EL PSC RECLAMA MILORAR LA LLEI DE QUALIFICACIÓ PROFESSIONAL

 

Hem retirat l’esmena a la totalitat però assenyalem “deficiències de la llei que caldrà esmenar en el tràmit de Comissió”

El diputat Xavier Sabaté ha declarat que el PSC retirava l’esmena perquè “ de prosperar significaria el retorn al govern i la paralització de nou d’un projecte que el Primer Secretari del PSC Miquel Iceta ja havia qualificat com “ de màxima importància per al PSC “el setembre passat en el debat de política general.

 

Els 10 punts principals que el PSC vol millorar en el tràmit de Comissió són, segons Xavier Sabaté:

1-     Que el model doni resposta a al repte de formar les persones al llarg de la vida ( formació inicial, ocupacional i continuada ) i al mateix temps també signifiqui una segona oportunitat per a les persones víctimes del fracàs escolar

 

2-     Que també conytribueixi a la modernització del teixit productiu i a la major competitivitat de les empreses

 

3-     Assegurar que el sector públic proporciona suficient oferta per garantir la igualtat d’oportunitats de tots els catalans a la formació professional inicial i continuada

 

 

4-     Que el paper dels ajuntaments no es limiti q informar i orientar sinó també a ser protagonistes ebn tant que també planifiquen el seu desenvolupament econòmic i han de poder preveure les necessitats laborals del seu municipi i la gestió de la formaciço

 

5-     Garantir la presència dels agents socials i econòmics en el consell de formació

 

6-     Un Pla Nacional d’acreditació que permeti a les persones amb mancances de qualificació poder accedir a un itinerari personalitzat de formació per acreditar la seva experiència professional i/o qualificar-se per millorar la seva ocupabilitat

 

7-     Superar la dualitat o bicefàlia actual en la governança del sistema

 

8-     Ordenació del sistema de qualificacions

 

9-     Ordenar millor els cicles formatius de Cicle Superior i els requisits s que hauran d’acreditar els formadors

 

10-  Millorar el registre d’acreditacions i les unitats de competències aixñi com l’alternança, mobilitat i intercanvi en relació a la formació dual

Xavier Sabaté ha acabat la seva  intervenció assenyalant el perill que per a la llei comportaria avançar les eleccions – “ quedaria paralitzada fins no se sap quan “ – i ha desitjat que en el tràmit que ara comença s’assoleixi el màxim consens possible

 

 

 

Publicat dins de General | Feu un comentari

De Tarragona al món (pregó de Sta Tecla-2014 de Xavier Grau)

Benvolgut alcalde, rector magnífic, regidors, autoritats, senyores i senyors de TarragonaUs agraeixo sincerament el privilegi que m’heu atorgat d’ésser enguany el Pregoner de la Festa Major de Santa Tecla. És un gran honor el que em conferiu, que sé que va associat al reconeixement que la ciutat vol fer a la persona que durant vuit anys ha estat al capdavant d’una de les seves principals institucions, la seva universitat.

 

Moltes gràcies. Per a mi, avui és una ocasió força singular: m’ha portat aquí entre vosaltres la meva tasca com a rector de la universitat, i he gaudit de moltes altres ocasions per parlar‐vos com a tal dels projectes de la universitat amb i per a Tarragona, i crec que sabeu prou bé quin és el meu pensament i posicionament; per tant, no us en parlaré avui. Sobre l’estreta i sinèrgica relació entre Tarragona i la seva universitat, la planificació d’actuacions i estratègies, identificació d’oportunitats i establiment d’objectius comuns, n’han de parlar els màxims responsables: l’alcalde Ballesteros i el rector Ferré.

 

Tampoc és moment per a mi de fer record o balanç; ja vaig tenir oportunitat de fer‐ne, de cara a la societat en general, el proppassat més d’abril al Palau de la Diputació. Així que, per primer cop en aquesta casa, no els parlaré de la universitat. Potser aquesta haurà estat la darrera ocasió que en aquest pregó hauré emprat el mot!Avui, en ocasió de l’inici de la Festa Major de la ciutat, en honor a Santa Tecla, els vull parlar del Món i Tarragona, en aquest moment tan singular i complex de la nostra història. Pot semblar una contradicció, i espero poder mostrar que no ho és, el fet d’aprofitar una ocasió que és paradigma d’exaltació de la localitat, la celebració de la Festa Major, per anar‐me’n a l’extrem de la globalitat.Global i Local. Glocalització no és pas un terme nou; segons un dels primers teòrics de la globalització, el sociòleg Roland Robertson, els termes glocal i glocalització van sorgir fa gairebé trenta anys, encunyats per economistes, especialment del Japó, un país que sempre ha cultivat la seva significació espacio‐cultural.

 

Avui és també, ell mateix, un terme global. Representa un fenomen que no ha parat d’estendre’s a tots els àmbits de l’activitat humana: la interacció entre la visió i l’impacte global i el local de qualsevol de les nostres activitats. I és que, malgrat l’absoluta globalització de la comunicació, la competència econòmica mundial emfatitza, de fet, la importància del lloc, la proximitat i la singularitat.

 

D’aquesta manera la localització i la globalització esdevenen fenòmens complementaris. Les petites regions perden el caràcter “provincià” i es converteixen en plataformes de llançament cap a la competició global.La globalització, ja gairebé total, porta a la localització! I a un retorn a la importància de les ciutats. Les ciutats, fonament i origen de les societats democràtiques. Per agafar una mica de perspectiva, permeteu‐me una cita:“La nostra forma de govern no ha d’envejar res a les institucions dels pobles veïns, perquè som més aviat uns models que no pas uns imitadors d’altres. De nom és una democràcia, perquè l’administració està en mans, no d’uns pocs, sinó de la majoria. Però si la llei és igual per a tothom en els interessos particulars, és segons la consideració de què gaudeix cada ciutadà en alguna cosa, i no per raó de la seva classe, sinó del seu mèrit personal, que és preferit per a les funcions públiques, com tampoc per pobresa, si un pot fer un servei a l’Estat, no li és destorb la seva obscura condició social.

 

La llibertat és la nostra norma de govern en la vida pública, i en el comerç ordinari de la vida no ens mirem amb recel, ni ens irritem amb el veí si fa el que li plau, ni li fem cara de retret, que no perjudica, però dol. Sense molèstia en les nostres relacions privades, per respecte complim amb exactitud les disposicions públiques obeint sempre les autoritats i les lleis, principalment les establertes per a protegir els qui sofreixen injustícia i les no escrites, la transgressió de les quals porta al menyspreu general”.

Qui no es voldria veure encara més plenament identificat amb aquest text? Segurament compartit com ideal de ciutadania i de democràcia, que encara cal perseguir avui en dia, és un petit extracte, tot just tres versicles, de l’oració fúnebre pels caiguts en el primer any de la guerra entre Atenes i Esparta, l’hivern del 431 abans de Crist, que Tucídides posà en boca de Pèricles, i representa un originalíssim exemple de consciència ciutadana i un model de reflexió política encoratjada per una confiança optimista en les possibilitats de l’home i en el progrés de la cultura humana.

