FIGUERES - Demanen que cinc edificis de Figueres siguin d'interès cultural
J.P.. Figueres.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3068989
J.P.. Figueres.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3068989
Les restes falsament atribuïdes al príncep de Viana. Foto: A. PUIG
|
L'equip d'investigadors que van analitzar la mòmia atribuïda al príncep de Viana enterrada a Poblet volen ara que el patronat del monestir, presidit per José Montilla, els autoritzi a estudiar les restes allà dipositades del rei Jaume I.
La historiadora Mariona Ibars diu que es tractaria d'aprofitar la commemoració del vuitè centenari del naixement del monarca per obrir el sepulcre i estudiar les seves restes, contribuint així «a retornar-li la dignitat perduda, ja que la seva tomba va ser profanada el 1837 i actualment en el taüt hi ha dos cranis». Ibars, que durant els últims deu anys va encapçalar la tasca històrica, antropològica i genètica del príncep de Viana que va determinar que les restes dipositades a Poblet no eren les seves, vol ara, «només per raons humanes», contribuir a reparar un «greuge».
El 1837, en plena guerra carlista, la tomba del rei, que havia mort a Alzira el 1276 als 68 anys, va ser profanada i les seves restes van quedar tirades al terra del presbiteri de l'església. Un mossèn de l'Espluga de Francolí, Antoni Serret, va recollir els cossos dels reis Jaume I, Pere el Cerimoniós i Joan I i els va traslladar fins a la rectoria de la seva església, on van quedar tapiats durant quatre anys. El 1843, el governador civil de Tarragona, Ciril Franquet, va autoritzar el trasllat de totes les restes a Tarragona perquè fossin dipositades a la catedral per a la seva custòdia. Un segle més tard, el rei Alfons XIII va visitar les restes salvades de la profanació i davant el fet que dos dels cranis presentaven una ferida gairebé en el mateix lloc –Jaume I va ser ferit per una sageta de ballesta dels enemics que se li va clavar entre l'ull i el temperament esquerre– van optar per posar-los junts en el taüt.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=3068696
AMSTERDAM (AP) - Un aficionado con un detector de metales descubrió antiguas monedas celtas en un maizal en la ciudad holandesa de Maastricht.
"Estoy entusiasmado, es como un sueño", comentó Paul Curfs, de 47 años, el jueves después que se hizo público el espectacular hallazgo.
Los arqueólogos dicen que las 39 monedas de oro y 70 de plata fueron acuñadas por tribus germánicas a mediados del primer siglo aC y probablemente están relacionadas con las campañas militares que Julio César libraba en ese entonces contra los celtas, un grupo diverso de sociedades tribales en Europa.
Curfs dijo que estaba caminando por la zona en la primavera pasada con su detector cuando recibió una señal en sus audífonos y desenterró la primera moneda.
"Era dorada y tenía la figura de un caballito; no tenía idea de lo que había hallado", recordó.
Después de incorporar una fotografía de la moneda en un foro en la Internet se le dijo que se trataba de un raro hallazgo.
Al día siguiente fue al mismo sitio y encontró otra moneda. "Lucía totalmente distinta: de plata y en forma de plato".
Nico Roymans, el arqueólogo que condujo la investigación académica, cree que las monedas de oro fueron acuñadas por la tribu de los eburones que Julio César dijo haber exterminado en el año 53 aC después que aquéllos conspiraron con otras tribus germánicas en un ataque que mató a 6.000 soldados romanos.
Los eburones "se resistieron enérgicamente a las incursiones de conquista de César y buscaron aliados contra los romanos en los alrededores del Rin", dijo Roymans.
Las monedas de plata fueron acuñadas por tribus del norte, posible evidencia de esa cooperación, agregó.
Los dos tipos de monedas presentan triples espirales en el anverso, un símbolo celta.
Los otros dos conjuntos conocidos de monedas de los eburones han sido hallados en los países vecinos de Bélgica y Alemania.
La portavoz Carla Wetzels de la municipalidad de Maastricht dijo que no se conoce el valor de las monedas ya que su valor es principalmente histórico. El conjunto belga de cantidad similar fue valuado en 175.000 euros (220.000 dólares).
Las monedas serán exhibidas este fin de semana en el museo del Centro de Cerámica en Maastricht.
Powered by LifeType