quelcom que va acabar com el rosari de l’aurora, la fotografia, aquestes fotografies, poden aportar quelcom als qui varen estudiar junts algun anys, formaren una colla d’amics, o participaren en algun acte o festa del comú, la fotografia ha esdevingut, en definitiva el testimoni més preuat per donar identitat a un grup en un moment i poder mostrar aquell jo, vaig ser-hi!
*Totes les fotografies d'aquest article són de Jaume Guillamat o extretes de la seva col·lecció.
technorati tags: fotografia , familia , peruggino , gozzoli , rafael , rembrant , velazquez , goya , van eyck
La Riba: Àrees devocionals i allò que hem perdut
En tots els imaginaris col·lectius i en qualsevol societat les àrees devocionals i els espais de culte, sigui a partir de la religiositat oficial o de la popular han ultrapassat l’especificitat de la creença personal per convertir-se en llocs de referència.
(Fotografia Jaume Guillamat)
L’església, l’ermita o el santuari acostumen a estar vinculats a fets i esdeveniments arrelats a l’imaginari col·lectiu d’una manera que acostuma a anar molt més enllà de la percepció estrictament religiosa integrant-se amb tota normalitat en l’espai que es considera col·lectiu. Lamentablement però, en el cas de
En
el cas de
(fotografia de l'autor)
A
Tampoc
l’ermita de Gràcia al Campament ha mantingut un arrelament popular,
probablement per no trobar-se emmarcada dins la tradició de la llegenda de les
verges trobades o aparegudes en el mateix terme que acaben convertint-se en un
símbol d’identitat local i, en tot cas, aquesta funció que li podria correspondre
a l’ermita de
Dissortadament el temps, la deixadesa, l’evolució del ferrocarril i el comportament irracional de la història al llarg dels més diversos enfrontaments bèl·lics han evitat poder gaudir al poble de restes més notables. No tenim aquella primera font baptismal que estalviava travessar el riu per complir amb el sagrament del baptisme als nou nats.
(fotografia del Bloc Notícies històriques de la Riba, de Ramon Gavarró)
No
disposem de la imatge originaria d’alabastre de
(fotografia del Bloc Notícies històriques de la Riba, de Ramon Gavarró)
Resulta curiós observar com la civilització cristiana ha estat respecte de la història el que les àries a l’opera, l’element que les fa perdurar. El seu impacte ha estat social i individualment tan important que, segurament sense ser-ne plenament conscients, són molts el detalls de la vida que ens venen marcats pel costum cristià però al mateix temps, certs comportaments, actituds i predisposicions prepotents d’alguns sectors, han fet que el vandalisme irracional l’hagi tingut de punt de mira amb la pretensió de destruir no tant sols la imatge i el símbol sinó que ha pretès fer oblidar un sentiment o si es vol l’argument que porta implícita tot un seguit de valors.
(fotografia del Bloc Notícies històriques de la Riba, de Ramon Gavarró)
Així
aquestes línies serveixen per recordar realitats del passat i l’evolució del
temps. Les restes destruïdes mereixen ser restituïdes i si això no és possible,
almenys, recordades. Ni el retaule de l’altar major amb Sant Nicolau, Sant
Andreu, els copatrons i altres sants, ni el retaule lateral posat sota
l’advocació del Sagrat Cor, ni cap de les restes citades apareixen destacades en
cap història general de l’art, però no per ser menys cèlebres convé que
desapareguin del nostre record, per això parlem d’allò que ha existit i quan no
ha perdurat, resulta convenient recordar i tenir ben present que massa sovint la
destrucció ha estat motivada per la intolerància.
technorati tags: La Riba , Alt Camp , església , sant Nicolau , sant Abdón i sant Senén , ermita de Gràcia
La Riba: L'estació del ferrocarril
Tornar a l’Estació, a l’estació del
ferrocarril, és anar a un lloc gairebé inexistent. Només
el darrer tram de les escales, el pal trencat del que en algun moment fou un
fanal que mai va il·luminar excessivament, el casalot vermell del fons amb el
rètol Almacén i uns metres de via
morta son les úniques peces que poden evocar els records de fa trenta o quaranta anys.
La vella estació, enderrocada per mor de l’utilitarisme de disseny i pel vandalisme d’importació era un edifici blanc i gris amb tres espais bàsics. El vestíbulo central, obert a l’andana on s’hi aixoplugaven els passatgers, a l’esquerra, diverses oficines i la finestreta on es venien els bitllets, a la dreta l’habitatge del cap d’estació i un parell de bancs de fusta, acabaven de completar un dels llocs bàsics de qualsevol poble o ciutat.
A l’exterior, el rellotge, la campana que anunciava el trànsit del tren tant als passatgers com als responsables dels diversos passos a nivell que calia salvar per entrar o travessar el poble en direcció a Vilavert, i fianlment cal recordar la robusta placa de ferro - ovalada en horitzontal - amb el nom del poble i la informació oficial de l’alçada respecte el nivell del mar, pres a Alacant.
El
rellotge devia quedar destruït per la barbàrie, però, la placa i la campana
estic segur que dormen oblidades en algun magatzem? En tornar-hi, m’ha
vingut la imatge d’aquell gall d’indi estarrofat que voltava pel corral a tocar del camí, tot
just baixades les primeres escales i a molt pocs metres de l’estació.
La
via morta m’ha recordat tèrbolament les màquines de vapor negres, seguides
d’uns vagons de fusta que treien foc i fum per entre les rodes, més semblants
als de films com Union Pacífic o
Més
clarament es pot recordar aquells trens automotor plens a vessar d’excursionistes i escaladors
que pujaven a fer els seus primers cims, a Castell Dalmau,
Avui
l’Estació de
Resulta
curiós que aquest apeadero, sense
gairebé trens de passatgers, en que s’ha convertit la vella estació de
Tot
fa pensar que a l’estació de
L’estació
del ferrocarril m’han semblat sempre un lloc ideal pels films i les novel·les.
Era un lloc on es podia sentir la soledat entre multitud de gent i veure el pas
del temps al rellotge. Ara s’hi pot sentir la soledat sense veure marxar cap
tren. S’hi pot sentir la soledat amb el cor a la ma i la tristesa de companya,
s’hi pot sentir la soledat en el sentit més universal.
technorati tags: La Riba , ferrocarril , estació
La Riba: La Costa
Si haguéssim
de fer abstracció de
Els
grecs, Herodot o Soló d’Atenes viatjaven per observar, explicar i teoritzar,
Plató, en algun lloc pel mig del seu diàleg
Curiosament, malgrat ser la via més llarga i important del poble no és un lloc on anar a passejar, sigui quina sigui la direcció d’aquell que hi passa, les mirades que s’hi recullen són de trànsit, doncs a partir d’una certa edat cal concentrar-se en les cames i en el pit, però les parets, els graons i les cases reflecteixen l’evolució del poble, del passat remot fins al present més actual, del passat que només pot ser millor en la tèrbol memòria del record fins el present com a pas necessari per seguir cap al futur.
Resulta
curiós com resseguint-la fins i tot només amb la memòria, hom s’adona que es
tracta d’un espai que ens ha implicat a tots, ha fet poble i té una unitat tant
pròpia com canviant. A
Sigui
com sigui, recorrent
Malgrat
la seva aparent incomoditat
technorati tags: la Riba , la Costa , Plató , Soló d'Atenes
La Riba: El cementiri
La nostra societat és cada vegada més hedonista, els estris vells, normalment, no agraden a no ser que tinguin la categoria d’antics. La societat ha portat a canviar el televisor, l’ordinador i el mòbil periòdicament. Es valora l’èxit, la joventut, la bellesa, tunejada o no. Massa sovint hi ha la sensació que ens amaguem d’allò que no agrada i molt especialment de la mort, fent veure que aquesta no existeix, per aquest motiu, la visita al cementiri sigui el dia de Tots Sants o el dia de difunts constitueix un dels pocs signes col.lectius de record als nostres avantpassats.
Fins no fa pas tants anys, es vivia menys allunyat de la natura i això ens feia sentir més propers a la realitat en el sentit més ampli. Al poble qui més qui menys tenia veïns i amics caçadors que, arribada la temporada, tornàven habitualment amb algun conill, tord o merla i quan organitzaven batudes, es presentaven a Cap de Riba amb porcs senglars i algun cérvol que esquarteraven als baixos de cal Talaró.
