28 de febrer de 1980. Se celebra un referendum a Andalusia per accedir a l’autonomia política per la via de l’article 151 de la Constitució espanyola, enlloc de per la via de l’article 143. Per accedir per la via de l’article 151, que inicialment havia de donar una qualitat autonòmica superior a la del 143, hi havia una exigència constitucional. Totes les provincies que participessin en el referèndum havien d’obtenir el vot favorable de la majoria absoluta de les persones que formaven el cens electoral provincial. Fixeu-vos que es demanava la majoria absoluta del cens de cada província, no pas dels votants.
Doncs bé, el precepte constitucional no es va complir en les províncies de Jaén i Almeria. A Jaén el vot favorable a la iniciativa autonòmica va ser del 49,34%, tot i que després van fer pujar unes dècimes amb diferents impugnacions. A la província d’Almeria el suport a la iniciativa autonòmica, o sigui a engegar el procés d’elaboració d’un estatut, va ser encara menor, concretament van recolzar la iniciativa el 42,07% de l’electorat. Repeteixo, l’exigència era que havia de ser la majoria absoluta sobre el cens electoral, no només dels que efectivament anaven a votar.
Dues de les vuit províncies andaluses no van complir les exigències constitucionals. Un 25% de les províncies andaluses no van aconseguir aquesta majoria absoluta exigida. Segons la mateixa Constitució, tan sacralitzada actualment, la iniciativa autonòmica andalusa s’havia d’haver rebutjat i no s’hagués pogut presentar de nou fins passats cinc anys. És això el que va succeir? No. En aquells moments era primordial per l’Estat espanyol que no només Euskadi i Catalunya gaudissin d’autonomia política. Calia afegir-hi la regió del sud peninsular per la seva dimensió territorial. Com es va solucionar?
El desembre del 1980, deu mesos després del fracassat referèndum, es va aprovar una llei orgànica a les Corts espanyoles que regulava els referèndums i que permetia que en cas que en alguna província no s’assolís l’exigència constitucional esmentada de majoria absoluta a cada província sobre el cens electoral, es pogués contemplar el vot conjunt de l’àmbit territorial que pretenia accedir a l’autonomia. La llei orgànica 12/1980 reformava la llei 2/1980 sobre modalitats de referèndum amb la qual es va fer el referèndum de la iniciativa andalusa.
Què vull dir amb tot plegat i què ens ensenya el cas exposat? Que la Constitució i les lleis són moldejables quan hi ha voluntat política per a resoldre un problema o conflicte de legalitat. Andalusia no hauria d’haver accedit a l’autonomia política en virtut de les exigències constitucionals, però la voluntat política va fer que els polítics espanyols del moment fessin mans i mànigues per donar via lliure a allò que inicialment la Constitució negava. Us sona d’alguna cosa? Ens diuen que no podem fer un referèndum d’autodeterminació perquè ni la Constitució ni les lleis ens ho permeten. Però el seu argument queda en evident feblesa quan contemplem el que va passar l’any 80 amb el cas andalús. Es va fer una reforma legal ad-hoc per fer possible allò que legalment no podia ser. I a més es va fer a posteriori.


Ja ha passat el Sant Fèlix vilafranquí. Com he fet en altres ocasions, m’agradaria exterioritzar en aquest apunt les meves sensacions particulars. Unes sensacions que no són neutrals, ja aviso d’antuvi, però que sí que tenen la intenció d’aproximar-se a l’objectivitat.
Només tinc unes poques hores de vida. Amb feines i treballs vaig abandonar l’ou que em protegia. Dins l’ou mantenia una postura un xic incòmoda, però natural, la mare m’havia deixat ja d’escalfar i vaig pensar que era hora de treure el cap. Com vaig poder, vaig començar a estirar el meu coll i amb el meu petit bec vaig picar una vegada i una altra contra la closca que em protegia. La meva insistència i tossuderia van fer possible d’esberlar-lo. Una glopada d’aire calent em va envair. Vaig girar el meu pobre caparró a banda i banda, la mare no hi era. La pobra havia quedat engarjolada entre barrots mentre li exigien dia rera dia que portés més germanets meus al món. Vaig veure ben aviat que m’hauria d’espavilar tot solet.
En una mateixa setmana, la que avui finalitzem, dues institucions per les quals no sento cap mena de simpatia s’han atrevit a fer dues propostes que exemplifiquen el poc respecte que els poders econòmics mundials senten per les persones treballadores. De fet, m’atreveixo a dir que no senten cap mena de respecte envers les persones en general, tant si són treballadores com si no. Encara diria més. Són nostàlgics dels temps en els quals la societat es dividia en amos i esclaus, persones lliures i oprimits.
Amb el dolorós desenllaç de l’accident del lleidetà Juanjo Garra a l’Himàlaia, hem pogut assistir al bo i millor de l’esperit humà a la muntanya. En un món on pujar muntanyes de vuit mil metres sembla una fita a l’abast de qualsevol pagant uns bons centimets rodejat de guies, sherpes, etc. fa temps que assistim al pitjor de les persones a la muntanya. No és el cas de Juanjo. Un home experimentat que assolia el seu novè vuit mil. Ell sabia on anava, sabia la preparació que calia i que tenia i assumia els riscos que tal empresa comporta. De fet el seu desgraciat accident és fruit de la responsabilitat que ell tenia i que va comportar que una relliscada del seu sherpa li provoqués a ell un trencament del turmell en fer el que cal fer en aquests moments.
El món casteller viu un dels millors moments de la seva història. No només perquè hi ha més colles que mai arreu dels Països Catalans, sinó, i sobretot, per la qualitat d’aquestes colles. Mai com ara, havien existit un reguitzell tan ampli de colles amb capacitat de fer castells de vuit de tota gamma. I a aquest fenomen se n’hi ajunta un altre de gens menyspreable. La velocitat vertiginosa amb la qual aquestes colles passen d’un nivell a un altre. Amb un curt espai de temps les colles passen dels castells de set als de vuit, i d’aquests als de nou. Aquest fet objectiu no és fruit de la casualitat. Hi ha raons que expiquen aquesta progressió que supera el que hem viscut fins ara. I quines són aquestes raons? No són raons secretes, ni fruit de beuratges màgics com els que prenien els gals d’Astèrix i Obèlix. Intentaré descriure-les.