

El món casteller ha patit les darreres setmanes dues polèmiques protagonitzades pels Castellers de Vilafranca i pels Castellers de Barcelona arran de sengles actuacions en les quals ambdues colles lluïen publicitat en alguna part de la indumentària castellera pròpia. La polèmica es va iniciar a Londres, on els vilafranquins es van desplaçar i, si no em falla la memòria, va continuar a Barcelona per part dels castellers barcelonins.
Les xarxes socials castelleres van esclatar en conèixer la notícia. Hom ha pogut llegir tota mena de comentaris. Els uns fent servir arguments més o menys sòlids, però objectius, d’altres traient bilis per la boca a mata-degolla. Els dos incidents o polèmiques són una mostra que el debat que es va tancar al si de la Coordinadora de Colles Castelleres (CCC) el març de l’any passat fou tancat en fals. En una assemblea celebrada el 26 de març del 2012 la Coordinadora, una entitat que aplega les colles de castells, va decidir prohibir la publicitat en la indumentària castellera de cada colla. L’acord no fou unànime, però gairebé. De totes maneres, però, els fets als quals hem fet menció i que afecten directament a vilafranquins i barcelonins mostren que la qüestió no fou assumida plenament per tothom.
No he pogut tenir accés al text acordat en aquella assemblea, ja que no he estat capaç de trobar-lo, però pel què he pogut saber la prohibició afecta tot tipus d’actuació i a tota la indumentària pròpia dels castells i els seus accessoris. Això ho he deduït de dos comunicats de la CCC arran dels incidents que comento. No sé si els comunicats citen literalment el text de l’acord de l’any passat o matisa i interpreta el text aprovat. En tot cas, això no afectarà l’opinió que expressaré a continuació, però sí que em limitarà a l’hora de mullar-me en profunditat en la polèmica. Entrem-hi a sac.
La polèmica és consubstancial al món dels castells.Això és una constatació incontestable. Tenim exemples a dojo en la història dels castells. Polèmiques que abarquen tots els aspectes del món casteller. La seva història, tendències polítiques, castells realitzats o no, ús del casc, partidaris i detractors dels concursos, partidaris i detractors dels rànquings, l’ús de mocadors a la cama per facilitar l’ascensió dels més petits, la nomenclatura castellera, etc. Tantes polèmiques com vulguem. Tant si les polèmiques són més o menys estridents, jo no acostumo mai a estripar-me les vestidures. Ans al contrari. M’ho agafo com una mostra de vitalitat dels castells, una vitalitat que s’incrementa any rere any. Agafades positivament, les polèmiques en general han ajudat a l’evolució i expansió dels castells.
Anem, però, a la polèmica que ens ocupa. Publicitat i castells. Si ens posem a analitzar aquesta qüestió em sembla que el primer que cal és fer-ho des d’una òptica oberta, intentant no ser més papistes que el papa i, al mateix temps, no donant-ho tot per bo.
Penso que la publicitat va entrar al món dels castells ja fa uns quants anys. No em remuntaré a la història llunyana, sinó a la més propera. Als amants de la tradició, tot i no ser conservadors, ja ens va sotragar veure aparèixer a les places castelleres grans pancartes publicitàries envoltant les actuacions. El fet obeïa a una acord de patrocinatge d’una marca comercial referent a l’assegurança castellera. Abans cada colla s’havia d’espavilar per subscriure la seva assegurança particular i ara totes estan emparades en l’aixopluc de la CCC i la financiació de l’empresa publicitada. Avui en dia, són pocs els que qüestionen aquest fet i ens hem habituat a veure les places folrades de vermell amb olor i gust a cervesa.
Per altra banda, tots hem vist diversos anuncis publictaris a la televisió en els qual apareixia alguna colla realitzant algun castell o alguna cosa que se li assemblava. La sobreimpressió televisiva d’un logo o anagrama sobre la indumentària castellera és una transgressió de l’acord del 2012? Hi hauria opinions per a tots els gustos. El món canvia i ho fa amb rapidesa. El món casteller també va canviant.
