El camí vell de Prades als Masos

A Prades se’l coneixia com el Camí dels Masos.

Això era abans. Ara ja no en resta ni el record d’aquest camí i actualment hom anomena Camí dels Masos a la pista que surt del Collet del Terme.

I els Masos, és clar, són els de la Febró o de Galzeran. També s’inclou el Mas de Casals i el Mas de la Mola, que també s’accedia per aquest camí, abans de l’obertura de les pistes.

El camí surt del Camí de Reus, allà el Cap del Pla. La configuració d’aquest indret ha canviat molt de com era antigament amb la construcció de la carretera i la pista forestal de Siurana, i de la nova bassa. La vella, que s’omplia de la Font del Gran, ja és desapareguda. L’inici de la senda ja no és visible.

Si parem esment, és pel voltant de la Caseta de cal Gran que retrobem el caminet. El camí va davallant en marrades i ben marcat, a estones excavat pel pas, però sempre amb facilitat, fins a Vinarroig, on creua el barranquet i comença a remuntar de la mateixa forma fins que, les pistes forestal obertes en aqueixa banda, el fan desaparèixer.

La traça de baixada a Vinarroig és evident

L’ample Barranc de Vinarroig

Més amunt, s’aparta de la pista de desembosc i se’l segueix amb facilitat, pujant pausadament i suaument pel Bosc de l’Aixalà, fins a dalt de la Mola, on es pot sortir per dos o tres passos diferents.

El camí de pujada a la Mola

Dalt de la Mola, val la pena atansar-se al proper Mas o Corral de la Mola, gran edifici adosat a un pany de roca, ara enrunat però que encara mostra les diferents estances.

El Mas de la Mola

Se segueix breument la pista de la Mola, per deixar.la per un rastre poc visible a ma dreta, que torna a davallar en marrades, com correspon als camins d’abans. Es passa sota la línia d’alta tensió, que fa que es perdi el rastre. Tot i això, les marrades ara van apareixent i adès van desapareixent, fins arribar al fons de la barrancada.

Ja en el Barranc de les Tellerasses, el camí passa una mica apartat dels fons del barranc, tot i que l’actual pas, conegut i fressat sobretot per les motos, passa per la llera. Es passa sota del cablejat de la primera línia telefònica que arribà a Prades, que encara subsisteix en aquest racó. Es va seguint la vora del barranc avall.

Es creua, bandejant el pas actual, i es va per l’altra vora. El camí tota l’estona està una mica brut doncs ja no s’hi passa. S’aplega al Barranc del Mas de Casals. Si se segueix amunt, hom es pot arribar al Mas de Casals, per la Font Pollosa.

La Font Pollosa

Se segueix la pista que davalla de la banda del Mas de Casals, fins que fineix, i es continua pel caminet, sempre baixant, fins arribar a la pista que porta al Coll dels Masos o de les Torres, que es creua.

A partir d’ací, el camí està ben perdut. És la part on costa més de seguir i d’identificar el pas.

Tot i això, el recorregut és ben evident i s’arriba a la gran parada de terra que encara es llaura al voltant dels Masos, al mig del qual encara resta un marge de terra que recorda per on passava el Camí dels Masos.

Quant a rafefe

Caminant per vells camins oblidats de les Muntanyes de Prades
Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El camí vell de Prades als Masos

1. Joan Josep diu:

I jo que me pensava que feia servir La Carrerada… merci per il.lustrar!!!

2. Rafel diu:

La carrerada és un altre cas. Tanmateix, poca informació hi ha de ella. Caldria veure’n documentació o confrontacions en arxius municipals per trobar llocs de pas, amplades…
    Tot arribarà.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *