Amanda Ulldemolins analitza en dos articles el paper del tortosí en els mitjans de comunicació i l’ensenyament

Amanda Ulldemolins Subirats l’any passat va presentar la tesi doctoral Grau d’integració del tortosí en l’estàndard planificat i difós pels mitjans de comunicació i pel sistema d’ensenyament. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2018.

Ara amb pocs mesos de diferència ha trets dos articles que divulguen alguns dels aspectes estudiats a la tesi i ho fa en dos revistes de gran presitigi.

Ulldemolins Subirats, Amanda.
Els cavalls de batalla de l’estàndard occidental“.
Els Marges, 118 (primavera 2019), p. 64-83.

Aquest estudi es basa en l’anàlisi de l’ús dels demostratius este/aquest, etc., els possessius meua/meva, etc., i del numeral femení dos/dues, en les intervencions de tres locutors tortosins en el Telenotícies de TV3 i en les lliçons de vint-i-nou mestres de primer de primària de vint localitats al nord i sud del riu Sénia, a tots els quals també es va fer una enquesta.

L’ús fragmentari de les varietats territorials estàndard per part dels periodistes tortosins i la vehiculació de les solucions prioritàries per les respectives acadèmies dels ensenyants catalans i valencians són algunes de les conclusions d’aquest interessant estudi.

 

Ulldemolins Subirats, Amanda.
Integració dels dialectes occidentals a l’estàndard formal televisiu“.
Llengua & Literatura, 29 (2019), p. 7-30.

En aquest altre article, Ulldemolins aborda la presència de la varietat nord-occidental en els mitjans de comunicació audiovisuals de Catalunya amb l’estudi del model de llengua de sis periodistes occidentals que participen en els Telenotícies de TV3.

 

Share and Enjoy

Comments are closed.