Tarragona enamora, es pot dir més alt però no més clar.
Ens trobem davant d’una ciutat preciosa, una perla del mediterrani català. Malauradament, penso que massa sovint infravalorada, sobretot per naltros mateixos. Aquesta és una bona iniciativa per a què la nostra autoestima col·lectiva es reforci, i que cada vegada que xafem qualsevol indret de la nostra ciutat siguem conscients de tot el que tenim, de tot el que som.
Tarragona és sinònim d’una història apassionant, equilibri de glòria, poder, lluites, llegendes i oblit. Les muralles, imponents, ens pregonen altres temps sobirans (com deia la cançó); la Catedral ens acosta al concepte de bellesa i ens amaga una processó de rates; l’amfiteatre i el circ evoquen passions del poble i convulsions passades; i la plaça del Fòrum representa l’harmonia perfecta entre passat i modernitat.
És un autèntic plaer perdre’s a consciència pels carrers de la Part Alta, carregats de melancolia, intimisme i història. Així com donar un tomb per la Rambla Nova, i xerrar amb els nostres sobre coses banals, sota l’atenta mirada de l’emblemàtic avi Virgili. Visitar, ja de pas, el Teatre Metropol, que demana a crits que no menystinguem la nostra herència modernista.
Fer una cerveseta estiuenca en una terrassa de la Plaça de la Font tampoc està gens malament, i una posta de Sol tocant ferro al balcó del mediterrani (quin balcó!) és el millor paisatge per als enamorats.
Quin goig fan els nostres carrers quan s’apropen les festes patrimonials i la ciutat es bolca totalment. És aleshores quan bèsties, balls, entremesos i castellers ens condueixen cap a la follia popular, i ens recorden, per mitjà d’un espectacle inesborrable, que hem de lluitar per salvaguardar les nostres tradicions, la nostra identitat. Més enllà de les nostres creences, tampoc podem deixar de banda l’encant i solemnitat de la nostra Setmana Santa.
I la mar? No ens oblidem de la mar. Del seu color, el seu perfum, les nostres platges, la brisa serrallenca i el seu romesco, i de la devoció dels pescadors per Sant Magí.
Podem menjar per dinar l’espineta amb caragolins, recepta metafòrica del que representa la nostra ciutat. I després? Després podem fer copa, cafè i puro per un duro, si ho voleu. La copa, evidentment, serà de Chartreuse!
Més tard, podem conèixer més a fons llegats com el de Pin i Soler o Manuel de Montoliu; si ho preferiu, podem provar-ho amb poemes de Montserrat Abelló i Olga Xirinacs; també podem fer una mica de broma recordant vinyetes d’en Napi; o sorprendre’ns quan els avis o pares ens expliquen l’experiència radiofònica del Maginet Pelacanyes de Josep Maria Tarrassa, o les jugades de Balmanya a l’estadi de l’Avinguda Catalunya!
Com podeu comprovar, tenim moltes raons per les quals enarborar la bandera del tarragonisme! I tantes altres de les quals aquest text s’oblida.
Amb uns companys universitaris
hem realitzat aquesta setmana un treball molt relacionat amb la teoria del framing, paradigma que
apareix en l’àmbit dels mitjans de comunicació a partir dels anys setanta del
segle XX.
Aquesta teoria fa referència a
l’emmarcament que fan els mitjans sobre les notícies i quina influència tenen
aquests sobre la importància que li donin les persones. Aquest emmarcament denota
la consideració que li dona cada mitjà a una situació concreta. Per a Gamson,
els frames serveixen com a fars, que
il·luminen determinats fets o els ignoren (Gamson, 1992: 125)[1]. Els
receptors dels missatges de la premsa assumim aquests frames. Segons aquest mateix autor, quan
menys utilitzi una persona llur experiència personal, el coneixement popular i
recorri a menys fonts culturals més vulnerable esdevindrà vers els efectes dels
enquadraments realitzats pels diversos mitjans.
Tot i la transcendència final
clau de la figura del receptor, és evident que el paper dels mitjans i la
manera com interpretin una notícia són claus pels moviments socials i polítics.
El moviment social que no surt als
mitjans de comunicació no existeix (la mateixa màxima que ha servit pels
polítics des del segle passat, s'aplica ara als moviments socials)[2]. Ha passat això
amb Tarragona Decideix?