La vida era més en comú i la mort era en la quotidianitat. S'assumia com un fet inevitable i normal en la mesura que formava i forma part del cicle de la vida. La mort és llei de vida, diu la dita popular. La mort que era temuda i segueix sent-ho és la imprevista, la que trenca el cicle natural on els fills enterren els pares.
Totes les ciutats i pobles del mon tenen el seu cementiri on s’hi arriba per un camí: el camí de les Ànimes, el camí dels Morts, el camí del Cementiri o el camí dels Sagraments, el topònim és indiferent, sigui com sigui és el camí que ens du al que pot ser el final per uns o el començament per altres. La tradició deia que el pas d’un difunt convertia un camí privat en públic, una digressió històrica, el que voli dir era que portar un difunt donava dret de pas.
La revetlla de Tots Sants els campaners pujaven al campanar i passaven la nit fent repicar les campanes per espantar els morts que, aquella nit - com cada any - sortien de l’Avern. Nits de fred les de novembre, els campaners rebien panellets i castanyes per passar la vetlla i una mica de vi ranci per brindar a la salut dels qui ja no hi eren, fins que a trenc d’alba, amb el cap tèrbol i el paladar extremadament dolç, podien deixar el repic, doncs la claror allunyava el perill.
Resseguint el cementiri, tombes, creus i nínxols permeten repasar un tros de la història de la vida, d’històries amagades o llegendes oblidades. Visitar un cementiri pot aporta sorpreses i sempre et permet pensar en la vida.
Ningú no podria afirmar d’una manera absoluta que els morts no existeixen. Existeixen en aquest espai que és l’absència, un estat que es superposa a la presència. I també existeixen en la memòria: una recreació constant en el moment present, d’allò que un dia va ser i d’aquells que un dia van ser. La memòria ens retorna sortosament, almenys començar novembre, els nostres morts una i una altra vegada, indefinidament, amorosament.
El
cementiri de
No estimo
res més, excepte l'ombra
viatgera d'un núvol.
El lent record dels dies
que són passats per sempre.
Rilke té uns sonets que no relacionen la mort amb la idea de separació, ben al contrari, manifesta sentir-s’hi a prop a través de l’antiguitat, un món que enyora.
Salut, antics sarcòfags,
germans enyorosos, que em feu companyia!
L'aigua errívola dels dies romans
us sondrolla amb cançons d’alegria.
Clar que Rilke, Espriu i tants altres escrivien quan enterràvem a la gent, avui, als nostres difunts, salvant excepcions, els pengem en una prestatgeria. El cementiri, a partir dels criteris establerts per sepultar als difunts, expressa una manera d’entendre les conductes individuals i col·lectives d’una societat. El cementiri esdevé una evidència de les formes d’organització, de relació socials, de costums, de creences i dels valors que la societat adopta i expressa en la seva quotidianitat.
technorati tags: La Riba , Alt Camp , Cementiri , Salvador Espriu , Rilke
Recuperar la poesia
Aquesta setmana no he sabut localitzar o he perdut, sense
sortir de casa, el Comte Arnau de
Maragall i
La primera sorpresa apareix quan localitzo al costat de l’edició
bilingüe de les Historias d’Herodot l’estudi
de Milà i Fontanals De los trovadores en Espanya, junt al facsímil de
En
una altra habitació surten els 20 poemas
de amor i una canción desesperada de Neruda, entre Tiempo de Silencio
de Luis Martín Santos i El misterio de la
cripta embrujada d’Eduardo Mendoza. A dues prestatgeries de distància i per
aquest ordre localitzo les Sàtires de
Guerau de Liost amb il·lustracions de Xavier Nogues, Sonetos de
Obro a Neruda, Cuerpo de mujer, blancas colinas, muslos blancos / te pareces al mundo en tu actitud de entrega. Mi cuerpo de labriego salvaje te socava..., la data escrita segurament amb bolígraf bic punta normal, tinta blava, 30-XII-1980, quina vergonya! Em resisteixo a creure que no l’hagi rellegit, ni tan sols fullejat en quaranta-dos anys. No és el millor, però és el més popular i és Neruda.
Segueixo remenant i faig cap on hauria d’haver-hi tots els
llibres de poesia que no pertanyen a cap col·lecció sencera. Llegir poesia no és
fàcil, cal dedicar-li temps. Quan ens hi apropem com a lectors, primer hem de
sentir-la i després intentar comprendre-la. Els poetes ens creen imatges inoblidables
com Walt Whitman, Ezra Pound, T.S Eliot, els meus estimats Salvat-Papasseit, Jorge
Guillen, Celso Emilio Ferreiro, Vicent Andrés Estellès, Brossa, Gerardo Diego,
o més recentment Goméz Valero, Begonya Pozo o Jordi Llavina.
Tots ens expliquen el mon i no és pas un mon estrany creat per ells i per a ells, és el nostre, simplement el transformen a base de metàfores per convertir-lo en formes verbalment harmonioses i ben mirat l’expliquen molt millor que no pas la premsa. El diari d’avui demà és vell i demà passat serà rònec en canvi Virgili, Dant, o Espriu cada dia son nous. Borges considerava un error creure que la prosa es més propera de la realitat que la poesia, per mi que tenia tota la raó i encara hi afegiria l’afirmació d’Eliot quan va escriure que no hi ha una divisió entre els vers conservador i el vers lliure, hi ha versos bons, dolents i el caos.
He escrit unes
línies abans que llegir poesia no és fàcil, així doncs, escriure-la encara és més
complicat. Un poeta ha de llegir tot el millor que s’escriu, ha d’escriure
constantment i cal que conegui la realitat que el rodeja. Doncs la
poesia és tant en un retaule d’Huguet com en una escultura de Giacometti, en un
film de Pasolini com en l’arquitectura de Gaudí, en un paisatge de
La poesia és
arreu i veient la premsa tot em fa pensar que cal obrir-nos a la bellesa, a la
calma i buscar què dona sentit a la vida. Crec que posaré ordre als llibres un
altra dia, avui m’he passat bona part del dia llegint anàrquicament versos i alguns
poemes.
technorati tags: Maragall. Borges. Mila i Fontanals. David Leavitt. Guerau de Liost. Eduardo Mendoza. Pierre Luys. Neruda. T.S. Eliot.
Entre l'art i el codi de barres
Aquest cap de setmana l’amiga i bona coneixedora de l’art contemporani Carme Soler em va fer notar la notícia apareguda a la premsa on informava que l’oli Abstraktes Bild de Gerhard Richter, pertanyent a la col·lecció privada d’Eric Clapton, s’havia venut per 21,32 milions d’euros. A darreries de setembre, ella mateixa, va comentar que Steven A. Cohen havia posat a la venda un altra Richter Prag 1883 per 21,8 milions en aquests cas de dòlars.
El mes de maig de 2012 vaig publicar un article titulat Del valor de l’art i altres coses, un debat tan calidoscòpic que serà etern. Que aquí hi ha una estratègia purament especulativa és evident, dos quadres del mateix autor en tant pocs dies de diferència és massa casualitat i no cal fer-ne escarafalls, però entre els molts aspectes no tractats, n’hi havia un de pes i prou rellevant: la contextualització.
Només cal recordar l'exemple abastament conegut pel seu recorregut en diversos formats arreu de les xarxes socials. Organitzat pel Washington Post, sense donar-hi publicitat i enregistrant-ho amb càmera oculta, un violinista vestint gorra, t-shirt, texans i esportives es posà en una de les andanes del metro a interpretar diverses peces durant 45 minuts.
És obvi que passaren pel seu costat més o menys ràpidament milers i milers de persones, unes en silenci, altres aprofitant per devorar l’entrepà o bevent un refresc i totes anat d’un lloc a l’altra. Probablement al mig de l’eixabuc de gent que travessava l’estació n'hi havia de sensibles davant la bellesa, en qualsevol de les seves i diverses formes, incloent, lògicament, la música, la poesia, la pintura o l'escultura.
Seguint la gravació i d’acord amb els diversos power points generats, la majoria dels transeünts passaven totalment indiferents al violinista, a les peces que interpretava i al so del violí.
Aquest violinista era Joshua Bell, amb un Stradivarius de 1713 valorat en 3 milions de dòlars. Uns dies abans havia actuat al Symphony Hall de Boston, penjant el Sold out malgrat els 1000$ per ticket. Sembla evident que les coses es valoren, cada vegada més, pel seu context, només té valor allò que és en el mercat.