 

Però la democràcia i la pàtria de la que ens parla Tucídides és la de la ciutat d’Atenes. I és que el concepte de ciutadania neix, naturalment, a la ciutat. Ara som en una època en la qual els estats‐nació comencen a perdre sentit i, davant la immensitat global, emergeixen les ciutats i les seves regions d’influència. És en aquest escenari que a Tarragona se li obren grans oportunitats.Tony Judt, en un dels seus darrers llibres, i segurament a mode de comiat, fa una reflexió pessimista sobre el món i els efectes de la globalització, a partir del títol mateix “Ill Fares The Land”, traduït explícitament en català com “El Món no se’n surt”.

 

Però la globalització és quelcom d’inevitable i consubstancial a la idea de desenvolupament humà en un món finit: tard o d’hora s’havia d’arribar a poder connectar tots els punts de la Terra i, per tant, interrelacionar totes les activitats humanes.Per a mi, l’evolució de l’actual estat de les coses a nivell mundial, no ja només en termes materials, sinó també polítics, és insostenible. Materialment, la Terra és avui insostenible: la petjada ecològica de la humanitat, avui, ja és superior a 1 (cal més d’una Terra per poder seguir vivint com ho fem avui), la qual cosa vol dir que el global de l’activitat descansa en un fons de recursos que existeix, però que s’esgotarà abans de poder reposar‐lo.

 

I la petjada nostra, la dels europeus occidentals, és superior a 3; és a dir, si tota la humanitat visqués com nosaltres, caldrien més de 3 terres per proveir tots els recursos necessaris. Ja fa temps que vivim amb ple coneixement d’aquesta realitat, però seguim endavant, amb inconsciència o irresponsabilitat, atès que el problema l’heretaran els nostres fills. Però encara que no hi hagués la perspectiva d’una limitació material tan clara, la situació seria igualment insostenible perquè la injustícia sempre és insostenible a llarg termini, i a curt només es pot mantenir per la força, com ho està sent avui en dia, ja sigui la dels drones o la de les fulles d’afaitar a les tanques de Ceuta i Melilla.

 

És que hi ha algú avui que, seriosament i sense que li caigui la cara de vergonya, pugui defensar la superioritat dels drets d’algun poble?La Declaració Universal dels Drets Humans, la que podríem considerar “la primera Constitució Mundial”, comença amb dos articles que ens poden semblar una obvietat: “Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets. Són dotats de raó i de consciència, i han de comportar‐se fraternalment els uns amb els altres.Tothom té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració, sense cap distinció de raça, color, sexe, llengua, religió, opinió política o de qualsevol altra mena, origen nacional o social, fortuna, naixement o altra condició.”Són, efectivament, grans veritats, indiscutibles seriosament parlant, però insosteniblement discutides en la pràctica diària.Tard o d’hora hi arribarem, perquè no hi ha alternativa sostenible.

Necessitem i tindrem un govern mundial, democràtic, que introdueixi i faci complir regles de joc que evitin l’actual imperi dels interessos econòmics supranacionals i faci possible el compliment de la Declaració. Fa uns anys, el 2008, a l’inici de l’actual crisi, em va semblar que el llavors president de França, Michel Sarkozy, hi feia un primer intent seriós a una reunió del G20, que va ser avortat pels EUA i Xina: reclamava l’establiment de limitacions comunes al flux de capitals, segurament des de la frustració de constatar que tota una gran França era incapaç de no estar subjecte a onades econòmiques que la superaven. Com que és l’únic resultat possible, hem de treballar per aconseguir‐ho.

Això no vol dir aixecar d’un dia per l’altre totes les fronteres i actuals limitacions a la mobilitat de les persones, que les confinen i limiten les seves capacitats de desenvolupament humà, perquè, com també ens recorda Judt que ja deia John Maynard Keynes, forma part de la sostenibilitat el que la transició sigui admissible.És en aquesta difícil estratègia on crec que s’equivoquen, i s’enfonsen sense adonar‐se’n, els estats europeus, tots ells petits a nivell mundial.

 

També observem amb tot el que portem de segle, i des de finals de l’anterior, una dinàmica defensiva a nivell dels estats‐ nació, amb manifestacions de vot popular tendents a tancar fronteres per mantenir la que, efectivament, és una situació objectiva de privilegi. Cap dels estats europeus, ni Alemanya, té la dimensió suficient, ni econòmica, ni tecnològica ni humana, per representar i fer prevaler enfront de la resta del Món els interessos de la seva societat.Mentre no es defineix o s’avança en aquesta idea de Govern Mundial, el Món ja s’està organitzant a la manera descrita per Orwell: s’estan constituint grans blocs regionals d’interès econòmic i dimensió d’actuació mundial.

 

És l’eterna tragèdia d’Europa: constitueix un model per al món de com pot evolucionar una societat basada en la idea de l’accés universal al benestar i al mateix temps no qualla políticament, quan sí que ho estan fent altres grans blocs que, precisament, no tenen tanta preocupació per l’equitat i la justícia social. A mig termini, necessitem definir políticament aquesta gran regió europea, paradigma de societat justa, que basa la seva sostenibilitat en la cohesió social i el desenvolupament intel∙ligent (això vol dir, amb efectes pràctics, treballar intensament per resoldre el problema de la sostenibilitat material que esmentava abans, a través de ser capaços de canviar el paradigma energètic: Cadarache, l`ITER que s’havia de desenvolupar a Vandellós, i l’objectiu de recerca d’una font inesgotable d’energia, és, també, la gran esperança per poder estendre el nostre model de societat).

 

Quan jo era petit, sentia parlar gairebé a diari de Bernadette Devlin, Golda Meir, Lyndon B. Johnson o el Foreign Office, i de tots els conflictes armats que hi havia al darrere. Quaranta cinc anys més tard, Israel i Palestina es mantenen tristament i vergonyosa en el primer pla de l’actualitat, hem canviat Vietnam per Síria, Irak o l’Estat Islàmic, i conflictes més propers com el d’Irlanda del Nord per d’altres tant o més aguts i preocupants a la civilitzada Europa, com ara l’actual a Ucraïna. No sembla que millorem, i menys si recopilem tot el que hem pogut veure al llarg de tots aquests anys.

 

La diferència amb quaranta anys enrere és que avui, per damunt de tots aquests conflictes intensos i sagnants, existeix una dinàmica mundial que supera la capacitat de direcció i decisió de cap govern, per poderós que sigui: la dinàmica econòmica dels capitals financers, moguts exclusivament per la maximització del lucre immediat, el qual és un motiu legítim, atès l’estat de les coses. Que els focs locals, per intensos que siguin, no ens impedeixin de veure l’evolució global: el model que representa Europa és l’excepció; la norma, la gran majoria, segueix el model que il∙lustren els BRICS.

 

Francament, gens il∙lusionant des de la perspectiva de la persecució de l’equitat i la justícia al món i, per tant, per a mi insostenible!Què hi podem fer? Com sempre, individualment ben poc, però una actuació conjunta prou sostinguda sí que es pot fer notar. Com he dit, a llarg termini hem d’albirar un Govern Mundial, sobre la base de l’aplicació de la DUDH. Per fer‐ho possible, d’entrada cal començar per imaginar‐lo, concebre’l, i després reclamar‐lo. Ens podem imaginar el que es pot fer pel desenvolupament cohesionat del Món, si de tots els impostos que ja paguem els ciutadans, un 5% fos administrat globalment?

 

Res d’aproximacions voluntaristes, benintencionades o afeccionades, res de caritat: uns serveis públics bàsics de nivell mundial, naturalment amb tots els controls propis d’una societat democràtica.Sóc ben conscient del nivell d’utopia que això incorpora. En qualsevol cas, un govern mundial també hauria de fer servir la força! “Només hi ha un camí vers la seguretat i la pau, el camí de l’organització supranacional”, defensava Einstein. El concepte de govern universal va ser per a ell un concepte redemptor, després d’haver vist la capacitat destructora de les armes que havia contribuït a crear.

 

Aquest govern universal, basat en una constitució formulada sense ambigüitats i reconeguda per tots els governs, hauria de tenir capacitat real i poder executiu (també afirmava que l’autoritat moral no és pas el mitjà més adequat per mantenir la pau). Mentrestant, a mig termini, hem de treballar per definir la nostra regió d’influència al Món, i aquesta és inequívocament Europa, com a millor model de societat justa, cohesionada i sostenible que existeix en el Món.I a curt termini, i des de Tarragona, hi podem fer alguna cosa? Crec veritablement que els actuals estats‐nació europeus són una cotilla i una barrera a l’evolució necessària; són els que ens porten en la direcció contrària a la que hauríem de seguir, volent mantenir‐se identitàriament en l’escenari mundial, repenjats a Europa però sense deixar‐la desenvolupar, quan cap d’ells és viable com a societat completament autònoma.

 

Cal que molta de la seva presumpta capacitat de decisió, tota la que fa referència a les decisions d’abast mundial i bona part de la que correspon a polítiques de cohesió, sigui transferida a un eventual Govern europeu, i la resta cal que sigui administrada per unitats nacionals coherents i d’entitat suficient. En aquest sentit vull recordar una publicació molt interessant, de 2003, prou abans de la crisi, dels professors Spaloare i Alesina, de Tufts i Harvard, respectivament, titulada “La mida de les nacions”, en la qual, a través d’instruments d’anàlisi econòmica, donen dimensió a aquest tipus d’unitats i prediuen una evolució cap a una major integració a gran escala i una major descentralització cap a unitats culturalment homogènies.

 

En aquesta dimensió social, basada en la identificació cultural com a poble, quin paper hi pot tenir Tarragona? Sola, com a ciutat, no gaire. Però Tarragona és la capital d’una àrea densament poblada, una àrea potencialment metropolitana, de més de mig milió de ciutadans i, sobretot, de prop de 20.000 M€ de PIB, que sí que són apreciables en l’escenari europeu i mundial!Històricament hem patit la dificultat particular d’harmonització d’actuacions amb la segona ciutat, en dimensió, d’aquesta regió: Reus. No cal que m’hi endinsi gaire.

 

El que sí que vull dir és que la dificultat es pot convertir en oportunitat, sinó en virtut, com, a una altra escala, han sabut fer Saint Paul i Minneapolis, sota el concepte ben explícit i ja imatge de marca de Twin Cities, i encara podem trobar molts altres exemples més propers i recents a Europa.En tot cas, hem de superar aquesta dificultat. Amb Tarragona al capdavant d’una àrea metropolitana formalment constituïda a partir de la nostra realitat, la nostra regió pot servir de gran contrapès a la forta tendència d’identificació de Catalunya amb Barcelona.En la dinàmica de globalització‐localització, sota la macro‐estructura regional, el Món s’està clusteritzant en grans àrees d’activitat socioeconòmica de dimensions que oscil∙len en el rang d’1 a 10 Mhab.

 

En aquesta direcció, per exemple, trobo molt oportuna i encertada la nova iniciativa europea de promoure el desenvolupament harmònic, intel∙ligent i cohesionat a través d’un programa de desenvolupament regional (RIS3), que implica activament les gairebé 280 regions europees. El rang i la dinàmica escauen a Catalunya i més difícilment, potser, a la nostra més modesta dimensió. Així, crec que la nostra feina, des del lideratge de Tarragona, ha de ser trobar la manera de contribuir a projectar Catalunya al Món com una d’aquestes àrees “locals” a escala mundial, equilibrada, rica i diversa. Tenim molt per contribuir‐hi: una bona dimensió econòmica i demogràfica pròpia, riquesa cultural, paisatgística i climàtica, infraestructures d’impacte mundial …

 

Identifiquem‐nos a nosaltres mateixos i fem‐nos més presents a Catalunya.Com deia al començament, he aprofitat l’ocasió de la Festa Major per parlar‐vos del nostre paper al Món. Modestament, la patrona de la ciutat ja suggereix projecció internacional, des dels seus orígens a l’altra punta del Mediterrani fins a la seva actual presència al Món, donant nom a escoles, hospitals i esglésies des de Chicago a Canoas, des d’una plaça a Varsòvia a un col∙legi a Bangla Desh. Però més enllà de la identificació concreta amb la Santa, amb tots els valors que representa i la història que la justifica, la celebració d’avui, repetida cada any, ens ajuda a reconèixer‐nos com a poble.Què seria de la família que no es reunís en ocasions assenyalades?

 

Senzillament, no seria. La sang no és res, tot ho és la convivència, el conèixer‐se i compartir neguits, alegries, projectes i també desencisos. És en aquest sentit, pujant un graó la dimensió, que la Festa Major és la màxima expressió d’aquesta identificació comuna, l’oportunitat de dir‐nos, xec! Som el mateix poble, venim de lluny i seguim endavant! Compartim tot el que ens ha portat fins aquí i volem anar fins allà… I, home! Paga la pena celebrar‐ho. I, a més, podem dir sense cofoisme que ho celebrem molt bé, tant que la nostra festa ha merescut els reconeixements de Festa d’interès turístic nacional i de Festa patrimonial d’interès nacional, atorgats per l’Estat i per la Generalitat de Catalunya.

 

Fixem‐nos, amb relació a tot el que he dit abans, com ens és fàcil pujar un altre graó i sentir‐ nos ben identificats com a poble amb la festa nacional catalana i com, en canvi, malgrat segles de convivència, de “conllevancia”, que deia Ortega y Gasset, ens és més difícil de pujar un graó més i identificar‐nos tots plegats en una festa col∙lectiva estatal, que arreu és percebuda i viscuda com a artificial. Malauradament, encara tenim més lluny pujar dos graons, per identificar‐nos en una festa que celebri la col∙lectivitat europea … en aquest sentit, tenim, també, molta feina per davant!Celebrem, doncs, la festa, perquè celebrem que som un grup d’humans que ha decidit viure en comunitat; a més, amb els ideals de govern atribuïts a la vella Atenes per Tucídides, que encara no hem assolit del tot.

 

Ahir la ciutat va ser l’origen de la democràcia i avui la ciutat ha de tornar a jugar un paper cabdal per mantenir‐la i millorar‐la. Les ciutats tenen un paper nuclear bàsic en l’organització social, i el seguiran tenint, fins i tot quan, a molt a llarg termini, però indefectiblement, ens constituïm en societat democràtica mundial. Crec que això ha estat percebut, conscientment o intuïtivament, també pels impulsors del concepte Smart City, quan incorporen l’objectiu de millora de la participació del ciutadà en les decisions que l’afecten.Què Santa Tecla ens ajudi, doncs, a ser més ciutadans, perquè així podrem avançar com a societat cap a un Món més just, des de Tarragona, i amb tots els pobles! Estimades i estimats, tarragonines i tarragonins, que pugi el teló i que comenci la festa.VISCA SANTA TECLA I VISCA TARRAGONA!

Pronunciat el 21 de setembre de 2014 al saló de Plens de l’Ajuntament de Tarragona

per Francesc Xavier Grau, ex-rector de la Universitat Rovira i Virgili des de l’any 2006 i fins al 2014.22/09/2014

Publicat dins de General | Feu un comentari

Carles Martí tornarà a presentar una llei per a la protecció i foment de les llengües de l’estat

 

 

El senador del PSC Carles Martí, ha preguntat aquesta tarda al ministre de cultura, José Ignacio Wert, en la sessió de control del ple del Senat si creu que Espanya és un país pluricultural i plurilingüístic que hauria de disposar d’una llei que reconegués i emparés aquesta pluralitat.

Carles Martí ha llegit un fragment d’un article del president del govern amb motiu de l’edició del diari El País en la seva edició catalana. En el text, Rajoy afirma que aquesta és una societat que ha comprès l’amor a les llengües diverses i el pluralisme és un valor essencial.

El senador ha anunciat que tornarà a presentar la proposició de llei per a la protecció i foment de les llengües de l’estat i que va ser rebutjada pel PP al Senat i li ha demanat al ministre que es comprometi a recolzar la seva presa en consideració per obrir el debat.

Aquí teniu la transcripció del dialeg que ha mantingut amb el minstre Wert:

PREGUNTA SOBRE SI EL GOBIERNO CREE QUE ESPAÑA ES UN PAÍS PLURICULTURAL Y PLURILINGÜE QUE DEBERÍA DISPONER DE UNA LEY QUE RECONOCIESE Y AMPARARA ESTA PLURALIDAD LINGÜÍSTICA.(Núm. exp. 680/000921)AUTOR: CARLOS MARTÍ JUFRESA (GPEPC)
El señor PRESIDENTE: Pregunta de don Carlos Martí Jufresa. Tiene la palabra su señoría.

El señor MARTÍ JUFRESA: Gracias, presidente. Buenas tardes, señor ministro. Antes de formularle la pregunta voy a leerle en catalán, porque así es como las escribió, y estoy seguro que usted lo entiende perfectamente, unas palabras del presidente del Gobierno, señor Mariano Rajoy que escribió con motivo de la puesta en marcha del Diario Digital El País Cataluña. Y el señor Rajoy dice lo siguiente: Una societat oberta como és l´espanyola, ha inteririitzat com una realitat diària la comprensió i l´amor per “les raons i les llengues diverses” dels seus ciudadans. L,Espanya constitucional és capaç d´acudir al seu pluralisme com un valor diferencial i de celebrar la seva diversitad com un actiu.  En este sentido, señor ministro, le pregunto al Gobierno, ¿España es un país pluricultural y plurilingüe que debería disponer de una ley que reconociese y amparara esta pluralidad lingüística? Gracias.
El señor PRESIDENTE: Muchas gracias, senador Martí. Tiene la palabra el señor ministro.

El señor MINISTRO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (Wert Ortega):

Muchas gracias, señor presidente. Moltes gràcies, senyor Martí Jufresa. He entendit perfetament la sita del senyor president del Govern. Evidentemente, el artículo 3.3 de la Constitución contesta a una parte, yo diría que a la parte fundamental, de su pregunta: Cuando la Constitución nos dice que la riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto y protección, está admitiendo evidentemente, como no podía ser de otra manera, la realidad plurilingüística de nuestro país y está, además, diciendo que se trata de una riqueza y de un patrimonio que hay que fomentar. Yo no podría estar más de acuerdo con esa declaración constitucional y con el sentido que incorpora de fomentar la riqueza cultural que ese plurilingüismo supone.  Dicho esto, los instrumentos para fomentar esa riqueza cultural pueden ser muy diversos; puede ser una ley, por qué no, pero evidentemente lo que hay que examinar es si actualmente, con los instrumentos normativos y no normativos que existen, ese patrimonio está o no adecuadamente defendidos.

El señor PRESIDENTE: Muchas gracias, señor ministro. Senador Martí, tiene la palabra.

El señor MARTÍ JUFRESA: Gracias, presidente. Nosotros sí lo creemos. Sí creemos firmemente que España es un país pluricultural y plurilingüe que debería tener una ley que amparara y reconociera esta pluralidad lingüística. Y, por eso, presentamos, una proposición de ley en el Senado, hace un año y medio, en este sentido. Y ustedes fueron el único grupo en no votar y en no dar apoyo a la toma en consideración, a su toma en consideración. El 47% de los españoles vivimos en territorios no monolingües, 9 comunidades autónomas disponen en su estatutos de autonomía que existen otras lenguas oficiales o reconocidas que no son el castellano. ¿No cree, señor ministro, no cree el Gobierno que ello merece una ley que haga que el Estado ampare esta realidad, le dé su apoyo, protección y estímulo y que haga que muchísimos ciudadanos sientan como suyo este país y el Estado?  Yo le propongo algo, señor ministro. Si usted se compromete a votar la toma en consideración de este proposición de ley, para que luego constituyamos una ponencia conjunta, hagamos venir expertos, y demos un gran paso adelante para que públicamente, con una ley, asumamos esta realidad plurilingüe de España, me comprometo a volver a traer la proposición de ley a esta Cámara, para que ustedes puedan rectificar y la puedan votar, para que podamos enviar el mensaje a toda España de que sí, de que el Parlamento español, y en particular su Senado, entiende esta realidad, la asume, la hace suya. Creo que es imprescindible y urgente que enviemos estos mensajes, señor ministro. Asumamos −digámoslo fuerte− que nos conviene, que es bueno, que es importante, que es positivo, asumir España como realmente es: un país pluricultural y plurilingüe. Muchas gracias. (Aplausos).

El señor PRESIDENTE: Muchas gracias, senador Martí Jufresa.

Señor ministro, tiene la palabra.
El señor MINISTRO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (Wert Ortega): Gracias, señor presidente. Gracias, señor Martí Jufresa. Yo, realmente, en el planteamiento general, se lo digo con toda franqueza, no tengo ningún problema −quiero decir que interpretar el artículo 3.3 de la Constitución en el sentido, sentido que es el único sentido en el que se puede interpretar, primero, que la riqueza lingüística, que se refiere, efectivamente, a las lenguas cooficiales proclamadas como tales en sus respectivos estatutos, y aquellas otras modalidades lingüísticas que sin tener la condición de lengua cooficial constituyen, efectivamente, un patrimonio cultural− en reconocer que ese es un valor que nos enriquece a todos, que hay que fomentar, incluso, diría algo más, que nos enriquecería a todos fomentar el conocimiento cruzado de las distintas lenguas cooficiales, de tal forma que mejoráramos a través de ese instrumento las estrategias de comunicación y cooperación cultural, es algo que tiene que ser defendido. Yo, lógicamente, no puedo comprometer el apoyo de un grupo parlamentario al que, obviamente, no pertenezco, pero, naturalmente, estoy seguro de que el Grupo Parlamentario Popular está perfectamente abierto a considerar estas cuestiones. Lo que sí le puedo decir es que en el ámbito competencial que me corresponde, tanto en el ámbito educativo como en el ámbito cultural, el reconocimiento de esa diversidad lingüística, de esa riqueza lingüística, y el fomento de la misma, especialmente, en el ámbito educativo, a través de la utilización de las lenguas cooficiales como lenguas vehiculares de la enseñanza, bien sea a través de sistemas de bilingüismo integrado o a través de otros sistemas, y en el ámbito cultural, a través de lo que tanto desde la perspectiva de los distintos museos, como desde la perspectiva del Inaem, del ICAA, en definitiva, de toda la acción cultural del Estado se pretende, es que efectivamente, esa riqueza lingüística que supone la propia diversidad lingüística que existe en España sea objeto de especial respeto y protección. Muchas gracias, señor presidente. (Aplausos).
El señor PRESIDENTE: Muchas gracias, señor ministro.

Publicat dins de General | Feu un comentari

Votaré al de veritat

Des de la meva profunda convicció i defensa del dret a decidir del poble de Catalunya  crec que el banalitzaria i el disminuiria si anés diumenge a dipositar una papereta sense les garanties necessàries perquè es consideri un exercici del dret de vot

Respecto tothom que hi vagi com estic segur que les persones que hi participaran respectaran als qui no fem el mateix que, per cert, crec que serem la majoria

El President m’ha volgut enganyar. Primer, el dia 9 havia de ser un referèndum o consulta; després no es va atrevir a dir que no ho seria però que hi hauria urnes sí o sí; més endavant quan la primera suspensió del TC ja no era una consulta i ara finalment diu que a partir del 10 sí que negociarà amb Rajoy un referèndum, el de veritat. Doncs ja votaré llavors i m’apunto a ajudar el President a crear les condicions perquè els catalans decidim el nostre futur en condicions: una consulta on es donin garanties que ara no hi són de pluralitat de la informació, participació de totes les opinions, neutralitat de les institucions que són o han de ser de tots ( administracions, mitjans de comunicació públics ) i accés de tothom a l’espai públic ( carrers, places i edificis que mai han d’estar al servei d’una sola opció ).

Però al mateix temps cal ocupar-se d’altres dependències tan o més preocupants que fan que no ens puguem considerar lliures per molt que alguns pensin que això ja s’assoleix marxant d’Espanya: una economia feble i poc competitiva, atur, pobresa, manca d’oportunitats especialment dels joves, canvi climàtic, energia, aigua, seguretat davant el terrorisme, reculada en drets com els laborals o la protecció davant les discapacitats, habitatge, pensions, corrupció o la cultura catalana cada cop més amenaçada i maltractada arreu del que anomenem culturalment els països catalans.

Tenim dos governs que només es parlen a través dels tribunals: el PP ja ho va fer  amb l’Estatut del 2006 i ha continuat des del govern d’Espanya amb recentralització i un nul respecte a la realitat plurilingüe i pluricultural d’Espanya.

El govern de Catalunya tampoc no ha sabut respondre ni portes endins del nostre país on ha tensionat la societat fins a extrems que no podíem imaginar. Els casos de Raimon, Quim Bruguer, Encarna Roca o Serrat són els exponents personals de personatges coneguts: estàs amb mi o traeixes Catalunya.

Com diu Miquel Iceta, “s’ha produït una bifurcació en el catalanisme entre els que volen acumular forces per trencar i els que voldríem acumular forces per negociar una altra relació de Catalunya amb la resta d’Espanya”. Paradoxalment a les enquestes surt majoritària aquesta segona opció.

Aquest és un problema polític que només té solució a través del diàleg, la negociació i el pacte i sembla – o potser ho he entès malament – que en les darreres hores el President Mas ha anunciat que es posarà a partir del dia 10 en aquesta línia. Perquè, per difícil que sigui, aquesta és l’única via.

Catalunya és subjecte polític perquè és una nació i té dret a decidir, ho digui o no la Constitució. Vaig anar a la manifestació de l’11 de setembre per reclamar-ho. Però així no puc votar. Ho faré quan hi hagi garanties i sigui un referèndum de veritat. Llavors ja veurem què voto, perquè sóc d’esquerres i caldrà veure com podem garantir la màxima independència possible dels homes i dones de Catalunya sabent que Europa és el futur.

Ara alguns reclamen eleccions però és l’últim que necessita Catalunya. Amb un govern paralitzat des de fa més de dos anys, l’economia en precari, les poques inversions anunciades públiques i privades en espera, seria el pitjor que podria passar. El país s’ha de governar, ha de sortir de la crisi, crear ocupació i afrontar els reptes colossals que tenim descuidats.  

Publicat dins de General | Feu un comentari

Lamento que CiU i ERC s’hagin unit al PP per rebutjar una llei sobre el plurilingüisme a l’Estat

És  lògic que hagi votat en contra el PP però no CiU i ERC que  havien votat a favor l’any  passat al Senat a la mateixa proposta del PSC al Ple del Parlament d’avui:

El punt rebutjat deia:

“ Impulsar, a ser possible en col•laboració amb els Governs de Comunitats Autònomes amb llengua oficial diferent del castellà, una llei del plurilingüisme a Espanya.”

Lamento el rebuig a aquest que era el punt més important de la moció per afavorir la normalització de la llengua catalana “ perquè a un Estat on conviuen llengües diferents , les minoritàries estan en situació d’inferioritat. Per tant cal aconseguir que l’Estat espanyol reconegui amb mesures concretes el caràcter plurilingüe en mesures concretes, en normes i hàbits que són avui inexistents. Si en una situació normal tota llengua minoritària necessita de suport, què no necessitarà en un context d’agressions i accions del govern del PP per dividir-la , canviar-li el nom, disminuir el seu ús o limitar-lo a sectors vitals com l’educació o els mitjans de comunicació.

“Una llengua també facilita o dificulta la convivència i en els darrers anys el Govern del PP l’ha usat per dificultar-la com es demostra aquests dies. I el Govern de Catalunya que està paralitzat també en aquesta tasca indefugible de perseguir el caràcter plurilingüe de l’Estat ha d’ajudar els altres territoris de parla catalana.

