23.03.12

PAISATGE TORRENC

Publicat a Paisatges | 21:03

Torredembarra és coneguda per les seves magnífiques platges i per ser una vil·la destacada entre el conjunt de poblacions de la subcomarca del Baix Gaià. La seva situació és privilegiada ja que compta amb pocs desnivells i esdevé pas obligat de tota la xarxa de comunicacions que resegueix el litoral per enllaçar València amb Barcelona, sense obviar, és clar, la proximitat de Tarragona.

Amb els anys, Torredembarra s'ha convertit en un indret perfecte per a posar en pràctica allò que popularment s'anomena "fer parada i fonda". És a dir, un lloc on reposar i recuperar forces abans de reemprendre el trajecte cap a la destinació final.

El fet de tenir el Mediterrani a tocar ha predisposat l'existència d'un nucli de població de tradició marinera conegut amb el nom de "Baix a Mar", per bé que avui dia gairebé tota la pesca que s'hi realitza és amb canya i per afició. Així i tot, la gent en conserva el record i encara és possible reviure-hi alguna jornada de recreació més o menys fidedigna que rememora l'ambient de l'època. Val a dir, però, que aquesta voluntat de recuperar la identitat del poble tan sols a través de la memòria del nucli pescador pot contribuir, sense voler-ho, a tergiversar la història i el caràcter de la vil·la. En aquest sentit, s'observa, i s'entén, que per part de l'administració local, hi hagi un cert afany de potenciar el valor turístic de totes aquelles activitats que es desenvolupaven arran de mar, en tant que és el que la gent espera d'una població marinera. No obstant això, a Torredembarra hi cohabiten altres realitats que en cap cas s'han de veure com una pèrdua d'atractiu sinó tot al contrari.

Torredembarra és mar, però també és conreu i ramaderia. De fet, avui dia encara compta amb diverses finques d'olivera, d'ametllers, de vinya i, sobretot, de garrofers. Fins i tot, es conserven conreus d'horta en ple rendiment. La presència d'aquestes finques dibuixen un paisatge poc conegut de "la Torre" que convé preservar atès que encara és possible trobar-hi construccions de "pedra en sec" com marges i cabanes de pastor.

Per aconseguir preservar aquests camins és important poder comptar amb  la complicitat dels centres educatius i de les diverses associacions de veïns que conviuen amb aquests espais. És cert que hi ha hagut algun intent de dignificar-ne algun tram a través de senyalització específica, i que fins i tot s'hi ha arribat a instal·lar algun plafó informatiu com els que trobem en els itineraris del Molí i de l'Arbosserà. Ara bé, el manteniment i la conservació que se'n fan és del tot insuficient. Possiblement és un treball que requerirà temps i constància ja que n'hi ha que s'entesten a voler convertir-ho tot en un abocador.

A partir d'aquí, tota la inversió que s'hi pugui realitzar tindrà un efecte immediat sobre el territori atès que aquests itineraris condueixen a la ronda verda del Baix Gaià i a la descoberta de tots els seus castells, i coincideixen, en bona part, amb el traçat del GR-92 o sender del Mediterrani. Així mateix, convé estar atents a la presència de la via en desús que recorre en paral·lel des de Reus fins a Roda de Barà, un recurs que atrauria moltes persones amants de les vies verdes i del turisme actiu. 

En resum, doncs, es tracta d'un paisatge amb un potencial turístic innegable, la conservació del qual permetria reflectir d'una manera més acurada la riquesa del patrimoni cultural de la Torre i el seu entorn.   

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes
technorati tags: , , , , , , ,

22.01.08

"Fer país..."

Publicat a General | 22:59

Suposo que l'expressió “fer país”, deu anar lligada des dels inicis de la seva utilització a una manera ben concreta d'entendre el territori, en tant que s'interpreta que amb el seu coneixement hom s'aproxima a un ideal de cultura i copsa en ella el sentit de pertinença a la pàtria.

Cert que amb aquesta interpretació, sembla com si el temps de la Renaixença encara no hagués acabat i estiguéssim a l'espera del veredicte en els propers Jocs Florals. Aquesta lectura, possiblement es dóna perquè “fer país” és un concepte que amb el temps s'ha anat desdibuixant en la mesura que s'ha anat impregnant de significació política, alhora que cadascú l'ha fet encaixar en el seu discurs amb la intenció d'acostar-se a un ideal concret.

Cal dir però, que l'objectiu d'aquest escrit no és pas fer un estudi sobre l'evolució i intencionalitat del concepte, sinó en la pràctica del fet de “fer país”. És a dir, que em centraré en l'acció (sense que això vulgui dir que l'acte en si estigui lliure de significació).

“Fer país” ha estat durant molt de temps un dels entreteniments bàsics d'una determinada classe social i política, però avui dia això ja no respon a un únic patró socioeconòmic, ni tan sols, sociopolític. Avui dia, respon molt més a una manera d'entendre l'oci, o bé, a un comportament associat a inquietuds de caire cultural en tant que s'hi recullen diferents àrees del coneixement humà. Així, les motivacions que ens empenyen a recórrer els paisatges més propers són d'allò més variats, per bé que sempre, o gairebé sempre, acaben repercutint d'una manera beneficiosa pel país. I òbviament, en els temps que corren, i sobretot, amb el personal que som, això sempre és molt relatiu.

Per sort, hi ha iniciatives que tan aviat esdevenen es converteixen en exemple del què no hem de perdre. Aquest és el cas de les sortides organitzades per la URV, amb les quals és possible descobrir parts del nostre entorn més proper acompanyats d'un guia, de tal manera que es fa impossible rebutjar l'oferta, més encara si es té en compte que és la pròpia Universitat la que es fa càrrec de posar a disposició dels “viatgers” un autobús que els acompanyarà al punt de partida i els recollirà al final del recorregut.

A tot això, s'hi ha d'afegir el detall, gens insignificant, que es tracta d'activitats totalment gratuïtes i obertes a tothom que tingui ganes de posar a prova el seu estat de forma (sense excessos, si us plau).

Val a dir que aquesta iniciativa no és res que no es promogui des d'altres entitats, però ja se sap que la Universitat, sempre té aquell component de convivència interdisciplinar que la fa tan atraient. I encara que sigui una carrinclonada, s'ha de reconèixer que el fet de veure com persones d'altres països aprofiten qualsevol oportunitat que se'ls ofereix per conèixer millor el lloc que els acull, fa que hom es plantegi l'èxit d'aquestes sortides com una oportunitat de revaloritzar el territori.

La veritat és que és un tema força complex que em portaria a parlar de la importància de sensibilitzar la població a través de la implantació d'un model educatiu que recuperés valors com: el respecte per l'entorn, el sentit de pertinença a un lloc,... En qualsevol cas, cal remarcar la importància del llegat patrimonial que hem heretat, alhora que n'assegurem la pervivència tot esperant que el dia de demà els que vindran seran plenament conscients de la necessitat de continuar la feina, i per tant, de la necessitat de continuar "fent país".

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes
technorati tags: , , ,

16.08.06

Les nostres festes: patrimoni de tots

Publicat a Cultura | 01:28

Les festes de Sant Roc del carrer Cós del Bou serveixen, un any més, com a “teloneres” de les festes patronals de Tarragona: Sant Magí i Santa Tecla.

Sigui per això, sigui per la bona ubicació del carrer a la ciutat, el cas és que les festes de Sant Roc esdevenen una de les cites més emblemàtiques dins de l'àmbit de la tradició i la cultura popular tarragonina.

D'altra banda, la preservació i la celebració d'aquestes festes es deu, sobretot, a l'esforç d'alguns dels seus veïns que any rere any es dediquen a tenir-ho tot a punt per al gaudir de la gent. Tanmateix, la història d'aquestes festes conviden a reflexionar sobre la conveniència de deixar que tot el seu patrimoni festiu depengui tan sols de la possible dedicació, o no, d'un grup de persones anònimes sensibilitzades amb el llegat que han anat heretant de les generacions precedents.

I si bé és cert que la presència i el coneixement de la seva celebració proven l'èxit relatiu d'aquesta dinàmica, no és menys cert que l'estudi i la recuperació de molts dels elements festius que avui configuren els diferents seguicis, balls, músiques, mites i llegendes, es deuen, precisament, a la tasca professional de molts investigadors conscients de la importància de catalogar i conservar tot aquest patrimoni.

Un fet, que no ha d'obviar la tasca i el mèrit de totes les persones que bé a través d'alguna associació, o bé de manera individual, s'han esmerçat a difondre el saber popular fent que arribés al seu entorn més inmediat. No obstant això, cal entendre que la cultura popular en tant que requereix de recursos públics i de suport institucional, figuri en els programes de gestió de govern de les ciutats.

Amb tot, parlem d'un patrimoni que és de tots i que, a vegades, és intervingut de manera partidista, tant per part de les administracions, com per part de les associacions que hi participen. És aquesta actitud la que, moltes vegades, genera el conflicte i acaba provocant trencaments que acaben comportant l'empobriment de la festa.

A Tarragona la importància d'aquest patrimoni esdevé cabdal, per bé que fins a dia d'avui, només en podem disfrutar durant les dates assenyalades, requerint-nos a cercar el significat de tots i cadascun dels elements que la conformen, a més d'obligar-nos a seguir un circuït festiu difícil d'abastar.

En aquest sentit, la presència de la Casa de les Festes que es preveu inaugurar durant el 2007, s'ha d'entendre com el Museu de la festa tarragonina i per tant, com un centre de documentació i interpretació de totes les festes i celebracions que tenen lloc a la ciutat. Esperant que totes les associacions i entitats que envolten la festa hi siguin representades, però alhora, amb el clar desig que cap d'aquestes organitzacions s'oposi a la cessió dels elements que les fonamenten.

Fer-ho, seria impedir l'accés de la majoria de ciutadans a una part essencial de la seva cultura i, en definitiva, de la seva identitat. Així doncs, s'entraria en contradicció amb la tasca desenvolupada fins al moment, que no és altra que la de difondre el llegat que, atzarosament, s'ha rebut.

Quelcom indispensable perquè la cultura tradicional continui sent popular.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

21.07.06

Els Focs de Tarragona

Publicat a Cultura | 00:52

Seqüències d'un castell de focs, emmarcades per la Catedral de Tarragona i part de la Muralla.
Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

20.07.06

Reivindicant l'Havanera

Publicat a Costumari | 18:52

Tot i que la cantada d'havaneres es converteix en un element recurrent de les festes i festivals que tenen lloc durant l'estiu, la consideració que se'n fa és força diferent en comparació a altres valors musicals del patrimoni popular i tradicional català. Un fet, que d'altra banda, podria equiparar-se a altres estils musicals que també han arrelat amb força dins del panorama cultural que ens envolta, com ara el folk, la nova cançó (de cantautor), o bé, el rock. Només cal recordar les vegades que hom percep a través l'etiquetatge que voluntàriament, o no, se li atribueix: “català”. Res dolent. I res que no es faci en la resta d'indrets del món.


D'altra banda, sí que és simptomàtic del propi tarannà de l'havanera. I de fet, quan hom s'interessa per conèixer la història d'aquest estil de música i de l'evolució que ha sofert a casa nostra, se n'adona fins a quin punt pot considerar-se “accidental” l'absència de l'havanera dins del nostre costumari més identificatiu.


Tanmateix, cal tenir en compte l'interès desigual que generen les cantades en un punt o altre de la costa catalana. Així, ens trobem amb una zona, la costa empordanesa, on l'havanera és l'element cabdal de la celebració. En canvi, en el nostre entorn més immediat, el paper de l'havanera és molt menys important.
Amb tot, penso que és un estil de música que amb el temps ha trobat una manera de fer diferenciada de la que es realitza en altres punts de l'Estat espanyol (per posar un exemple).


Malgrat això, els orígens de l'havanera són els que són, és a dir: Cuba, així que d'una manera o d'una altra, les cantades d'havaneres sempre tindran quelcom de relacionat amb un passat colonial que no ens pertany, però que, d'altra banda, sí que hi tenim relació.

I és a partir d'aquesta relació que el país es comença a beneficiar dels productes i la cultura caribenya, la qual cosa comporta, entre altres coses, l'aparició de la figura de “l'indiano”, alhora que l'adopció i assumpció del ritme que més tard hauria d'originar l'havanera .


En qualsevol cas, les melodies que avui identifiquem com havaneres no són més que una evolució de les anteriors. D'aquí que en vulgui destacar la particularitat catalana i la importància que aquesta ha assolit en el nostre folklore.


El procés d'acollida i arrelament es deu, sobretot, a la voluntat de recordar dels pescador i dels mariners de l'època, els quals es varen transmetre les cançons d'una generació a una altra, fins que se'n realitzà una primera compilació. És justament en la recopilació de la tradició oral on recau l'èmfasi del costum popular, i per tant, el seu dret a considerar-se com a tal.


Cal tenir present, doncs, que en el seu dia, aquestes cançons eren cants a la pàtria enyorada, anhelant trobar una vida millor, on, és clar, les mulates no hi podien faltar.


El salt de l'havanera als escenaris tardà uns anys, ja que fins ben entrat el segle XX, no es volgué desvincular de simples cançons de taverna.
Actualment, les cantades d'havaneres compten amb unes dates prefixades en el calendari de l'any, fins al punt, que cada estiu reuneixen a milers de persones al voltant de places, platges i cales d'arreu del país.


No obstant, hi ha un parell de cantades/mostres que destaquen per damunt de tota la resta i que, a més, simbolitzen l'evolució que aquest estil ha sofert en el nostre territori, fins al punt que durant molt de temps, la Cantada d'Havaneres de Calella de Palafrugell va continuar amb la tradició d'una cantada amb cançons només en castellà, mentre que a Palamós neix, posteriormet, la Mostra de l'Havanera Catalana amb el clar propòsit de reivindicar l'havanera cantada, tan sols, en català.

Bibliografia:

SINCA, G. Havaneres. Imatges, història i tradicions de la cançó marinera. Columna edicions. Barcelona, 2005.


 

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

30.06.06

La revetlla de Sant Joan

Publicat a Costumari | 14:14

Amb l'arribada de l'estiu es posen de manifest, novament, els lligams entre la cultura popular i l'assumpció dels cicles estacionals. En aquest cas, és la celebració de la revetlla de Sant Joan la que ens convida a encetar un nou temps festiu.

Així, l'entrada del nou solstici manté vincles directes amb el nombre d'hores solars transcorregudes durant el dia, de manera que, tradicionalment, es celebrava el dia amb més hores de sol i la nit més curta de l'any. En l'antiguitat, es creia que aquest fet coincidia amb la data del 24 de juny, però actualment, es coneix que és el 21 del mateix mes.

Malgrat això, el començament del calendari festiu d'estiu es manté intacte i preserva el costum ritual per damunt de les concrecions temporals, tot i que avui identifiquem la festa, no tant per l'herència ritual com per l'establiment de Sant Joan en el santoral. Amb tot, cal afegir que la celebració respon a la continuïtat ritual d'una festa anterior a l'assignació cristiana. Per bé que avui, com antigament, es continuen encenent fogueres per tot el Mediterrani. Això sí, la càrrega simbòlica que se li atorga, és força diferent en cadascun dels indrets que envolten el mar.

L'origen de les fogueres sempre respon a una mateixa voluntat de venerar la plenitud solar, per més que avui se n'hagi tergiversat el significat amb la lectura cristiana dels fets, que relaciona l'element del foc amb l'episodi de la “Visitació” de la Mare de Déu a la seva cosina Elisabeth (mare de Joan Baptista). Ambdues van acordar anunciar els seus parts amb l'encesa d'una foguera.

Quelcom que ha convertit la revetlla de Sant Joan en la nit del foc, encara que també se'n facin per Sant Pere i Sant Antoni.

Des de 1917, però, Sant Joan deixa de ser una festa de precepte per a l'Església degut al caire pagà que estava adoptant la seva celebració.

La nit de Sant Joan també es relaciona amb altres elements com: la màgia, l'aigua o les herbes remeieres. Convertint-se en una molt bona ocasió per purificar l'aire i l'esperit. En definitiva, elements provinents de creences anteriors , més pròpies de la superstició que no pas de la religió.

Sigui com sigui, és una nit que va lligada a un gran nombre mites i llegendes. Herència directa del costum i el saber popular. I és just la pervivència d'aquests elements, la que allunya la festa d'una lectura exclusivament religiosa, per bé que durant un temps va equiparar-se la celebració de Sant Joan amb el dia de Nadal.

Tanmateix, és una festa que també s'ha intentat institucionalitzar a través de la transmissió de la flama catalana provinent del Canigó. Una flama que es manté encesa durant tot el curs de l'any i que serveix per encendre tots i cadascun dels focs que il·luminen la nit de Sant Joan. D'aquesta manera, tots els pobles i ciutats de Catalunya, però també de la resta de Països Catalans, posen de manifest la unió de la nació catalana.

En qualsevol cas, la nit de Sant Joan és, abans que res, la nit que inaugura la temporada de revetlles i festes majors per tot Catalunya: barri de Baix a Mar de Torredembarra, Valls, Reus, barri del Serrallo de Tarragona,...

I no voldria cloure aquest article sense esmentar les festes que tenen lloc als volts de Sant Joan a Ciutadella de Menorca. Sens dubte, una de les millors opcions a l'hora de donar la benvinguda a l'estiu.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

27.06.06

Corpus Christi

Publicat a Costumari | 15:32

La festivitat del Corpus Christi esdevé una excepció dins del conjunt de celebracions folklòriques que perduren fins als nostres dies. D'origen medieval i en consonància amb la formació de les noves ciutats, i per tant, amb l'assoliment d'un nova organització social i urbanística.

Sorgeixen gremis de treball i una nova classe benestant: la burgesia. Tot plegat contribueix a la necessitat de trobar noves maneres de fer, tant en el treball, com en les formes de viure i conviure.

En aquest sentit, també s'havia de trobar una nova manera de celebrar allò que fos motiu de festa i alegria, moment en el que s'opta per un tipus de festivitat participativa i dinàmica, amb la fi d'agrupar tots els estaments de la ciutat en un acte públic per a tothom. D'altra banda, també es volia deixar molt clar quin lloc li corresponia a cadascú.

La diada del Corpus estava prevista pel dijous següent a l'octava de Pentecosta i va aconseguir disposar de tots els elements necessaris per comptar amb el suport de totes les classes socials.

El que pretenia l'Església no era altra cosa que la veneració pública del sagrament de l'eucaristia, exaltant la doctrina del cos de Crist enfront dels que la negaven. Quelcom que atorgava a la festa un caràcter d'ostentació més propi de les festes paganes, que no de la suposada solemnitat cristiana.

Amb tot, el braç de la clerecia es va complaure durant molts anys de la pompa exhibida en la diada del Corpus, formant part de la processó que tenia lloc pels carrers de les diferents viles i ciutats on s'hi celebrava.

Finalment, però, l'Església prengué la determinació d'abolir la festa del Corpus Christi, precisament, per l'excessiva ostentació que hi esdevenia, tot i que n'ha preservat la litúrgia. A partir d'aquí, la diada ha anat perdent el seu seguiment popular, per bé que en alguns indrets s'ha mantingut degut a les seves especificitats. Aquest és el cas, per exemple, de la festivitat que es desenvolupa a Solsona, i sobretot, de "la Patum" de Berga, que l'any 2005 fou declarada per la UNESCO “obra mestra del patrimoni oral i immaterial de la humanitat”.

Val a dir que a partir del les processons del Corpus han esdevingut les actuals cercaviles de moltes festes majors de barris, pobles i ciutats. No obstant, es tracta d'una herència que recupera el caràcter pagà de bona part dels elements (bestiari, flors, enramades,...) que en el seu dia introduïren les classes populars a la festivitat religiosa.

Bibliografia:

AA.DD. Enciclopèdia de la cultura popular de Catalunya. Tradicionari: El calendari festiu. Ed. Enciclopèdia catalana i la Generalitat de Catalunya.
AA.DD. Calendari de Festes de Catalunya, Andorra i la Franja. Ed. Alta Fulla i la Fundació Serveis de Cultura Popular.


Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

08.02.06

Herències paganes

Publicat a Cultura | 23:04

Amb la Candelera ens vam acomiadar del Nadal, alhora que ens desfèiem dels pessebres tot desant-los fins el proper mes de desembre. A partir d'aquí, comença un nou cicle: el de Carnestoltes.

En aquestes festes, tot deixa de ser el que sembla per convertir-se en rauxa i divertiment, un període per foragitar les preocupacions aprofitant els dies que precedeixen la Quaresma cristiana. El contrapunt religiós a les celebracions paganes.

De fet, moltes de les tradicions i costums arribades fins als nostres dies són fruit de la confrontació ritual del cristianisme i el paganisme. Per bé que ambdós termes acaben desvirtuant-se amb el pas del temps.

L'Església s'apropia del calendari festiu romà substituint tots els seus símbols pels de concepció cristiana. Així, molts dels actes establerts per la tradició romana ens són familiars malgrat tenir una aparença transformada als dogmes de la fe.

Amb tot, moltes de les característiques que identifiquen el costum mantenen certa relació amb l'esdevenir anterior. Per exemple, les Saturnalia romanes, on el canvi de cicle solar motiva una festa en què el dia més curt de l'any i la nit més llarga, es combinen fins al naixement del nou Sol (un nou any solar).

L'arribada de la llum es contempla com una oportunitat per començar de nou i remprendre nous projectes. Es tracta d'una cerimònia que recull bona part del què posteriorment significarà el Naixement de Jesús, i un bon reflex de l'acció repressora de la religió.

Són nombrosos els exemples en què l'acte festiu evoluciona a través de la confrontació d'elements litúrgics, ja siguin de caire laic o religiós.

El canvi de cicle es produeix el 2 de febrer (la Candelera), i s'acompanya de tot un seguit d'esdeveniments folklòrics que mostren fins a quin punt ens han influenciat els vestigis del passat. Els rituals romans que es produïen en les Parentalia o Maternalia han determinat moltes festivitats d'avui: com Sant Blai o Santa Àgata. A La Fatarella, així com en moltes altres poblacions, el dia de Santa Àgata les dones assumeixen el poder en totes les facetes de la vida quotidiana. Si bé és cert que la seva excepcionalitat està perdent tota la seva vigència, per la qual cosa, aquesta celebració quedarà desfasada, encara que sempre ens servirà per recordar que la igualtat de drets no sempre ha estat un fet.

En qualsevol cas, EL CARNAVAL JA HA ARRIBAT!!!!!!!!



Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

31.01.06

Calçotada Popular a Valls

Publicat a Costumari | 20:03

Moments de la Festa de la Calçotada Popular de Valls.

El diumenge 29 va celebrar-se la tradicional calçotada popular de Valls. Aquest acte serveix per inaugurar la temporada del calçot a tot el territori català, encara que l'origen sigui a la capital de l'Alt Camp.

A partir de la Gran Festa del Calçot, es dóna pas a tot un seguit de setmanes plenes de gent amb pitets relligats al coll, talment com si fossin infants.

La celebració d'enguany arribava al 25è. aniversari amb la convicció d'haver assolit l'èxit de convocatòria esperat. A malgrat de la incertesa que generava el temps. I és que enguany, el fred era present a tot Catalunya, encara que, finalment, es va poder disfrutar d'un dia perfecte, amb un sol radiant i una temperatura molt agradable durant tot el matí.

A més, la neu caiguda pels voltants del poble encara oferia més al·licients a tots els que s'hi van voler acostar.

Val a dir que aquesta festivitat, no es tracta d'un fenomen gastronòmic sense més, ni més, sinó que esdevé una diada d'allò més complerta, amb un programa establert, que permet contemplar bona part dels elements tradicionals que, normalment, es passegen per les Festes Majors d'arreu.

D'aquesta manera, el patrimoni festiu, constitueix un eix cabdal durant el desenvolupament de la Gran Festa del Calçot. Comptant amb: el Seguici Popular, concerts, concursos de menjadors de calçots, i la pròpia participació de la gent com a principal virtut.

També cal destacar tots els aspectes que composen la litúrgia de la festa com ara: les exposicions, el bestiari original de la festa (el Calçot), els mercats gastronòmics, etc.

La festivitat del calçot, doncs, se'ns presenta revestida de folklore català pels quatre costats, fins al punt de convertir-se en una de les principals cites del nostre calendari festiu.

Sens dubte, una de les festes més emblemàtiques i amb més personalitat de l'any.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

25.01.06

Aforismes

Publicat a Cultura | 21:13

"La Naturalesa és sàvia, i de tant en tant s'equivoca”. Joan Fuster.

D'això se'n diu aforisme. Però si sortim de la “realitat” literària i en continuem utilitzant el recurs, es pot reduir a l'expressió: “Una veritat com un temple”. I del per què no arriba a la categoria d'un vers, o fins i tot, a l'estructura poètica, només ho entendrà qui ho hagi estudiat. És a dir: un filòleg o una filòloga.

El cert, és que tant se me'n dóna. Em declaro defensor de l'aforisme, si és que cal. De fet, repto a tots els lectors, a comprovar fins a quin punt pot ser implacable una simple associació de paraules. Dubto que algú pugui aconseguir un efecte similar a través de cap altre “gènere”. Potser els “haikus”, i la poesia, en general, s'acosten més a un possible “ideal” de bellesa, per més que la intenció (a vegades) sigui just el contrari.

En l'aforisme, l'important és reforçar la veritat a través d'una imatge irreal i irreverent, tot sentenciant l'evident realitat.

Malgrat això, què millor que comprovar-ho per un mateix? Proposta: Bestiari. Obra inèdita de Joan Fuster que ha estat editada, recentment, per la Universitat de València.

L'últim tastet: “L'educació del gos consisteix a ensenyar-li qui és el seu amo. Com totes les educacions”. Joan Fuster.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

24.01.06

Espais per les festes més catalanes

Publicat a Cultura | 15:43

Si es vol estar al dia de tot el conjunt de festes i tradicions catalanes, podem consultar algunes webs que aglutinen bona part d'aquesta informació. És el cas de www.festes.org o de www.firesifestes.com. Totes dues pàgines tenen continguts similars, si bé la primera, fa un seguiment més professional de tots els actes que esdevenen arreu del territori. Tanmateix, l'espai de firesifestes.com convida molt més a participar-hi. I és que en ambdós casos es pretén aconseguir la col·laboració dels internautes festers.

D'aquesta manera, s'obtenen moltes fotografies d'aficionats alhora que les seves valoracions. La importància d'aquest fet és sempre relativa a la qualitat dels comentaris i de les fotografies, però, en general, es tracta d'aportacions que reforcen l'interès per la celebració a la que es refereixen.

Moments de la Festa de la Calçotada Popular de Valls.

Estem davant d'uns espais que serveixen per documentar-nos sobre costums que, moltes vegades, succeeixen ben a prop de casa nostra sense que ningú ens els sàpiga explicar. Això pot generar desconcert, curiositat o indiferència, però tenint en compte la seva periodicitat, paga la pena fer una petita aproximació personal a les tradicions del nostre entorn més immediat.

En aquesta mateixa línia, les pàgines que he descrit també recolzen els continguts a través de propostes bibliogràfiques, documents audiovisuals i arxius digitals. A més, també ens trobem amb altres dades de tarannà més acadèmic, dedicades tant a l'estudi de les celebracions populars, com a la seva recuperació i preservació, alhora que en divulguen els continguts.

Moments de la Festa de la Calçotada Popular de Valls.

S'ha de reconèixer, doncs, la tasca que realitzen aquests mitjans, així com l'oportunitat que ofereixen, a qui ho vulgui, d'implicar-se en el projecte d'investigació i interpretació etnogràfica que estan desenvolupant.

Cal destacar, en aquest sentit, la pàgina www.festiva.org que treballa més la vessant d'estudi que la resta, alhora que procura recollir tota mena d'informacions que puguin ajudar a la comprensió i assumpció dels actes dins d'un calendari, més o menys, consolidat.

Amb tot, és justament a l'hora d'estructurar un calendari, on no s'acaben de definir les dates en què succeeix el costumari català, per bé que sí que hi trobem les principals cites de l'any.

També seria bo que es separés qualsevol voluntat de vinculació amb els patronatges turístics, en favor de les diferents xarxes culturals que configuren la població (ja sigui a nivell privat o públic). Sempre amb l'ànim de fer prevaldre la tradició i el costum entre la gent que en forma part, i que, en definitiva, acaba sent imprescindible per a la pervivència de la festa.

Per sort, cada vegada comptem amb més recursos vetllant pel nostre folklore. Així que només ens queda ser responsables del llegat que rebem.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

15.01.06

De les nostres festes

Publicat a Cultura | 21:18

L'Encamisada de Falset, la Festa Major de Vila-seca, els Tres Tombs, Sant Antoni Abat,... Aquest ha estat un cap de setmana ple d'actes tradicionals arreu del territori. I el cert és que ho continuarà sent durant els mesos restants ja que, a Catalunya, comptem amb un patrimoni tradicional tan extens i complert que pràcticament ocupa tot l'any. Això hauria de plantejar-nos la possibilitat de considerar qualsevol d'aquestes celebracions com una opció de pes a l'hora de sortir de casa.
En l'àmplia oferta cultural dels nostres dies, és obvi que la diversitat s'ha de continuar respectant i, fins i tot, incentivant. Per bé que s'hauria de veure fins a quin punt és vàlid donar a conèixer tot el que és forà, sense haver entès abans el que ens és conegut (o desconegut).
Malgrat que no deixa de ser una opinió personal, penso que una de les millors maneres de presentar-nos davant "l'altre" és a través d'una identitat d'arrel pròpia. Quelcom que ens pot ajudar a resoldre més d'un dubte existencial, i que en cap cas hauria de perjudicar les relacions interpersonals de ningú.
Cal poder moure'ns pels nostres pobles i per les nostres ciutats convençuts d'estar a casa i amb la clara voluntat de "fer país", la qual cosa implica el respecte per tot allò que ens arriba de l'experiència que es transmet del costum i que esdevé tradició, en acabat.
Des de les administracions locals, així com de la resta "d'estaments" públics, n'hem d'exigir la cura i els recursos suficients com per poder-los preservar. Això sorgeix de qualsevol iniciativa amb ànim de divulgar-ne el coneixement, alhora que se'n potencia l'acció pedagògica entre els més petits.
Aconseguir-ho, pot evitar que caiguem en l'anonimat del comú més mediocre. Conseqüència directa del perjudici que comporta viure sota els efectes d'una acció globalitzadora.
D'aquesta manera, "fer país" es converteix en una espècie de remei casolà per combatre el desconcert de l'homogeneïtzació cultural.

Esperem notar la millora ben aviat.
Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

10.01.06

Tres Tombs per un petit país

Publicat a Costumari | 23:13

El temps de Nadal encara no ha acabat. De fet, aquest cicle no es clou fins el 2 de febrer, dia de la Candelera. Data en la que s'han de retirar tots els pessebres, per bé que la majoria ja els deu haver desat. I fins les festes vinents, que ja corre el nou any.

Amb tot, per endavant queden gairebé tres setmanes plenes d'esdeveniments i tradicions, entre les que destaca la celebració de Sant Antoni Abat. Concretament, pels voltants del 17 de gener. Just on coincideixen altres sants com: Sant Hilari (dia 13), Sant Maur i Sant Pau Ermità (ambdós del 15). Aquest fet no és en va, ja que a tots ells se'ls atribueixen barbes abundants, per la qual cosa es coneix aquesta setmana com la dels Barbuts. Motiu per considerar aquests dies com els més freds de l'any. Tanmateix, l'imaginari popular endegava teories que relacionaven els nounats amb les condicions climatològiques i la barba dels sants, resultant-ne la creença de que tots els nens i les nenes nascuts en aquestes dates esdevindran peluts en fer-se grans.

