Avui gavina m’agradaria explicar-te, tot i que entenc que no t’interessi massa, el meu punt de vista, sobre la ciutat veïna i la seva relació amb Salou. Sóc conscient de que és prou possible que a alguns amics reusencs no els acabi d’agradar.
Els reusencs van esser els que van fer important el comerç del Port de Salou al segle XVIII, els que van popularitzar les nostres platges i molts d’ells hi han arrelat establint negocis i contribuint a la prosperitat de Salou.
.
Però més enllà d’aquestes coses ben conegudes de tothom , jo sempre he estat crític amb l’evolució social i política de Reus, penso que, en general, els seus dirigents no han estat afortunats, que els hi ha mancat visió de futur i sovint s’han mirat massa el melic, deixant-se prendre tot el seu potencial de ciutat a tocar de la costa.
No penso parlar pas de la faraònica obra del canal Reus Salou. El tema ja ha fet corre prou rius de tinta, però a la llum dels segles que han passat, si que podem concloure que com mínim no va estar una iniciativa encertada. Dividí la població reusenca i es van malbaratar molts diners.
Un tema també antic i lamentable, fou la supressió del popular Carrilet que unia Reus i Salou i que, encara no sé ben bé com, es va deixar perdre. Aquest sistema de locomoció degudament modernitzat hagués fet possible l’històric interès de Reus d’apropar-se al mar i atreure el turisme salouenc al seu comerç. El que si és cert és que s’alliberaren uns terreny, els quals foren objecte d’importants operacions immobiliàries. Al poble de Reus se’ls van vendre que farien un moderníssim tren aeri , per substituir-lo. Fins i tot recordo que van fer venir una important personalitat sobre el tema, per fer una conferència al Centre de Lectura i mostrar-los el projecte, destinat a ser el futur i paradigma de la modernitat
D’altra banda l’expressió popular “Reus, Paris i Londres” que en un temps va estar allò que ara diríem un eslògan afortunat, i que avui encara escolto de tant en tat i, la veritat , em resulta una mica fora de lloc. Fa cosa d’un parell d’anys vaig anar a veure el mercat del dilluns i feia pena. Després ja em vaig assabentar que el local era cedit per Caixa Tarragona i que els volien fer fora per a construir-hi un equipament més racional o útil. Avui els preus de les coses, també els agraris, tinc entés que es fixen en els mercats virtuals d’internet.
De l’aeroport, dels diners que s’hi han invertit inútilment durant anys i anys, i les frustracions que ha creat prefereixo no parlar-ne. És una història ben trista. A veure si al final acaba bé d’alguna manera i deixa de ser una sangonera per les arques públiques.
Més modernament i a través de la premsa vaig compilar tot un seguit de notícies que a més de la incredulitat general, penso honradament que no donaven massa bona impressió de Reus i dels dirigents de l’època. És clar que estaven en pre-campanya o campanya electoral, però la cosa s’allargà massa i cada noticia era com si els polítics reusencs s’haguessin begut l’enteniment. Ho resumiré breument, tot seguint els retalls dels diaris que conservo.
Diari de Tarragona 25-05-1998 “La zona de bares nocturnos podría situarse junto al canal ”. Una fotografia mostra l’indret on es situa " en el cauce [totalment sec] del barranco del Pedret es el propuesto para crear un río artificial, junto al qual se dispondria la zona lúdica de la ciudad”.
Diari de Tarragona 31-05-1998 “Los restos romanos se tratarán como atractivo didáctico y turístico”. En referència a un jaciment arqueològic que va aparèixer en construir la variant sud, al Mas d’en Corts. Un fotomuntatge il·lustra com podia quedar tot plegat.
Diari de Tarragona 03-06-1998 “Buscando un postre de Reus. El gremio de pasteleros artesanos colabora en el III Tast de Romesco d’interior”. A la mateixa pàgina l’alcalde es veu que ja comença a intuir que potser la cosa ja passa de mida i afirma “El alcalde insiste en que diseñar un río o implantar tranvías son proyectos posibles”, però afegeix: “Aún así Abelló informa que no estamos en una carrera de inventar cosas”. [uf menys mal]
La Vanguardia 18-07-1998 “Luz verde a la construcción del canal artificial en Reus”
Diari de Tarragona 25-05-1999. “Reus construirà un río artificial. El Consistorio proyecta realizar un canal de casi tres kilometros paralelo a la variante sur. De carácter lúdico, tendrá una zona de rápidos y a su alrededor existirá un gran espacio verde”. Encapçala una imatge virtual que mostra l’aspecte del futur canal.
Diari de Tarragona 28-05-1999 “CiU promete la creación de un parque lúdico comercial en Reus. Según Barberà, costará 15.000 millones i tendrá un millón de visitantes al año”. Al peu una fotografia de Port Aventura.
El Punt 28-05-1999 “Reus- Projecten un gran pulmó verd amb un canal d’aigües braves per fer-hi puiragüisme i ràfting” . La noticia inclou un croquis de les instal.lacions previstes.
La Vanguardia 28-05-1999 “Canal versus lago. Mientras en Reus PSC y CIU lanzan como proyectos grandes parques con el elemento común del agua, en Tarragona el plato fuerte será la cultura”. Al mig de l’artícle un acudit de Napi, ja denota que tot plegat no pot anar en serio.
Diari de Tarragona 31-05-1999 “El proyecto del Parc del Roquís prevé un canal de aguas bravas- El río se transformará en un parque de 58 hectáreas, con arroyos y zona lúdica”. S’adjunta un croquis de les instal.lacions anunciades.
Diari de Tarragona 29-09-1999 “Pérez lanza la propuesta de crear la Agencia Metropolitana del Camp” [que sapiguem la cosa no ha prosperat de cap manera ]
Diari de Tarragona 10-11-1999 “El ayuntamiento [de Reus] crea la categoria de aprendiz para facilitar la formación laboral de los jóvenes” [Ja han passat les eleccions, es parla ja molt poc del riu i ara cal inventar coses “tant novedoses” com la figura de l’aprenent ]
Diari de Tarragona 25-06-2000 – Portada “Reus proyecta una gran zona lúdica junto al Pavelló Olímpic. Un grupo de empresarios locales promueve una àrea de ocio com pubs, restaurantes y cines” [fixeu-vos que ara ja no hi ha riu d’aigües braves ni manses, ni llac, ni canal.]
El Punt 13-01-2005 “La Generalitat dóna possibilitats a Reus de ser la seu de la fàbrica d’helicopters d’Eads”. A sota: “ Parc Aeronàutic de Reus, la proposta de CIU ”
Diari de Tarragona 20-05-2005 “El proyecto de la fábrica de helicopteros vuela de Reus. La compañia Eurocopter se ha decantado finalmente por Albacete.”
Ho deixem aquí, perquè podriem generar una esteril pol·lèmica i no és pas, ni de lluny el nostre propósit
Tot això no pasa només a Reus, disbarats i desproposits en podem llegir cada dia, i es que els polítics d’un lloc són semblants als d’un altre lloc com dos gotes d’aigua.
Si que és cert que sempre hem mantingut que els reusencs es mereixien millors governants i com a ciutat que en el seu dia va ser la segona de Catalunya, havia d’haver estat reconeguda la seva importancia designant-la capital de provincia. Penso que en aquesta decisió, al prevaldre el poder de l’Església tarragonina i el seu gran passat històric, Reus va perdre definitivament la batalla.
Els reusencs, la societat civil, ha lluitat sempre davant l’adversitat, però, al meu modest entendre no ha sapigut adaptar-se a les nove situacions de cada moment. Parlar de l’Hospital de Sant Joan, o de l’autovia de Bellisens, o no permetre les grans superficies per protegir el comerç local, quan Tarragona fa un grapat d’anys va construir la seves macro instal·lacions comercials a tocar del terme reusenc i per tant prenent-li clientela, n’és un bon exemple.
Podria argumentar moltes més coses, respecte a Reus i les immenses possibilitats que tenia de influir i beneficiar-se del turisme que té tot just a un pam, metefóricament parlant, és clar. En aquest sentit entenc que no ho han fet gens bé.
Les noves i amples carreteres i línies fèrries tampoc afavoreixen Reus. Passen per fora de les ciutats, faciliten la movilitat i la gent ja no té necessitat d’aturar-s’hi. Tampoc hi ha necessitat d’acudir a un mercat setmanal que reguli els preus del camp, ni tampoc acudir a la capital de comarca per anar al metge. Sortosament a tot arreu ja hi ha de tot i pretendre una centralitat comarcal, penso que honestament, no té res a veure amb els temps actuals.
Si algú s’ha pogut molestar que em disculpi, no era pas la meva intenció