Respecte a ERC i CiU, som en una transició però això no vol dir que haguem de deixar de treballar pels problemes dels ciutadans. En el Ple d’aquesta setmana els socialistes hem volgut de parlar de pressupostos, de pobresa, d’educació mixta i de la llengua catalana. Vostès diuen que ja no cal parlar de res més però des del catalanisme federal o independentista, caldrà que continuem treballant per la llengua catalana i els auguro que ens tornarem a trobar treballant per una llei que reconegui el caràcter plurilingüe de l’Estat. Entre altres coses perquè no podem abandonar als altres països de parla catalana, els que hem vingut en denominar Països Catalans des del punt de vista cultural i lingüístic. Tenim aquest deure moral de treballar plegats amb ells i recordo les paraules fa pocs mesos de Raimon Pellejero quan es mostrava preocupat pel futur de tots els territoris amb els quals compartim la llengua catalana sota diferents denominacions”

Publicat dins de General | Feu un comentari

El Govern no ha elaborat el Pla de Reactivació econòmica de les comarques amb nuclears que va acordar el Parlament fa 3 anys

L’acord del Ple del Parlament aprovat en el marc del Debat de política general de 2011:

“ El Parlament de Catalunya insta el Govern a:

Elaborar un pla de dinamització econòmica per a les comarques en què hi ha centrals nuclears, amb l’objectiu de preveure l’impacte que tindrà sobre l’activitat econòmica local el tancament de les centrals nuclears degut a l’acabament de llur vida útil.”

Avui he preguntat al Conseller Puig si el govern pensa complir aquell mandat del Parlament d’elaborar un Pla de reactivació econòmica per a les comarques nuclears tenint en compte que la vida útil considerada internacionalment com de 40 acaba el 2024-2026-2028 per a les tres centrals catalanes.

I he afegit:

“Cap indústria té les mateixes instal.lacions després de 40 anys i no podem permetre que unes que comporten tan de risc romanguin igual o fins i tot perllonguin la seva vida 20 anys més com sembla que vol ara el Govern del PP per a totes les centrals nuclears i com contempla també l’anomenat “Llibre blanc de la transició”

Lamento que el Conseller Puig hagi respost amb mesures genèriques que afecten a tot el territori de l’Ebre però que no concreta mesures que haurien de constituir el Pla que el Parlament va encomanar al Govern el 2011. El govern tampoc no té cap Pla d’Energia com té qualsevol país desenvolupat perquè al desembre de 2012 va signar amb ERC que en farien un de nou o revisarien el vell 2012-2020 que tampoc no ha ni tan sols començat

“Vostès xiulen mentre passen coses i van a remolc del PP del qual són fidelíssims i exemplars socis en tantes dependències com aquesta de la generació d’energia basada en energies fòssils i urani, una de les pitjors dependències a la qual s’haurien de dedicar per no deixar a les generacions futures aquesta greu dependència”

Les comarques amb nuclears no mereixen aquesta desconsideració perquè han aportat i aporten una bona part de l’energia elèctrica que necessita Catalunya patint una situació de risc que la resta de catalans no tenen.”·

Publicat dins de General | Feu un comentari

Pobres els qui exclouen

L’autor de l’article presenta Roc Muñoz ( primer per la dreta ) al llavors conseller de Governació Jordi Ausàs d’ERC el 30 d’octubre del 2010 dia de la constitució del nou Ajuntament de La Canonja

Recordo quan els socialistes vàrem reclamar el retorn del President Tarradellas perfectament. Era el 12 d ejuny de 1977 i Joan Raventós, amb una plaça de braus de la Monumental de Barcelona a petar va proclamar davant Felipe Gonzàlez que si el PSC guanyava les eleccions ell renunciaría a presidir la Generalitat provisional.
Però tampoc Jordi Pujol no en volia sentir ni parlar mentre que ara, gràcies a aquell gest de Joan Reventós  podem exhibir que la legitimitat de la Generalitat ve de la republicana que pels catalans no s’ha interromput i que és anterior en el temps a la pròpia Constitució espanyola.
Els convergents van haver d’acceptar la realitat. Com la van haver d’acceptar en un altre dels moments importants pel catalanisme quan el PSC – i el PSUC també – vam optar per una sola xarxa escolar i l’ensenyament en català. Jordi Pujol va fer un intent d’implantar un sistema com el basc de doble xarxa però els partits d’esquerra que no volíem una societat catalana fracturada i dividida segons la xarxa escolar vàrem acabar implantant  el sistema que s’ha revelat apropiat.
Hem tingut altres desencontres els catalanistes d’aquest país. Esgotat com vèiem l’Estatut del 79, CiU nmo volia fer-ne un altre. Malgrat això, el 96 van començar a acceptar-ne la realitat fins que va arribar aquell mateix any el pacte del Majestic CiU-PP o Aznar-Pujol – què lleig els va quedar signar a un hotel com dos amants que s’amaguen – . Allí tots dos es van prometre fidelitat quatre anys a canvi que no es parlès de cap nou estatut. Vam haver de ser altre cop PSC i ICV que ho plantegéssim el 2004 i ho portéssim a terme el 2006 amb els vots en contra d’ERC i PP després retallat pel Constitucional.
I mentrestant, anys i anys lluitant des dels ajuntaments, els set anys de govern de progrés a la Generalitat i els de l’Estat contra les dependències més perilloses i injustes com són les de la pobresa, la incultura, la falta d’educació o d’accés als serveis sanitaris o socials, a les pensions, a la del canvi climàtic, a la indignitat de la vida i perquè tothom la pugui tenir en les millors condicions possibles. I per la llengua catalana, creant escoles en català quan encara vivia el dictador, fent cultura, practicant-la, amb moviments socials i sindicals per fer que aquest sigui un sol poble amb tots els qui han vingut de fora i darrerament de molt lluny. No és catalanisme i del bo tot això ?Per nosaltres, pel Roc Muñoz a qui mai La Canonja li podrà agrair prou el que ha fet per retornar als veïns el seu poble el catalanisme és això. O només ho és cridar independència i enarborar la bandera més alta ? No, el catalanisme per nosaltres és que els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya siguin el màxim de lliures possibles en les seves vides. I sí, tenim n problema i gros amb les nostres relacions amb la resta d’Espanya i pensem que l’única solució és la federal. Però ningú no ens treurà la lluita pels homes i dones del nostre país que formen la nostra pàtria catalana. I em temo que qui vulgui donar lliçons a Roc Muñoz cal que es calci bé i comenci ja perquè em temo que li faltaran anys de vida.
Recordava aquestes coses aquest passat diumenge quan he llegit que un membre conegut de l’ANC deia públicament i per escrit a les xarxes que treballaria perquè l’alcalde de La Canonja marxés del poble.Quina raó donava tan destacat demócrata ? Que l’alcalde no està a favor de la independència. I acabava la seva disertació amb el crit de Visca Catalunya Lliure expressió que mai no he subscrit perquè he comprovat que les persones que ho criden només es refereixen a trencar a amb Espanya quan jo, en tot cas, vull trencar amb tots els altres països, corporacions, monopolis, oligopolis, espavilats que no paguen impostos o s’emporten els diners a l’estranger. És a dir, en tot cas cridaria visquin els catalans i les catalanes lliures perquè em sembla que amb el nom de la pàtria massa cops – o gairebé sempre – m’amaguen molts altres amos que ens fan esclaus sense que se n’adoniu més que una petita part de la ciutadania. És a dir, que no sóc gens partidari de la frase de Josep Pau Ballot quan tancava la seva gramàtica el 1813: “puix parla en català Deu li’n do glòria” i en canvi subscric plenament la de Joan Fuster “ puix parla en català, vejam a veure què diu “.
He recordat també Raimon tan maltractat la primavera passada quan va dir ” Sóc valencià. Quines repercussions podria tenir la independència de Catalunya al País Valencià? L’anticatalanisme creixeria encara més. Votaré i vuill saber el màxim perquè ara la situació està en una nebulosa i em genera molts dubtes, no en sé prou. Per això no he participat en actes a favor de la independència. Cal que s’aclareixi com això encaixa en la Unió Europea, i Catalunya, tant si ha de ser dins com fora de l’ Estat espanyol, com parla amb Espanya, respectant les minories.”
L’expressió “faré el possible perquè aquest senyor marxi del poble” és molt pitjor que qualsevol insult perquè és negar la possibilitat de conviure amb les persones – la majoria – que no pensen com tu. El millor patriota és el que accepta la pluralitat, la desitja i hi sap conviure en diàleg. A l’Estat català del futur que molts pensem i volem federat, l’únic que ha de marxar són les idees excloents però fins i tot les persones que les professen s’han de quedar. I l’ANC faria bé en desautoritzar-les perquè si no ho fa pensarem que també les defensa S’estan trencant moltes coses a Catalunya que seran de difícil recomposició en el futur. Pobres són els qui exclouen i Roc Muñoz treballa per una Catalunya rica i plena i no només en termes materials.

Artice publicat el 27 d’octubre de 2014 al Digital “La República checa”

Publicat dins de General | Feu un comentari

Moció sobre la defensa del caràcter plurilingüe de l’Estat

( es discutirà i votarà el proper dia  29 d’octubre al Parlament de Catalunya )

La Constitució espanyola, en el seu Article 3.3, diu que “ La riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà objecte d’especial respecte i protecció”, i l’Article 46 diu que “Els poders públics garantiran la conservació i promouran l’enriquiment del patrimoni històric, cultural i artístic dels pobles d’Espanya i dels béns que l’integren sigui quin sigui el seu règim jurídic i la seva titularitat. La llei penal sancionarà els atemptats contra aquest patrimoni.

Tot i això, assistim actualment a un moment en què les institucions que governen l’Estat Espanyol reconeixen la diversitat lingüística només formalment. Tanmateix, el govern del PP no para d’atemptar contra la unitat de les llengües de l’Estat – particularment del català – i de dificultar el seu ús i la seva difusió.

Els darrers episodis han arribat al punt de denominar de forma diferent al català en determinades zones d’Aragó, de dificultar l’ensenyament amb diferents instruments legislatius i de censurar la presentació d’obres literàries ja previstes per l’Institut Cervantes.

Un Estat que no ha resolt el reconeixement de la seva pluralitat lingüística tampoc no accepta la seva diversitat i, per tant, no té resolta la seva convivència, per tal com les llengües són uns bens culturals de primer ordre però també elements fonamentals de i per la convivència.

És doncs obligat que el Govern de Catalunya sigui conscient de l’obligació que té de contribuir a resoldre aquest veritable conflicte i d’eliminar els perills i amenaces que pateix la llengua catalana.

Correspon actuar també al Govern de la Generalitat perquè la llengua catalana està estesa per altres Comunitats Autònomes d’Espanya conformant el que anomenem, des del punt de vista cultural, països de parla catalana o Països Catalans. Cal doncs que Catalunya ajudi la llengua catalana en tots els territoris i no només el del Principat, defensant el reconeixement del plurilingüisme per part de l’Estat.

Cal, doncs, superar els conflictes i l’ús partidista que s’està fent de les llengües diferents del castellà. Espanya és plurilingüe i en lloc d’exhibir el plurilingüisme com una riquesa que pocs estats tenen amb aquesta vitalitat, s’ha presentat com un destorb. Això ha pertorbat la convivència, l’ha dificultat i enverinat.

En aquesta línia, vistos els problemes que s’han anat acumulant els darrers temps, els socialistes de Catalunya vàrem presentar al Senat l’any passat una proposta de Llei orgànica anomenada “Reconocimiento y amparo de la pluralidad lingüística de España ” que no va prosperar pels vots en contra del PP.

El govern de la Generalitat, que no s’ha preocupat en absolut per aquest tema, ha de prendre cartes en l’assumpte i posar-se a treballar decididament perquè el català sigui considerat i valorat com un patrimoni d’Espanya i d’Europa, treballar pel reconeixement que contribuiria al bé de llengua catalana però també a la convivència de tots els pobles de l’Estat.

 

Per tot això, el Parlament de Catalunya insta al Govern de la Generalitat a:

 

1 – Establir converses amb la resta de Governs de Comunitats Autònomes amb llengua oficial diferent del castellà per fer efectiu el reconeixement del plurilingüisme de l’Estat de la forma més àmplia possible.

2 –Impulsar, a ser possible en col·laboració amb els Governs de Comunitats Autònomes amb llengua oficial diferent del castellà, una llei del plurilingüisme a Espanya.

3 – Que demani al Govern de l’Estat que dugui les accions necessàries perquè al Senat sigui possible l’ús de les llengües considerades oficials a Espanya en totes les sessions i documents.

4 – Que demani al Govern de l’Estat que dugui a terme les accions necessàries perquè l’Instituto Cervantes sigui realment una institució d’impuls de la cultura espanyola i de les llengües parlades a l’Estat.

Xavier Sabaté Ibarz – Diputat del PSC

Publicat dins de General | Feu un comentari

Interpel.lant al Govern sobre plurilingüisme a l’Estat

1– Sempre està justificat parlar de plurilingüisme – en una societat en què les llengües en contacte evolucionen més que mai i de vegades de forma insospitada, – més en un territori com l’Estat Espanyol que les institucions que el governen no reconeixen oficialment la diversitat lingüística, – més encara si a més de no respectar-la la persegueixen.  Necessitat avui més que mai en què el govern del PP no ha parat d’atemptar contra la unitat de les llengües de l’Estat, de dificultar el seu desenvolupament. El darrer episodi la censura de l’Instituto Cervantes a la presentació de Victus- És una assignatura pendent. Des de l’Oda a la Pàtria d’Aribau – avui llegia el mai no prou reconegut professor oriol Pi de cabanyes a La Vanguardia  i recordava la interpretació psicoanalítica del poema que ens explicava a la Universitat – fins a l’Oda a Espanya de Joan Maragall

2 – un Estat que no ha resolt el reconeixement de la seva pluralitat lingüística tampoc no ha resolt la seva diversitat i, per tant, la seva convivència

3 – Respecte pel que suposa de bé cultural de primer ordre però també pel que suposa d’element fonamental per la convivència

4 – Però també perquè, conseller, des del seu govern no s’han preocupat per aquest tema. I com a catalans – i vostè com a membre del Govern molt especialment – ens correspon la defensa del català i aquest està estès per altres CCAA d’Espanya, els que anomenem des del punt de vista cultural, països de parla catalana o Països Catalans – dit sense cap pretensió imperialista i des de la màxima consideració d’igualtat – . Ja sap, Conseller, de Salses a Guardamar i de Fraga fins a Maó

5 – Cal doncs que Catalunya ajudi i vostès es moguin per ajudar  la llengua catalana i això es fa també defensant el reconeixement del plurilingüisme per part de l’Estat. Ajudar el català també es fa assolint que l’Estat reconegui i fomenti el plurilingüisme

6 – El govern de Catalunya ha d’encapçalar aquesta lluita. Els socialistes ja ho hem portat al Senat l’any passat i els socialistes de tota espanya ens va donar suport. Vam presentar una Llei de “Reconocimiento y amparo de la pluralidad lingüística” derrotada pels vots del PP

7 – Cal superar una història plena de conflictes o encara pitjor, ús partidista no per donar carta de naturalesa a una situació de convivència sinó, encara pitjor, per aconseguir vots atacant llengües de l’Estat tan llengües les minoritàries com la majoritària que és el castellà .Espanya és un país plurilingüe i en lloc d’exhibir el plurilingüisme com una riquesa que pocs estats tenen amb aquesta vitalitat , s’ha presentat com un destorb . En realitat això ha pertorbat la convivència, l’ha dificultat, enverinatLa mesquinesa s’ha imposat a la intel.ligència, la mediocritat a la cultura i a l’altura de mires, la concepció rastrera i egoista a la generositat i a l’amistat

8 – Català patrimoni d’Espanya  i d’Europa

9 – Cal, doncs, un reconeixement que ajudaria a la llengua catalana però també a la convivència de tots els pobles de l’Estat que per altra banda ja figura a la Constitució:

Art. 3.3 Constitució: La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto y protección.

Artículo 46 de la Constitución Española:Los poderes públicos garantizarán la conservación y promoverán el enriquecimiento del patrimonio histórico, cultural y artístico de los pueblos de España y de los bienes que lo integran, cualquiera que sea su régimen jurídico y su titularidad. La ley penal sancionará los atentados contra este patrimonio

10 – En definitiva, conseller, volem que el seu Govern i vostè, baixin a  la realitat, a la feina feixuga i difícil de la quotidianitat QUE TAMBÉ TÉ LA SEVA ÈPICAEns tindrà al seu costat si ho fa. No ens serà aliena perquè ja n’hem dionat sobrades mostres al llarg de la història de lluitar per una de les principals, si no la primera, justificació o raó de ser de la nostra cultura i de la nostra existència com a nació, aviat ESTAT en una Espanya i u na Europa federals.

Interpel.lació al conseller FErran Mascarell al Ple del Parlament el 15 d’Octubre de 2014

Publicat dins de General | Feu un comentari

Prou des del catalanisme d’esquerres – Per un nou estat català federat a Espanya i Europa

Des del catalanisme d’esquerres; des dels qui estem d’acord que Catalunya és un subjecte polític que ha de tenir la possibilitat i el dret de decidir el seu futur encara que legalment no sigui avui reconegut; des dels qui hem lluitat per les nostres institucions; des dels qui vàrem renunciar el 77 a instaurar una nova institució que no fos la Generalitat republicana – no li agrairà mai prou Catalunya a Joan Reventós que fes renúncia a presidir la Generalitat Provisional i va exigir que fos Tarradellas i gràcies a aquest gest podem dir que la nostra Generalitat és anterior a la Constitució del 78 – ; des de la lluita i la contribució de tants com ho hem fet per la llengua a l’escola, al carrer, als mitjans de comunicació; des del compromís amb els moviments de renovació pedagògica, des de la militància activa en moviments sindicals, culturals com les corals o els castells i  tants altres; des de la militància en el voluntariat lingüístic, PROU, President Mas, PROU.

Prou de passar el temps embolicant la troca, enganyant els catalans. Miquel Iceta ha reclamat un cop més des de la tribuna del Cercle d’Economia dir la veritat als ciutadans. Jo li vaig suplicar també en el debat de política General el 25 de setembre de 2012.
Prou de commemorar derrotes i fracassos col.lectius – 1.926, 1931,1934,1936 – i de sumar-ne d’individuals que en l’hora present de crisi es van acumulant de forma intolerable. No n’afegim més mentre milers de catalans ingressen al pitjor grup social que és el de la pobresa, milers de nens no mengen com haurien de fer-ho i el nostre sistema productiu no funciona com podria.

Prou d’amagar amb el miratge de la independència les fragilitats de la nostra democràcia que requereix transparència, neteja, mètodes nous i assumpció de responsabilitats.

Sí, és el PP que no va suportar l’Estatut de 2006, que va fer campanya contra el català, contra el nostre autogovern i no va parar fins que va aconseguir que ens el retallessin. I no content amb això ha continuat des del Govern quan hi va arribar el 2011 menyspreant el poble de Catalunya,   les nostres institucions, la nostra capacitat de governar-nos, les nosttes disponibilitats econòmiques.

Tot això és cert. Però la resposta no podia ni pot ser que el poble de Catalunya  quedi fragmentat i fracturat. Ni que portem quatre anys sense govern, sense fer front a les dificultats, sense assolir cap fita positiva.

Necessitem un govern que no amagui els problemes, que digui la veritat i es dediqui a governar. El govern dels millors ha dissimulat la seva incompetència i no tenim altre horitzó que un desacreditat llibre blanc de la transició que no resisteix cap anàlisi seriosa i que també enganaya quan promet el paradís a una Catalunya que és més dependent que mai i no sols políticament. President, la nostra dependència energètica, d’aigua, financera, tecnològica, els i les nostres dependents físics o mentals, la nostra dependència dels cereals i minerals, la nostra dependència per raó de la nostra situació geo-estratègica, les amenaces a la nostra seguretat pel terrorisme i els compromisos internacionals imprescindibles són qüestions que no pot amagar més i que requereixen acció immediata. Vostè porta quatre anys i des del catalanisme d’esquerres que vol transformar la realitat, amb vocació de govern li hem de dir que no té dret a fer més deixadesa de funcions

Alguns dels que violen donar lliçons encara han de demostrar el seu valor de lluitar en temps difícils quan la democràcia era una quimera i han d’aclarir on ens porten les seves postures de màxims. No em cansaré mai de dir que no és més català qui crida més fort i més cops el mot independència. Més aviat qui ho ha fet al llarg de la història no ha aconseguit fer els catalans menys dependents dels poders econòmics i polítics als catalans ni han assolit gaires avenços en l’autogovern.

Ara es proposa una consulta sense organisme de control independent, sense campanya plural, sense cap reconeixement internacional ni de l’Estat, sense control de les meses de votació amb garanties i amb una pregunta que podria tenir un escrutini d’interpretació impossible. Amb aquestes garanties, algú creu que la consulta i Catalunya com a país tindrà més reconeixement i, sobretot, que serà més factible la consulta que volem com s’ha fet a Escòcia o a Canadà ? O és que en realitat es prefereix fer un simulacre de consulta per preparar les eleccions ?.

Volem votar, no ser convocats a una nova mobilització. Però que aquesta votació serveixi per alguna cosa i no per continuar perdent prestigi i oportunitats de desenvolupament . I volem solucions a la relació federal del nou Estat Català amb la resta d’Espanya i d’Europa – però també per als altres problemes que, si continuem així, romandran qui sap quants anys més.

Continuarem des del catalanisme d’esquerres lluitant per una Catalunya respectada on valgui la pena viure i que no oblidi cap dels i les qui hi viuen.

Publicat dins de General | 2 comentaris