Autors com Gaye Tuchman, també destaquen
factors com les imatges o altres rutines professionals com a claus per fer que
l’esdeveniment es destaqui o s’ignori. Aquesta màxima també ens servirà per
interpretar la tasca del Diari.
Després d’una breu i poc
professional introducció conceptual, disposem-nos ara a analitzar l’emmarcament
que féu el Diari de Tarragona sobre
el referèndum popular sobre la independència que es realitzà a la nostra ciutat
el passat 17 d’octubre de 2010 i a extreure’n conclusions pròpies, que és el principal objectiu d'aquest article:
El dia anterior a la consulta, 16 d’octubre de
2010, el diari no duia cap notícia referent a l’esdeveniment. És evident,
doncs, que no li donaven gens d’importància al succés.
El mateix dia de la consulta, la portada no
incloïa res al respecte. Dins del diari, en l’apartat tracta les notícies més
destacades de Tarragona (solen ser les primeres pàgines), no en deia res. Tan sols apareixia un petit
requadre situat a la dreta a la pàgina 26, en l'apartatdedicat a Catalunya.El titular d'aquest ni tan sols feia
referència al propireferèndum, sinó que es limitava a
dir que “Carod-Rovira votará hoy”,identificant únicament a aquest
personatge públic amb l'esdeveniment, que comhom sap (per mitjà dels
estudis que van realitzant des del CIS) és un dels polítics més mal vistos per la
població. Si hom llegia tot el desenvolupament dela notícia podia veure-hi el
nombre de persones convocades a vot i el nomd'alguns barris sense seu
electoral. La notícia no anava acompanyada de cap tipus d'imatge. Per suposat ja que
ni tan sols es feia una crida a la mobilització iparticipació. És evident que se li
estava donant un tractament de notícia poctranscendental pels lectors.
Tanmateix, el dia posterior a la consulta: SORPRESA! Un dels titulars de la portada del 18 d’octubre de 2010 deia:
“Pinchazo de la consulta independentista en Tarragona”. Així doncs, destacava com una de les notícies més
importants de la jornada, mostrant una clara incoherència en el tractament del
succés, ja que els dies anteriors
s’havia tractat la consulta com una notícia de “segona”.Encara
mostrant més la transcendència que li donaven, la imatge de la portada mostrava
Carod-Rovira, Sergi de los Ríos i Rosa Rossell. Es relacionava de nou el
referèndum amb un partit polític en concret (ERC). Que enla imatge tan sols apareguin polítics també
mostra la intenció d’allunyar el succés de l’àmbit públic en general i
centrar-lo tan sols en l’àmbit polític.
A més, afegia a la pàgina 6, ara
sí en secció Tarragona, una pàgina sencera
dedicada a l'esdeveniment. Afegia
fotografies, una notícia que destacava el baix
percentatge i un article del
regidor Sergi de los Ríos en defensa del dret a
l'autodeterminació dels pobles.
Tot i que alguns encara poden
tenir una visió objectivista del periodisme, cada mitjà ofereix la seva pròpia
realitat mediatitzada. Tanmateix, el
tractament de la notícia que ha realitzat el Diari de Tarragona ha mostrat, segons la meva humil opinió, una
gran incoherència. No és lògic que un esdeveniment que pràcticament no s’ha
cobert, al qual no se li ha donat cap transcendència, d’un dia per l’altre,
esdevingui un dels titulars de la portada. Hauria estat el mateix
l’enquadrament si els resultats de la consulta haguessin estat uns altres?
Potser, fins i tot, si els mitjans locals haguessin donat un tracte més
digne i professional a la consulta el fracàs no hauria estat tan marcat.
Evidentment, no vull justificar el fracàs, la plataforma Tarragona Decideix haurà de fer (imagino
que ja ho haurà fet) una reflexió sobre per quines raons la mobilització ha estat
tan baixa. Tots els tarragonins, a
nivell personal, hauríem de reflexionar sobre quin ha estat també el nostre
paper.
Però és evident que els mitjans de comunicació, com a “quart poder”,
també ha tingut quelcom a dir-hi. No trobeu?
La
matinada de tal dia com avui, Lluís Companys i Jover era afusellat al
fossar de
Santa Eulàlia, al castell de Montjuïc, per decisió d'un cínic "Consejo de Guerra", que el
condemnà a mort per rebel·lió militar. Aquesta condemna era la carta que
es
treia habitualment de la màniga (no pas de la legalitat) la repressió
franquista durant els primers anys de postguerra per assassinar els
líders polítics de la
República, sense cap altre motiu que no fos la seva
condició
ideològica. Avui es compleixen 70 anys d’aquest acte d’injustícia.
Així doncs, aquell 15 d’octubre,
l’honorable
president moria amb els ulls al descobert, donant la cara als que
l’afusellaven, i amb el cap ben alt, conscient que perdia la seva vida
per una
causa justa: la catalana. Ho feia també amb els peus descalços, en
contacte amb
la seva estimada terra. El seu últim crit fou “Per Catalunya!”.
Cal remarcar que, evidentment, abans
d'esdevenir
condemnat, havia estat torturat i humiliat per la policia franquista.
Aquell
calvari el passà a les cel·les de la Direcció General
de Seguretat, a Madrid.
Companys fou el primer i únic president
escollit
de forma democràtica pel seu sobirà poble assassinat pel feixisme
europeu, com
així ho destaca Jordi Creus, director de la revista Sàpiens,
en el seu article publicat al número d’octubre.
Qualsevol persona o institució honesta i
amb
dos dits de front està capacitada per assegurar que aquella barbàrie
-com
tantes altres- atemptava contra la legalitat, la llibertat i la dignitat
humana. Com és lògic, el règim franquista, com a institució, mai ho
denuncià ni
se’n penedí, tot i que personatges com Ramón Serrano Súñer, figura
propera al
general Franco, acceptessin anys després que aquelles condemnes havien
estat un
absurd. Va fer un pèl tard per denunciar-ho, concretament 40 anys tard,
tot i
que més val pensar en l’expressió castellana que diu más vale tarde que nunca.
El més dur és que les institucions
democràtiques
espanyoles, en més de trenta anys, no hanestat capacitades per a dignificar la història. Segons
els estaments judicials actuals, Companys continua essent
culpable dels actes pels quals se l’imputaren. Trist i humiliant, molt
humiliant.L’Estat espanyolpateix d’una
amnèsia històrica que
l’impedeix mirar cap el futur polític amb garanties d’èxit. Viu
encara
ancorat en el passat franquista, no ha sabut o no ha volgut tancar les
ferides Desenganyem-nos, Espanya encara es troba
en període de transició. Fins que no siguem capaços d’afrontar la
realitat
del nostre passat recent i fem justícia per la dignitat de tots aquells
que
donaren la vida per una societat més lliure, aquesta terra no gaudirà
d’una
democràcia saludable.
Cal que tots els catalans ens sentim
hereus de la
lluita d’en Companys, basada principalment en la defensa del
republicanisme,
els drets dels obrers, la legitimitat sobre la propietat de la terra per
aquell
qui la treballa i la sobirania del poble català. Els
catalans del segle XXI hem de tornar a sofrir, tornar a lluitar i
tornar a vèncer, i la nostra primera lluita ha de consistir en fer
justícia amb
els assassinats del franquisme. Recuperar realment la nostra memòria
col·lectiva. Sinó, la ignorància vers el passat ens continuarà impedint
l’avenç
cap al futur.
Vegeu:
Revista Sàpiens número 96 (octubre 2010).
MARIA
SÒRIA, Josep: Las últimas horas de
Companys. Diari La Vanguardia, 14
octubre de
2010.
FORN, Josep Maria (director). (1979). Companys,
procés a Catalunya [Pel·lícula].
Vull aprofitar que,
durant aquestes setmanes, els castells han esdevingut notícia
d’actualitat per a parlar sobre algunes de les experiències i
reflexions que m’ha aportat la pràctica castellera durant els
darrers dos mesos. L'entrada a la Colla Jove Xiquets de Tarragona
m'ha ofert una visió que abans no tenia dels castells, que m'enamora
i que vull compartir amb tots vosaltres:
Aquell meu primer dia
d'agost vaig començar a conèixer gent de la colla: els que em cauen
de puta mare, els que saludo i prou, els que hauria preferit no
conèixer mai, els que coneixo de vista però mai hi he parlat, etc.