No restem atents al que ens apropa a l’art que són les sensacions i els sentiments, no sabem agrair ni valorar allò que se’ns ofereix sense un cost directe. Estem envoltats de coses úniques i singulars però individualment, massa sovint confonem valors amb valor i per estalviar-nos fer el ridícul preferim mirar discretament l’etiqueta, agraint-la especialment, si porta codi de barres amb el seu cost.
technorati tags: Richter. Prag 1883. Eric Clapton. Abstraktes Bild. Steven A. Cohen.
La Riba: El campanar
Pujar al campanar de
Des del campanar de
L’Estret de
Ben mirat però, el campanar té el seu encís i el seu misteri. M’hauria agradat conèixer
aquell primer campanar que el s. XV es trobava en bon estat segons consta a la vista pastoral de 1450 on es pot llegir “Ecclesia et campanile bene est”. M’agradaria imaginar el campanar
de
Els campanars en general però molt especialment els campanars de poble ha lloat Deu i els homes, sempre han marcat el ritme de la vida o el que és el mateix, el pas del temps. De tot els
temps, de l’espiritual i del terrenal. Sempre ha estat el campanar qui ha marcat el pas de les
hores, era i encara és el campanar mercès al so
de les campanes que recordava qualsevol esdeveniment quotidià o
esporàdic.
Per les campanes s’anunciaven bateigs i defuncions, l’hora de l’Àngelus o les misses i eren aquestes mateixes campanes que informaven dels tocs de festa o servien a la societat alertant d'un foc o cridant a sometent.
És al cim del campanar on els segles medievals, rector i campaner, pujaven els dies de tempesta, i mentre el sacerdot orava tot beneint els 4 punts cardinals, el campaner ajudava amb el toc a espantar aigua i bruixes que segons la tradició anaven tant lligades i d’on ens ha quedat la cançoneta tradicional:
Plou i fa sol,
les bruixes es pentinen,
plou i fa sol,
les bruixes porten dol.
El campanar de
No es tracta d'un veïnatge que queda
reduït a la limitada geografia d’un carrer o d’un barri, ni tan sols del mateix
àmbit urbà. Es tracta d'un veïnatge que en els anys en que passava amb escreix
dels mil cinc-cents ribetans i aquests
s’enfilaven pels camins fins arribar als masos més allunyats, el so de les
campanes, malgrat la distància, cridava o advertia la gent fos als masos, als molins,
a les fabriques o a pagès.
(fotografia Jordi Rius)
Els voltants de l’església, vistos del campanar estant fan
que sembli una immensa plaça major on rauen les diverses avingudes procedents
de Cap de Riba, del Pont o de
Per tots els seus costats, el campanar com el poble ha quedat sempre ben airejat per un vent perfectament acanalat. Un vent que si de dia bufa en mig d’un cel que resplendeix amb una intensitat enlluernadora, al vespre esgarrinxa el silenci i converteix el campanar en una mena de castell encantat, on els xiscles del vent fan tremolar el sostre estelat de les llargues nits d'hivern.
technorati tags: La Riba , campanar , Alt Camp , Camp de Tarragona , Puig , tradició , plou i fa sol , bruixes , campanes , Brugent , Francolí
Art i lectura: Dos goigs celestials
No és excessivament habitual trobar en el mon de l’art medieval masses artistes que hagin reflectit a la seva obra l’estima pels llibres, no em refereixo als brillants miniaturistes que crearen joies universals, estic pensant en la representació de persones llegint.
Dues peces importants són però l’escultura sepulcral d’una de les reines que sempre m’han cridat l’atenció mercès a les explicacions d’Agustí Altisent i a la lectura de la biografia publicada per Regine Pernod, llegida a Austral, és tracta d'Elionor d’Aquitania.
A l’abadia de Fontevraud, sota la cúpula central de l’església hi ha quatre monuments funeraris: el d’Enric Plantagenet, comte d’Anjou, el del seu fill Ricard Cor de Lleó, el de la seva jove Isabel d’Angulema, muller del rei Joan Sense Terra i una de diferent, tallada en fusta i encara avui molt policromada, la d’Elionor, reina de França i d’Anglaterra, muller d’Enric i mare, entre altres dels dos reis citats.
A l’escultura funerària Elionor és estirada sobre
una llosa, probablement com ho estigué durant la cerimònia dels seus funerals. A la cara té els trets d'una puresa excepcional, els ulls tancat i un llibre obert entre les
mans. Davant d’aquesta cara i d’aquest cos la imaginació pot volar lliurement.
Probablement ni el cos, ni la cara tenen a veure amb la realitat, Elionor morí amb més de 80 anys i l’escultura es modelà posteriorment, ni tant sols sabem si l’escultor la va conèixer mai, però l’estàtua és admirable. En la mirada serena l’artista expressa allò amb que hom es convertirà el dia de la resurrecció i qui sap si l’escultor interpretà un lligam entre el goig celestial que ha de provocar la presència de Déu i el plaer de la lectura en silenci.
No
és una ocurrència estrambòtic, segles després Simone Martin representarà a
En un primer moment sembla que l’Àngel ha espantat a Maria, s’agafa el mantell sota la barbeta representant una actitud com a mínim de sorpresa, mentre a la ma esquerra té un llibre vermell, símbol del coneixement, fins, d’una manera clarament domèstica, té el dit polze dins el llibre per no perdre el punt.
En ambdues obres Elionor i Maria, Maria i Elionor són representades com dues dones intel·ligents que busquen i practiquen el noble art de la lectura silenciosa.
technorati tags: art , lectura , llibres , Elionor d'Aquitania , Simone Martin , Regine Pernaud , Leonor de Aquitania , Anunciació
La qüestó nacional
M’hauria agradat titular aquest article Ben alta, ben dreta, ben sola, però la frase no és meva ni s’ajustaria a la realitat i tampoc m’atreveixo a titular-lo ben pansida, ben plegada i ben acompanyada, com va escriure enginyosament fa bastants anys l'historiador Pere Anguera (epd). S’acosta l’11 de setembre de 2012 però entre l’entelèquia del desig i la trista realitat he optat per un títol menys vibrant.
La trajectòria del catalanisme i el seu pensament és força complex. El catalanisme, des d’una òptica política, ha tingut una evolució que abraça de les digressions retòriques i sentimentals fins l’elaboració d’un pensament que defensa la recuperació de Catalunya com estat.
De l’aparició de les primeres propostes del catalanisme fins avui mateix són nombrosos els estudis i les teories publicades des d’una òptica d’ideologia política, de reivindicació nacional, d’apologia sentimental o simplement de constatació diferencial.
A nivell social o popular de
Dissortadament però, sigui llegint manifestos, reseguint la premsa o altres escrits i observant la realitat quotidiana, sembla que només es pot constatar una evolució retòrica evident enfront una dèbil evolució del catalanisme cap a una consciència real en la recerca d’un estat propi.
Cada vegada es disposa de més elements d’anàlisi i cal evitar caure en paranys sentimentals, cal anar més enllà de les declaracions grandiloqüents o les fotografies d'anuari i analitzar l’actuació dels qui han de vertebrar un moviment nacional sòlid, cal aprofundir en l’anàlisi ideològic i veure si tant la societat com els dirigents ho assumeixen de veritat.
Si establim una cronologia real, si resseguim les actuacions i la trajectòria dels diversos centres, associacions, sindicats, partits polítics dirigits pels seus components humans, ens adonem que essencialment hi ha molts tòpics i pràctiques sinó farisaiques almenys maniqueistes. La història més recent ens mostra com, de moment, una manifestació ens va portant a una altra, però a la distància, la perspectiva pot permetre concloure que estem immersos més en l'anècdota que no pas en l'essència.
Masses vegades s'ha demostrat i ens hem demostrat nosaltres mateixos com ens mobilitzem de manera democràtica però no em d'oblidar mai, com és de fàcil emocionar el llagrimall amb una imatge, un himne i un visca a mitja tarda o abans de sopar, però i demà? És obvi que ens movem, però cap a on?. Serà el 30 de setembre igual que ha estat el dia 1?. Que farem?, què faran?, què ens deixaran fer? què ens faran?
technorati tags: nacionalisme , Catalunya , independència , Pere Anguera , Renaixença
Del penya-segat estant
Reus, 26 de setembre de 1961.