En qualsevol cas, qui assoleix més protagonisme aquests dies és Sant Antoni Abat. Entre altres coses per haver guarit un porc.

El pobre garrí va quedar tan enlluernat per les capacitats de l'anacoreta que ja no se'n separà mai més. D'aquí que sempre es representi a Sant Antoni Abat amb un porquet al costat. I car, tots a beneir els animals de peu rodó. Precisament, el 17 de gener... Diada dels Tres Tombs. Jornada en la que surten a lluir cavalls i carruatges, a més d'una ocasió excel·lent per recordar alguns oficis antics, així com la típica indumentària de l'època. Però sobretot, es tracta d'un dia perfecte per explicar un altre dels nostres costums als més petits.

Llibre recomanat:

DALMAU, A. Les Festes Tradicionals que no hem de perdre. Ed. Columna. Barcelona, 2005.

Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

07.01.06

Amics de Montornès

Publicat a Paisatges | 12:46

Una opció per als que es resisteixen a despedir aquestes festes és l'assistència a algun dels molts actes tradicionals que es produeixen aquests dies. Per exemple, esdevé remarcable l'esforç dels Amics de Montornès per representar les escenes més impotants del Pessebre.

La recreació es desenvolupa enmig d'un espai natural a prop de la Pobla de Montornès, camí de l'Ermita que porta el mateix nom. Això possibilita que l'ambientació del pessebre vivent, sigui la més òptima per a cadascuna de les escenes que s'hi representen.

Igualment, els "Amics de Montornès" que hi podem trobar, són gent de totes les edats, la qual cosa assegura el futur d'aquest costum de la Pobla per a molts anys. Tot i que el més destacable és la convicció i la il·lusió amb la que tots els seus membres hi participen, donant com a fruit més inmediat, una organització impecable.

L'escenificació es mou entre la teatralitat i la simple figuració, però sempre amb la clara voluntat d'interpretar de la manera més entenedora possible, els diferents moments que precedeixen el naixement, alhora que els primers anys de la vida del nen. Tot plegat, presentat amb la senzillesa i austeritat habituals.

Tanmateix, en la translació final, el tractament que s'hi dóna prové de l'arrel tradicional més catalana: des del tió fins al porró. Sense obviar el paper de guia que protagonitza el Pastoret. Segurament, l'element més emblemàtic del nostre rondallari popular. Barretina inclosa.

 (Segueix)
Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes

04.01.06

Reis d'Orient

Publicat a Costumari | 21:28

Al començament no eren pas Reis, sinó mags. I el seu coneixement sobre l'arribada de Jesus al món, es devia a algun encert astrològic. Però és clar, aquesta versió contradeia qualsevol repulsa eclesiàstica cap a la màgia i la superstició. De manera que es necessitava una reinterpretació de la història i si això implicava donar nous oficis als tres mags, doncs ho van fer. Ni més, ni menys que Reis.
A partir d'aquí, la màgia dóna pas al saber de les Escriptures Sagrades, que revelaven la voluntat de Déu i, per tant, deixaven a l'atur tot el gremi d'endevinadors i endevinadores professionals.
El gran astre va perdre la categoria de fenomen natural, per convertir-se en un simple estel miraculós enviat per Nostre Senyor. I ben mirat, tampoc en va sortir tan malparat.
Sobre la caracterització dels personatges (blanc, ros i negre), es va decidir no tocar res, ja que anaven molt bé per representar totes les races conegudes fins al moment.
En pobles propers a la costa, la tradició era encendre fogueres que servissin de senyal per als tres Reis (no fos cas que passessin de llarg). Encara que la celebració pagana (anterior a la cristianització), realitzava aquest acte per invocar el Naixement del Sol en l'horitzó llunyà.
Actualment, el costum ve sent un altre. I és que la vigília del 6 de gener, qualsevol de nosaltres pot seguir l'arribada dels tres Reis d'Orient en directe, ja sigui a peu de carrer, a través de la ràdio o del televisor. Per bé que, en la majoria dels casos, les emissions no són coincidents. Llavors, és quan el nen o la nena lliguen caps i es pregunten com pot ser. A la qual cosa s'acostuma a respondre: "És que són màgics i poden estar en molts llocs al mateix temps".
En resum, que la lògica dels nens i de les nenes ens fan recórrer, novament, a la primera tradició: la dels tres mags d'Orient, deixant les doctrines de l'Església en segon terme.
Llibre recomanat:
SOLER AMIGÓ, J. Cultura popular tradicional, Pòrtic. Barcelona, 2001.
Comparteix:
  • Facebook
  • Meneame
  • Twitter
  • Tafanera
  • Google
  • Netvibes