Escola pública de nenes

L’arxiu ens ha deixat constància de les actes de juliol de la Junta local d’instrucció de l’any 1843 de l’escola pública de la mestra Rosa Batalla, també anomenada Rosa Comerma pel cognom del marit, tot dient “La escuela de niñas presentó variados y exquisitas labores y en algunas alumnas se notó considerables adelantos en escritura, lectura y aritmética” En l’ensenyament de les nenes el més important era la labor de costura. La documentació del 1848 especifica les matèries que es donen: religió i moral, cosir, planxar, brodar i totes les clases de labors, en un altre any especifica “encajes, calceta y tachado”

L’escola pública de nenes va tenir diferents espais, cal Pla, a la muralla de sant Antoni, al Carme, al Grup escolar i es va mantenir a sant Roc fins la dècada dels seixanta, tot i la creació del nou grup escolar .

Una notícia a El eco de Valls del 16 -09- 1883 informava d’una Conferencia pedagógica així de la part de les nenes:

 

“Siguióle en el uso de la palabra la Sra. D.’ Dolores Boscá, maestra pública de esta ciudad. Su discurso, seamos francos, fuese porque no teníamos noticia del notable talento de dicha señora, fuese el amor propio del sexo á que pertenecemos, que nos dá el prurito de considerar un talento inferior á las mugeres en general, ello es que el discurso de dicha señora nos sorprendió sobre manera. Dicción fácil, natural; exposición clara, precisa; elevación de conceptos; estudio razonado del tema y sólida argumentación, cualidades que elevaron á la Sra. Boscá á gran altura y que apreció el ilustrado auditorio, demostrándolo así al final del discurso de un modo inequívoco. Dicha señora concluyó diciendo: La enseñanza de la lectura por la escritura tiene importantes ventajas, pero no puede aconsejarse porque emplearía mucho tiempo al profesor, principalmente en las escuelas de niñas en que la enseñanza de las labores, de la que no puede prescindirse, requiere muchos cuidados de la profesora”.

Publicat dins de General | Desactiva els comentaris

Cosir a Valls

Publicat dins de General | Desactiva els comentaris