El món de la publicitat ha vist en els castells un vehicle poderós des del punt de vista audiovisual. Els mateixos valors que els castells han impulsat al llarg de la història són ara vistos com a valors exportables a múltiples facetes de la vida, també a les comercials i empresarials. Penso que els castells difícilment es podran escapar d’aquesta utilització comercial. Hi haurà, de fet ja hi és, una pugna entre els que aniran amb el fre de mà posat i els que van amb punt mort. Caldrà trobar un punt d’equilibri. Jo m’atreveixo a dir més, és necessari trobar un punt d’equilibri.
Totes les colles tenen necessitats financeres per a equilibrar els pressupostos respectius. El mercat casteller s’està saturant. Cada any que passa, nous membres s’incorporen a la CCC. El mercat es redueix. Hi haurà un moment en el qual l’oferta podria superar la demanda. Els preus que els ajuntaments estaran disposats a pagar aniran a la baixa, les ajudes públiques es retallen. La porció de mercat de cada colla es redueix. Les necessitats augmenten. Davant aquest panorama, s’imposa un acord unànime de totes les colles al si de la CCC. Jo no donaria el debat per tancat.
És veritat que hi ha un acord majoritari. Els acords, en principi, es fan per ser respectats. Crec que tothom hauria de sotmetre’s als acords presos, sense buscar escletxes o llacunes en la reglamentació o el text dels acords. Tot acord cerca un objectiu i està animat per un esperit que va més enllà de si el text és el més encertat o no. Respectem els acords, és una premissa que ningú hauria de discutir. Si algú no els accepta, és lliure de desvincular-se de la CCC.
Dit això, no hi hauria d’haver obstacle a què internament s’abordi amb tranquil·litat aquesta qüestió. Ja he dit que no disposo del text aprovat a la CCC. Les aclaracions fetes per la CCC aquestes setmanes sembla que apunten que la prohibició vigent afecta tot tipus d’actuacions. M’atreveixo a dir que no em sembla una bona decisió. Crec que les colles no haurien de lluir publicitat en cap lloc en les celebracions populars, festes majors, etc. És a dir, en l’àmbit que és propi als castells. Fins i tot en actuacions a l’estranger. Crec, però, que les colles haurien de poder portar publicitat quan són contractades per marques comercials en àmbits que els són propis, com la celebració d’una junta d’accionistes en un palau de congressos o a l’interior d’una empresa. O en el rodatge d’un espot publicitari. En aquests casos, cada colla hauria de tenir la potestat de decidir si portar publicitat va amb el seu tarannà o hi és contrària.
Una regulació d’aquest tipus, basada en l’acord i el consens, hauria de ser respectada per tothom, sense buscar la manera de fer trampa. Mentre no arriba aquest consens, crec que ningú hauria d’estirar la corda. Tot i que he dit que la polèmica és consubstancial als castells, aquesta polèmica no ajuda a la bona imatge d’aquest art de fer castells que és cultura popular i no tan sols espectacle. L’espectacle en majúscules l’hem de donar a la plaça amb els nostres castells, no pas en les baralles canallesques i egocèntriques que no fan res més que posar en qüestió la noblesa del nostre art.
D’aquí tres dies Sant Jordi. Pels catalans i catalanes, aquest és un dia molt especial. Un dia en el qual hem sabut conjuntar dos aspectes humans excel·lents. Dos àmbits de la nostra vida indispensables. Dues potencialitats humanes que diuen molt d’un poble. L’amor i la cultura. Els hem simbolitzat amb dos objectes que ens regalem els uns als altres. La paraula objecte no s’adiu gens a aquests dos símbols. No són dos objectes inerts. Són dos símbols plens de vida i de bellesa. Una rosa i un llibre. La rosa forma part d’un ésser viu del regne vegetal, el roser. Una planta carregada d’espines capaç de produir una cosa tan bella com una rosa. Una rosa que la tija protegeix amb una sèrie de pues per preservar la seva bellesa. L’altre objecte és el llibre. Un llibre no és només un conjunt de papers arrenglerats i enganxats formant una unitat. Un llibre és format de paraules que estampem sobre fulls de paper procedents també de la natura. Un llibre conté vida, experiències, sensacions. La rosa i el llibre representen la vida mateixa de les persones. Els catalans els hem sabut convertir en símbol d’un poble. Un poble que malda per ser culte i per fer de l’amor l’eix de la seva vida col·lectiva.

En el món casteller s’està discutint i debatent sobre qui assistirà a la festa major vilafranquina. Ho faran les colles de l’any passat? Retornaran les colles clàssiques? Hi haurà altres canvis? D’entrada, això està en mans dels nous administradors de la festa vilafranquina. Si aquests conviden la Colla Joves Xiquets de Valls a participar-hi, la colla haurà de tenir en compte diversos factors, dels qual en destacaré dos.

No vull entrar en les causes de la crisi perquè crec que ja n’he parlat en altres ocasions i altres n’han parlat millor que no pas jo. Però les causes que ens han dut on som planaran tota l’estona sobre aquestes línies. Una de les conseqüències de la crisi que ningú nega és que allò que a Europa hem anomenat estat del benestar està en risc i és qüestionat per alguns. Un dels fenòmens que ha tornat com a conseqüència de la crisi és una cosa que els nostres pares i avis ja havien viscut i que pensàvem que mai tornaríem a veure. Em refereixo a allò que antigament en dèiem beneficiència. Una cosa que havia funcionat en els darrers segles i que la història de la humanitat ha necessitat al llarg de bona part de la seva història. El concepte de beneficiència ens incomoda. Així hem desbancat aquest terme i ara utilitzem termes menys dolorosos com, per exemple, solidaritat. Entitats com Càritas, Creu Roja o altres ONG tenen cura de milers de persones víctimes de la crisi. Entitats religioses o laiques fan aquesta funció. Durant força anys aquestes organitzacions es dedicaven a aquelles persones del nostre món que per diferents causes havien estat expulsades del sistema social o exercien la seva activitat en l’anomenat Tercer Món. Ara dediquen bona part de la seva activitat enmig de la nostra societat i en col·lectius que mai ningú hauria cregut que necessitarien aquest ajut. Plans d’habitatge i lluita contra els desdonaments, menjadors socials, ajut a la infància, centres oberts, etc. I tots, si més no una gran majoria, estem exposats a que ens sobrevingui aquesta necessitat.
La fórmula imposada a Xipre per la UE obra una nova via per fer front a la crisi financera mundial i dins la UE. La nova fórmula és un pas més a les emprades fins ara. Si fins aquests moments ens atracaven de forma indirecta, encara que amb repercussions directes sobre la ciutadania, ara han fet un pas més i, sense vergonya, atraquen als ciutdans per la via directa. Per salvar els bancs mal parits estan disposats a deixar-nos com els nois que veiem a la foto que encapçala aquest apunt, despullats i amb les mans enlaire.
Hom té la impressió que alguns s’han posat entre cella i cella col·lapsar-nos informativament sobre temes de corrupció amb l’objectiu d’immunitzat-nos en aquest tema per la via d’inundar-nos cada dia de la mateixa merda per tal que arribem a la conclusió que no paga la pena ni d’estirar la cadena per tal de no embussar el clavegueram. És una forma de que res no canvïi i tot segueixi igual.
Fa pocs dies ens vam assabentar que el desitjat museu casteller, que de moment no ha passat de ser això, un desig, canviarà per quarta vegada l’emplaçament projectat. El projecte que ve dels anys setantes ha estat imaginat en diversos emplaçaments de la ciutat. S’han fet projectes museològics, museogràfics i no sé quantes coses més; s’han fet projectes arquitectònics i maquetes a la valenciana, que és un estil de fer inspirat en l’època dels faraons amb tota mena de pompa i plateret i una despesa econòmica desorbitant. Imagino que el via crucis que des de la idea inicial fins a dia d’avui ha passat el museu casteller imaginari deu haver costat els seus dinerons, i no pocs.