¿Origen del Marketing Digital?

Una mica d’història sobre la publicitat.A principis del segle XX, les empreses no invertien en publicitat, sinó que es centraven en millorar els processos de producció de les fàbriques. Entre els anys 50 i 80, comença a augmentar la competència, i el client es sofistica: la demanda de productes més elaborats i diferenciats creix, apareixen la ràdio i la televisió, i tot això impulsa el naixement de la publicitat centrada en el producte.

 

No és fins a mitjans dels o quan les empreses comencen a escoltar el client per dissenyar productes únics i personalitzats. És durant aquests anys quan es desenvolupen disciplines com el telemàrqueting i el màrqueting directe, les bases de dades i els sistemes d’informació. Llavors, el màrqueting i la publicitat es centren en el client i no en el producte.

 

No obstant això, el major canvi que ha patit el màrqueting arrenca en els anys 90. La revolució digital veu néixer un món globalitzat i un mercat on coexisteixen productes similars a preus similars, que són comercialitzats mitjançant canals similars: en conseqüència, la publicitat massiva perd impacte, i el màrqueting ha de canviar.

Les empreses es centren en aportar valors afegits que els diferenciïn, i en oferir al client una experiència única: les marques es converteixen en marques socials que es relacionen amb el seu públic objectiu a través de tots els mitjans que tenen al seu abast.

 

Avui, a tot s’ha unit la irrupció de les noves tecnologies i la digitalització, que han deixat pas al Màrqueting Digital. Però, què és i com pot ajudar a la nostra empresa?

Els fonaments del Màrqueting Digital

Podem definir el màrqueting digital com l’aplicació de les estratègies de màrqueting dutes a terme en els mitjans digitals: és a dir, si traslladem totes les tècniques del màrqueting tradicional al món online i les adaptem a les noves eines, donarà com a resultat el màrqueting digital.

 

Paul Fleming, expert en Màrqueting Digital i Social Media, assegura que les 4P del màrqueting tradicional (Product, Place, Price i Promotion) es tradueixen en 4F quan parlem de màrqueting digital: flux, funcionalitat, feedback i fidelització.

 

Flux. El flux en l’entorn digital ve donat per la interacció que les pàgines web permeten a l’usuari: podem definir llavors el flux com l’estat en què entra l’internauta quan navega a Internet, quan un lloc li ofereix una experiència interactiva i amb valor afegit.

 

Funcionalitat. En màrqueting digital, entenem que un web és funcional quan és atractiva, és fàcil navegar per ella i, en conseqüència, és útil per a l’usuari. No n’hi ha prou amb que el potencial client accedeixi a la nostra web (flux), sinó que per a ser captat la nostra presència online ha de ser funcional, i la nostra web ha de ser fàcilment “navegable”.

 

Feedback. Pot ser que el feedback sigui una de les majors avantatges que ofereix el màrqueting digital a les empreses per conèixer als seus clients i millorar la seva experiència: si l’usuari està en estat de flux i manté la seva navegació gràcies a la funcionalitat, comença a dialogar. I aquí rau el gran poder d’Internet.

 

Fidelització. Finalment, i per posar el fermall, arriba la fidelització: si una empresa es preocupa pel client i demostra interès per les seves necessitats, aquest client serà més propens a ser fidel a la marca.

 

Si bé és cert que no tots els autors estan d’acord: hi ha experts que asseguren que aquests fonaments no són nous, sinó heretats del màrqueting tradicional. De fet, si pensem en una persona que entra en una botiga física podem trobar tots els elements: el client potencial parla amb el dependent (flux), observa els productes ordenats i classificats en els taulells (funcionalitat), opina o pregunta sobre ells als seus cercles pròxims i al propi dependent (feedback) i, si finalment li agrada el producte, torna a comprar a la mateixa botiga (fidelització) com indica la consultoría seo judith sauch

Quant a velvet

consultora de marketing online a https://www.seowebconsultora.es i gerent de la agencia marketing digital http://mentedigital.es/
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.