Vaig començar a formar les meves impressions i/o prejudicis sobre
tots aquells que m'envoltaven (és inevitable que no es generin
preconcepcions). Hi ha molta gent, i de tota mena, i això l'omple de
riquesa. És evident que en una entitat amb tantes persones
implicades tens l'oportunitat d'ampliar les teves relacions socials
(cadascú al seu tempo) i generes un seguit d'opinions
personals. Però el que em va sobtar i vull destacar fou que quan
toca alçar el castell, tot tipus de diferència, prejudici sobre un
altre individu desapareix i tothom esdevè una peça igual, una peça
important. L'home fa l'escaleta a la dona; el neoliberal demana pit
al comunista; el nadiu fa de falca al nouvingut; l'empresari és la
crossa de l'obrer que està a l'atur; el banyut posa els peus al
folre a sobre de l'home que feia l'amor amb la seva dona fa dues
nits... no sé si m'explico. La colla castellera és una realitat
formada per un gran nombre d'individus diferents que adquireixen una
igualtat molt pura a l'hora de realitzar la seva construcció.
La meva conclusió
personal és doncs que els castells ens presenten una microsocietat
perfectament construida, on la igualtat és el valor cabdal. La
jerarquia establerta (cap de colla, equip tècnic...) tan sols està
formada per una sèrie d'òrgans molts simples , la finalitat
exclusiva dels quals és garantir el màxim rendiment de cada
individu per a una millora qualitativa del castell en global. A
voltes, seria positiu que tots ens emmirallèssim en aquesta idea i
intentèssim que les nostres relacions humanes, o fins i tot les
nostres societats, capitalistes, extremadament materialistes, de competència ferotge, amb enormes
desigualtats, infectades en excès de modes i prejudicis fossin una
còpia el més perfecta possible d'aquestes idees genials que ens transmet el
castell com són la solidaritat, la igualtat, la competència sana o
la humilitat humana, entre d'altres.
També és interessant
veure com els castells ens confirmen una vegada més l'empírica
afirmació que els humans som animals interdependents, de naturalesa
social, és a dir, tenim la necessitat d'establir xarxes de relació
entre nosaltres mateixos. Ja us dic, la pràctica castellera n'és un
exemple ben patent: l'individu sol no fa el castell, necessita de tot
un seguit de persones més per a construir allò que es proposa. El
lema que es coneix com a nacional de Suïssa de “uno para todos y
todos para uno” assoleix la seva màxima. És collonut.
Aquests mesos m'han
permès conèixer com tot una sèrie de valors socials que, en la
vida quotidiana occidental ignorem quasi sempre, tenen una expressió molt pura
en la tradició catalana castellera. Estic molt content d'aquest
aprenentatge que m'ha ofert aquesta pràctica, i és per això que
vull acabar aquest article homenatjant-la:
Visca els castells!
font imatge: http://www.iberimage.com/fotos/2T041012.jpg
L'any 1851, l'escultor Bernat
Verderol i Roig construïa, per encàrrec de l'Ajuntament, els Gegants Moros de
Tarragona. Hom diu que representaven uns cortesans dels Cosroes, reialesa
Persa. Però bé, el cert és que durant quasi cent quaranta anys representaren a
la ciutat.
Fins a l'any 1985,
en què es guardaren per motius tècnics i de mal estat, els gegants de Verderol
passejaren pels nostres carrers i esdevingueren insigne de la ciutat.
Resistiren a revoltes, dictadures, guerres i conflictivitats socials. És per
això que podem afirmar que són un patrimoni valuosíssim de caràcter artísitc,
cultural i històric. És més, estan carregats d’una profunda càrrega emocional
col·lectiva, ja que són els gegants amb què ballaren i gaudiren els nostres
germans, pares, tiets, avis, besavis, rebesavis....
Tanmateix, sembla
ser que malauradament els nostres representants polítics mai han entès la
importància i el significat d’aquests gegants per als tarragonins. Una vegada
més, i sense tenir en compte el color polític, se situen a les antípodes del
sentiment popular i del manteniment digne de la nostra riquesa cultural.
A partir de la seva
“jubilació”, els gegants passaren a l'edifici de l'Antic Ajuntament, al carrer major. Allí es podriren de fàstic amb les humitats. Al cap d'un temps, foren mal guardats en el primer pis de l’Ajuntament de
Tarragona i, amb una mica de sort, es podien veure des del pati Jaume I del
nostre consistori. Ja hi hagueren alguns tarragonins melancòlics que mostraren
el seu rebuig aleshores i que intentaren posar-se en contacte amb l’Ajuntament
per a aconseguir un final menys trist per als Moros (en tinc constància). Res
no s’aconseguí.
Amb l’arribada de
l’esperada Casa de la Festa,
hom podia esperar que els nostres antics gegants restarien més propers als
nostres conciutadans. L’obertura d’un espai que pretenia dinamitzar i apropar
la festa a tothom ho podia fer pensar. Però, de nou, no fou així.
No sé si porten
allí des de l’obertura de l’espai, però puc afirmar amb plena certesa que des
del juliol de 2008 resten darrere d’una cortina que hi ha en la sala on
s’exposen els plafons explicatius sobre els balls del nostre Seguici Popular. I
no és agosarat reivindicar també que ho fan en un estat tristament decrèpit,
com es pot observar a les fotografies.
Potser des de les
poltrones responen que s’estan restaurant o quelcom similar, però la realitat
és que durant aquests dos anys que tants tarragonins curiosos els hem pogut
veure darrere d’aquelles cortines blanques, no hi ha hagut cap millora.
Seria bonic i,
sobretot, molt digne que l’any 2011, en què els Gegants Moros que féu Verderol
compliran 160 anys, gaudissin d’una salut força més envejable que l’actual, i
per què no, que estiguessin a la vista de tothom. Perquè és molt trist haver de
capficar-se entre les cortines per veure allò que ens pertany a tots, i més en
segons quines condicions.
Molts tarragonins estem
farts d’aquesta situació i volem que es dignifiqui la seva figura d’una vegada
per totes, per tot allò que representaren, representen i representaran sempre.
Sembla paradoxal que es vulgui esdevenir capital de la cultura quan, a voltes,
dóna la sensació, que en aquest àmbit tenim masses mancances i tasques a fer
encara. I aquest homicidi, n’és una prova més. Però bé, tots sabem que la
nostra és ciutat de projectes, no de realitats.
Us deixo amb un conte que vaig escriure fa temps, el qual intenta reflectir el poc tarannà democràtic de la santíssima, invariable i perpètua Constitució espanyola, que trenta anys-dos després, continua encadenant persones i nacions.
I AL TERCER ANY
RESSUCITÀ
El
20 de novembre de 1975, Arias Navarro, pronuncia, molt afectat, les
següents paraules davant dels mitjans de comunicació:
-
“Españoles, Franco ha muerto”.
Acte seguit, milers de catalans surten als carrers amb ampolles de
cava a celebrar-ho. Podem afirmar que d’aqui nou mesos naixeran
moltes criatures: la societat té motius per estar de celebració.
Tot
indica que es produirà un gran canvi, i tothom està molt
il·lusionat. Tanmateix, encara no són conscients que l’esdevenir
no és gaire esperançador.
El
6 de desembre de 1978, la Llibertat, molt afectada, xiuxiueja a un
nombrós grup de catalans que fan l’esmorzar al bar del poble:
Ja han passat dues
setmanes de la històrica manifestació de Barcelona, on gent d’opcions
polítiques molt diferents, es va unir per a rebutjar la sentència del Tribunal Constitucional.
Tanmateix, era previsible que després de la
foto, tot seguiria igual.
És evident que les
formacions polítiques no poden treballar unides a Madrid, perquè plantegen
solucions diferents a la resolució del Contitucional.
Però el que cal
destacar, mal que alguns manipuladors ho vulguin amagar, és que la societat
civil catalana va demostrar el 10 de juliol que ja s’ha cansat del maltracte
descarat de l’Estat Espanyol vers la nostra terra i els nostres drets.
Perquè ja no ens
creiem (alguns mai hi hem cregut) les històries aquestes que ens trobem en un
estat plurinacional, democràtic, amb territoris històrics respectats, on les
seves llengües i cultures seran salvaguardades...
Voleu saber on ens
trobem, grandiloqüent i mentider Zapatero?
Vostè ho sap millor
que ningú, i els seus fillets del PSC també. Ens trobem en l’Espanya rància de sempre, la mateixa que fa
tres-cents anys ens va ocupar a cop d’arma sota les ordres de Felip V, que fa més de cent anys va plorar
l’alliberament de colònies explotades de les seves fronteres... en aquests anys
d’ocupació, no han canviat tant com alguns han fet que sembli.
Perquè un Estat que
té com a guia una Carta Magna desfassada, invariable, perpètua, inflexible i
que legitimitza la defensa de la unitat espanyola a qualsevol preu, no pot ser
considerat un estat democràtic.
El més important és
que a la multitudinària manifestació de l’altre dia una part molt considerable
dels assistents va demostrar que aquesta etapa ha de finalitzar, i que caldrà
treballar per a construir un Estat Català: perquè si en 300 anys no han
canviat, vol dir que no canviaran mai. El federalisme i aquest bon rotllet és un somni que mai es podrà
fer realitat: s'ha acabat de demostrar. L’imperi on mai es ponia
el Sol ha de morir definitivament, és l’hora que les seves últimes colònies
s’emancipin. Però no serà fàcil.
L’any 1975 Francisco Franco moria en un llit
tranquil·let... la mort d’Espanya no podrà ser tan plàcida com la d’aquell mal nascut: hem d’assassinar a Espanya.
S’ha acabat la fal·làcia del seny català, propi de la
burgesia que tants cops ha venut els nostres drets per purs interessos
econòmics.
L’assassinat és
unilateral, no el pactarem amb els enemics, perquè mai arribarem a un acord.
L’Estat Espanyol mai reconeixerà el dret a decidir democràticament del poble
català sobre el seu futur. Així doncs, que cap traïdor s’agelloni a Madrid i ajudi al
govern central a tirar endavant mesures per a rebre mínimes millores
d’autogovern. No volem fer un pas endavant i dos enrere, ja no ens alimenten
molles, com deia l’Ovidi.
El seny l’hem de
llençar al contenidor de rebuig, i procurar que cap aprofitat l’intenti
reciclar. És l’hora de la valentia, la lluita... ha arribat l’hora de les classes
populars. D’aquestes mateixes que encetaren un seguit de consultes per a la independència,
en una mostra de pedagogia democràtica (que s’emmerdà quan van posar-hi massa
mà les formacions polítiques). Les mateixes que mostraren ara farà tres anys
que molts catalans no creiem en aquesta monarquia imposada per un dictador
feixista.
Desenganyem-nos, els ninots de la foto del 10 de juliol
no ens solucionaran res.
Nosaltres som els
qui hem de lluitar, si n'estem convençuts, per la llibertat de la nostra terra,
perquè aquesta opció serà l’única que ens garantirà la vida de la nostra
cultura, la nostra llengua... (és prou demostrable que les llengües sense Estat, en el món
globalitzat en el què vivim, tenen els dies comptats). Perquè si Espanya no ens respecta i pretén esborrar-nos del mapa,
la nostra pròpia defensa és legitimitzada, així com ho fou la de Cuba,
Filipines i la d’altres nacions que foren esclaves de l’imperialisme.
Lluitem per a que d’aqui tres o més generacions, les
parelles encara es dediquin un “t’estimo”,
i recordin com una simple anècdota la lluita de tants catalans per a construir
un Estat emancipat de l’Espanya profunda, encara esclava de la mentalitat
imperialista de Felip II.
El després del 10 de juliol només té un nom: independència.
Les modes solen influenciar força les nostres vides, ens agradi o no. És
més, sembla que cada cop el món és més fals, més aparença... i prou. Fins i tot
el món dels que van en contra de com s’organitza tot plegat avui dia.
Seria bonic allunyar-se de totes aquestes barreres físiques que ens
provoquen prejudicis sobre les altres persones. La vida ha d’esdevenir una constant dialèctica vers el dogmatisme, en
la qual hem d’intentar sortir vencedors, i poder hissar així, als quatre vents,
la bandera de la llibertat i la felicitat humana.
Quan ets conscient de la teva voluntat i t’inicies en aquesta lluita,
intentes associar-te amb d’altres semblants que tenen les mateixes inquietuds
per a guanyar força i intentar que el canvi de mentalitat no sigui tan sols individual,
sinó social. Creus en el somni.
La llàstima és que, quan comences a sovintejar col·lectius alternatius, sovintment amb etiqueta
d’antisistema, et prens una decepció.
Te n’adones que aquests
moviments que pretenen transformar la societat, formar persones crítiques i
destruir dogmes i prejudicis (o aquest sembla ser el seu discurs) tenen una
mena de malaltia autoimmunològica, i la seva gent és més dogmàtica, més
hipòcrita, més sectària, té més prejudicis i s’influencia més per les modes que
qualsevol persona de carrer (segons ells, infectada per la moral predominant).
Durant la teva etapa militant et fas un fart de sentir crítiques
infantiloides al capitalisme. Persones que rebutgen fer sopars al McDonalds per principis però dinen al Viena. Persones que rebutgen productes Coca-Cola, però que de nit van amb l’Estrella. Persones que et critiquen per
comprar-te un Ralph Lauren i es
deixen un ronyó en un polo Fred Perry.
Persones que et foten un discurs que les drogues alienen les masses mentrestant
es lien un porro. Persones que defensen un esperit crític i l'únic que saben fer és parafrasejar Lenin.
Tot són penosos principis que et fan ésser més ben o mal vist a la tribu.
Prejudicis estúpids que fan que et miris millor el del Fred Perry que el del
Ralph Lauren, perquè ens entenguem. TOT és pura moda, que acaba imposant-se en
la nostra ment i després, per molt que no sembli, és difícil de destruir. Però aquesta ha de ser la nostra tasca, si
realment volem esdevenir ments lliures i crítiques.
Sembla que no tinguin en compte que quan s’hipotequen, estan col·laborant
amb el capitalisme, quan compren Quechua, estan col·laborant amb el
capitalisme... en definitiva, quan
neixen, ja són una part més del perfecte engranatge del sistema capitalista, un
joc en el qual estàs obligat a participar des del moment en que ets algú.
Si haguessin de ser
coherents amb el discurs, del que podríem anomenar l’hipòcrita anti-tot, el millor seria que se n’anessin a la
muntanya a cagar amb les vaquetes i a autogestionar-se de forma totalment
alienada al sistema. Però realment poca gent vol allunyar-se de la
civilització.
El que realment cal fer, és
treballar des de dins, assumint determinades contradiccions, per a intentar
canviar les coses (si aquesta és la nostra voluntat).
Tenen una visió que es troba lluny del que hauria d’esdevenir per a
persones que realment han destruït veritats i prejudicis... que la gent vesteixi com vulgui, i
sobretot, perquè li agrada anar així. Evitem deixar-nos portar per modes i
intents d’acceptació per part de grups. Siguem nosaltres mateixos, amb els
nostres gustos i la nostra pròpia personalitat.
Cal que portem xiruques perquè ens agraden, no per caure millor als de l’assemblea..
i sobretot, allunyem-nos d’aquests pseudoaxiomes que regnen en el món de
l’antisistema.
El més coherent que podem fer és allunyar-nos d’aquests discursos de parvularii
intentar tenir una visió més completa de tot el que ens envolta, respectant una
mica més la llibertat individual i allunyant-nos de modes.
Aquest esperit ens conduïrà
a l’autèntica llibertat.
Ja s'ha encetat el Mundial de Sud-Àfrica 2010.
Aquesta competició provocarà que, durant més d'un mes, la preocupació vital de
la societat espanyola ja no sigui la vida de personatges pintorescos de
programes que realitzen periodisme de serietat i qualitat (bonic recurs és la
ironia).
Deguda la importància nacional de l’esdeveniment,
els futbolistes proletaris de la selecció rebran una prima força sucosa de
l'Estat si tornen a casa amb la copa (tot
amb fons públics, evidentment).
Ara mateix, la felicitat de tots depèn de si
Espanya guanya el Mundial.
Si aquesta sembla ser la inquietud social amb més
trascendència, podem arribar a dues conclusions ben diferents: o el
funcionament de l'Estat i el benestar social estan garantits i estem molt a
prop de l’utopia o tenim un problema de valors i ens trobem en una societat
malalta, deshumanitzada pels valors del Capital.
Si tenim en compte que el fantàstic ordre mundial
coixeja i que estem patint una forta crisi mundial que està provocant cefalees
als petitburgesos convencionals de les boniques societats avançades i
més fam a la classe obrera: podem afirmar que ens trobem en una societat
malalta.
Si parem atenció sobre l'Estat espanyol, on hi ha
més de quatre milions d’aturats i un elevadíssim índex de corrupció política: podem
afirmar que ens trobem en una societat malalta.
Si observem com
la nostra ciutadania nihilista resta quieta davant qualsevol tipus de mesura
política, per molt injusta que sigui, i tan sols té com a preocupació nacional
la ridícula premsa rosa i el futbol: podem afirmar que ens trobem en una
societat malalta.
La gent ja no
surt al carrer; la gent ja no protesta; ja no reivindica; ja no lluita pels
seus drets.
El proïsme i l’esperit crític han estat brutalment
assassinats i en les ments de les persones ara tan sols regna l’egoïsme i el
conformisme.
Tanmateix, sembla
evident que si això ha esdevingut així no ha estat pas per atzar. Algú ha estat còmplice
de l’assassinat de la humanitat... han estat aquells qui governen, aquells que han
preferit una societat maquinitzada davant d'una societat humanitzada, que
han preferit educar futures màquines, abans que futures persones...
...aquells qui han fet que les foteses nacionals, com el mundial de futbol o la
vida pública d’estúpids que surten per televisió ensucrats, es converteixin en qüestió
nacional i preocupacions vertaderament trascendentals, com la crisi econòmica,
la corrupció política, la separació de poders o la construcció d’una autèntica
societat democràtica esdevinguin les foteses nacionals.
Avui dia, preocupacions i foteses s'intercanvien els papers en una societat que sembla tenir una patologia ja incurable.
Els polítics se senten decebuts perquè al jovent no li interessa la
política, i no ho acaben de comprendre. Tanmateix, haurien de ser conscients que
això és culpa de la putrefacció del sistema educatiu que han edificat, mancat
totalment d’humanisme, on es produeixen ments acrítiques, alienades,
nihilistes, que tan sols serveixen per a esdevenir força de treball ben
qualificada i uns perfectes drogodependents de la societat del consum, on la
filosofia del tenir ha enderrocat per complet la del ser.
La pròpia societat i els seus valors deshumanitzats, clarament condicionats
per interessos econòmics, han estat els que han conduït el jovent a la indiferència.
A què es deu aquesta greu patologia social?
- A subordinar la formació de persones als interessos del capital i de les
empreses privades, a les quals els hi interessa més la construcció d’un
ensenyament purament tècnic per a obtenir un millor rendiment productiu. Per a
perpetuar l’estabilitat del seu ordre i la supervivència de les seves poltrones
aburgesades, els polítics han decidit ser còmplices dels interessos lucratius dels qui
exploten persones, conduint així l’ensenyament a una mera preparació per al
treball.
Després, aquests assassins de la llibertat i del coneixement, són els
mateixos que fan discursos buits de credibilitat on parlen de justícia social,
educació per a la llibertat, igualtat i mil meravelles més.
Tot i la gran hipocresia que cometen a diari aquesta colla d’aprofitats,
vividors grandiloqüents, el jovent no respon. Aquest ha estat educat sota la
ideologia de la no-ideologia, i ha interioritzat durant la seva socialització a
l’escola valors que s’accepten com a axiomes indestructibles (la democràcia és
fantàstica, la globalització és un agermanament cultural...). No ha esdevingut
crític, no s’ha questionat res, i s’ha tornat dòcil, molt dòcil.
Serà difícil veure un altre maig del 68, precisament perquè la meitat d’aquells
joves amb esperit de lluita han estat després els còmplices creadors de
persones acrítiques, per a poder continuar donant vida a aquest sistema perjudicial per a la
salut de la llibertat, la igualtat i la humanitat.
Ens estem condemnant, cada vegada més, a la formació de ments vegetatives, únicament necessàries per a produir i obeir.