Fotovoltaica a les autopistes ?

Un professor de geografia de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona insisteix en la línia d’assegurar que amb els panells fotovoltaics que es poden col·locar en els llocs anomenats antropitzats com teulades, pàrquings, naus industrials, canals o autopistes ja tindríem prou energia pel que necessitem.

De manera que  fa poc ha elaborat un estudi calculant els consums actuals de cada població  i conclou d’una manera simplista  mancada de tot rigor que se li hauria de suposar a un professor universitari que amb aquestes superfícies no només n’hi ha prou per satisfer les necessitats energètiques sinó que fins i tot en sobra.

De manera que ara alguns municipis i una part de la població reclamen que només s’actuï  en aquests espais perquè creuen que ja en tindríem prou. És el cas de l’ajuntament de Subirats que aquesta setmana ha aprovat una moció basada en aquest estudi i demanant  a l’Estat  que cedeixi no se sap ben bé a qui el tram d’autopista que passa pel seu municipi perquè d’aquesta forma diuen que obtindrien el 105% de l’energia que necessiten.  

Segurament per falta d’informació ignoren que:

1.- No és rendible perquè això s’hauria de fer col·locant pèrgoles d’una elevació considerable, la qual cosa augmentaria els costos i tot  plegat encariria molt el preu del Kwh.  

2.-  Així, quan l’ajuntament fes el primer estudi,  dessistiria perquè la seva inversió tardaria molts anys en recuperar-se i per tant buscaria altres alternatives molt més econòmiques  buscant terrenys erms i no aptes per l’agricultura o aprofitar el vent si és que n’hi ha suficient. No seria tan irresponsable com per generar electricitat que després hauria de vendre molt cara als seus veïns i veïnes

3.- Per suposat, tampoc cap empresa privada invertiria en cobrir l’autopista amb aquests condicionants. A no ser que l’ajuntament li atorgués una gran subvenció

4.- Seria poc eficient  perquè els panells no es podrien col·locar tots amb orientació sud  i per tant la producció seria baixa

5.-  Seria molt més barat i eficient que l’ajuntament de Subirats trobés altres alternatives que no pas la de cobrir l’autopista perquè molt més car i ineficient

6.-  l’Ajuntament de Subirats ha de saber que aquest estudi no contempla les necessitats energètiques del municipi sinó només els consums actuals elèctrics  que s’hauran de multiplicar per quatre sii volen nodrir-se de  tota l’energia que ara consumeixen  a través de combustibles fòssils en les seves calefaccions en els seus vehicles en les seves industrials

7.-  finalment també hauria de saber que en planificació energètica no es pot agafar com a base un municipi i menys encara un municipi petit que no és descobrir la sopa d’all dir que es podria satisfer les seves necessitats amb poc terreny. Però se li ha de dir quines serna totes les necessitats i no només les elèctriques actuals 

8.- Per tant, l’àmbit de planificació ha de ser  tota  Catalunya. I si ho fem així , a les zones rurals s’ha de preveure un plus de generació d’energia que no es consumeix in situ sino a les àrees metropolitanes del nostre país  on no poden generar tota l’energia que necessiten.  perquè tots els catalans consumint una part de l’energia que es gasta al port de Barcelona o Tarragona, o als aeroports que usem per viatjar o per on arriben la majoria de productes que  adquirim , la dels grans hospitals on acudim,  la dels centres d’oci  on assistim,  la dels centres de dades que necessitem,  la de les indústries  que ens aporten productes i impostos  que serveixen per finançar els serveis que ens atenen

9.- L’Ajuntament de Subirats haurà aprovat una moció inútil,  que no servirà per a res. I tot perquè portats per la bona fe, els regidors  han fet cas d’un informe faltat de rigor, que amaga la realitat,  presenta uns càlculs que  estan  molt lluny del que ha de ser la descarbonització de Subirats i de Catalunya.

10.- És cert que en algun país centre-europeu  que no disposen de les hores de sol que tenim nosaltres han fet alguna prova pilot en alguna àrea d’autopista. Però no diuen el preu al que l’haurien de vendre ni quina eficiència obtenen.

Aquest professor  ex-diputat de la CUP posa per davant la seva militància política i la seva ideologia i no actua amb el rigor que seria d’esperar en un professor.  Aconsegueix d’aquesta manera retardar la transició energètica i la descarbonització,  crea desorientació  i de forma indirecta està al servei dels grans monopolis i oligopolis dels combustibles fòssils i de l’urani .Aquests tenen així un aliat  gratuït  però que paguem tots els contribuents  a través d’una Universitat Pública  com la URV  de Tarragona.

El Planeta es mor i nosaltres i tots els éssers vius també.  En lloc de proposar solucions per implantar de forma massiva energia renovables que substitueixen els combustibles fòssil i l’urani, n’hi ha que s’entesten  en retardar  les solucions  amb estudis mancats de rigor i ocultant les dades que compartim la immensa majoria científics i gent que ens dediquem a la planificació energètica del nostre país.

Catalunya és a la cua en transició energètica i ho continuarem estant si fem cas d’aquestes suposades solucions que no són tals sino una crida  a fer molt poc  i en indrets que són impossibles.

Les urnes fa pocs mesos li van negar a aquest professor un escó al Parlament de Catalunya. Però sembla que no ha entès la lliçó que no és altra que el seu discurs  no és compartit més que per una minoria del nostre país. 

Esperem que no hi hagi més ajuntaments com Subirats que segueixin  les seves tesis.  Continuaríem estant a la cua durant molts anys

Quant a XAVIER SABATE IBARZ

Nascut a Flix (Ribera d'Ebre), sóc Llicenciat en Filologia Catalana i mestre. Vida laboral: He treballat: al camp des de petit totes les vacances d'estiu i d'hivern, també he fet de manobre, de carter, de repartidor de diaris i fotos a la Costa Daurada, de mosso de magatzem descarregant camions, d'administratiu en una empresa constructora, de mestre durant deu anys - quatre dels qual compaginant amb els estudis nocturns de Filologia Catalana - i tres anys al Port de Barcelona – 90-93 - durant els quals es va desenvolupar la transformació del Port Vell i la preparació per als Jocs Olímpics del 92 i on vaig reingressar a finals de 2015. Compromís social i polític: Vaig iniciar el meu compromís social i polític amb el sindicalisme d'ensenyament essent un dels fundadors de la USTEC ( Unió Sindical de Treballadors de l’Ensenyament de Catalunya ) i de la UCSTE a Espanya, dels Moviments de renovació pedagògica i també un dels impulsors de la primera escola en català a Tarragona – el col·legi PAX gestionat a través d’una Cooperativa - el 1975 quan encara vivia el dictador Franco . Em vaig integrar a l’Assemblea de Catalunya el 1975 i vaig participar en el procés de constitució del Partit dels Socialistes de Catalunya, al qual em vaig afiliar el 10 de desembre de 1976. He estat soci de diverses entitats culturals i ciutadanes com Omnium Cultural durant vint anys, el Centro Aragonés de Tarragona; la Creu Roja, Green Peace, i donant de sang. Sóc afiliat a la UGT, soci de la Cooperativa Obrera, del Nàstic, del Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre (CERE),. He estat regidor de l’Ajuntament de Tarragona, al govern del 1983 al 1989, posant en marxa, entre altres, l'Institut Municipal de Serveis Socials. I a l’oposició fins al 2003. Vaig ser senador del 1986 al 1989 i diputat al Congrés per Tarragona des del 1993 fins el 2004. Retornat a Tarragona vaig ser designat Delegat a Tarragona del Govern presidit per Pasqual Maragall que em va nomenar Conseller de Governació i Administracions Públiques el 2006. Durant aquesta època vaig impulsar el fallit projecte Zefir d’investigació en energia eòlica off-shore a l’Ametlla de Mar i la creació de l’IREC ( Institut de Recerca en Energia de Catalunya ). Des de llavors que treballo en temes de Transició Energètica assessorant encara el Grup Socialista al Parlament i nombrosos grups socialistes en ajuntaments de tot Catalunya. Diputat al Parlament de Catalunya 2012-2015 vaig presidir el Grup Socialista els darrers compassos de la legislatura 2010-2012 i presidint la Comissió d’Ensenyament i Universitats. Vaig tornar a activitats professionals al Port de Barcelona el 2015 en el camp de la Transició Energètica com a Cap de Projectes Ambientals. Els darrers anys 2019-2023 he exercit de regidor a Flix com a responsable de Transició Energètica impulsant una planta de bio-metà i preparant comunitats energètiques . També sóc President de la Comissió Logistics Green Deal de BCL ( Barcelona Centre Logistic Catalunya), assessor de la nova empresa pública “L’Energètica” i d’AEMES ( Associació d’Empreses per la Mobilitat Sostenible ). El 2020 vaig ser un dels iniciadors de la Vall de l’Hidrogen Verd de Catalunya nascuda des de la URV. M’interessen els principals problemes de la humanitat: l'economia, l’emigració, les desigualtats socials, el canvi climàtic, el medi ambient, l'energia i altres temes més propers: El Camp de Tarragona i la ciutat que li dóna nom que és on resideixo des de l'any 1.970; l’ús i el present i el futur de la llengua catalana que és el principal tret que ens identifica com a nació. Per això em vaig llicenciar en filologia catalana i vaig adoptar com a compromís cívic impulsar la normalització lingüística a l'ensenyament i a la resta d’àmbits socials. Per això també he exercit com a voluntari lingüístic. En l’àmbit musical, he reprès els estudis de piano, canto amb la Coral de la Universitat Rovira i Virgili i he co-fundat l’Associació de la Lírica a Tarragona de la que sóc Vice-president i des d’on promovem programes de foment de la música al Camp de Tarragona amb representacions destacades com l’òpera Tosca l’estiu de 2023 i la Traviata en preparació per l’estiu de 2024. També faig castells amb la colla Xiquets de Tarragona. És a dir, sóc ratllat i/o matalasser. De tant en tant m'atreveixo amb la mitja marató de Tarragona Darrerament he intensificat la meva lluita ecologista i a favor de les energies renovables i estic enfrascat en diversos projectes i col·lectius: vaig fundar el Fòrum Ecològic; formo part del CMES ( Col·lectiu per un Model Econòmic i Social) i he co-fundat OIKIA – propostes verdes per avançar-. He publicat nombrosos articles al Diari de Tarragona i col·laboro regularment amb Ebre Digital. Sóc actiu a les xarxes en aquest bloc, al facebook http://www.facebook.com/xsabateibarz, al twitter @xaviersabate i a linkedin https://www.linkedin.com/in/xavier-sabat%C3%A9-ibarz-0385441b/ i bastant menys a instagram https://www.instagram.com/xsabate/
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *