El camí de Capafonts a Poblet

Aquest camí també és conegut com el Camí ral de Capafonts a l’Espluga; a Prades també se’l coneix com la Drecera de l’Espluga. Amb aquests noms, sembla que antigament el camí era ben conegut i utilitzat.

A grans trets, el camí anava des del Mas del Dineral, pel Barranc de les Fontetes, al Coll del Bosc del Llarg; travessava el barranc del Mas d’en Toni i pujava al Coll d’en Perroi, D’allà s’internava al Bosc de Poblet, cap a la Granja de Castellfollit, el Monestir de Poblet i l’Espluga.

El seu traçat és conegut, tret del coll d’en Bosc del Llarg al Coll d’en Perroi, on curiosament no s’ha recuperat el seu ús, en un racó de gran bellesa i sense camins que s’internin, de moment.

Igualment, el traçat pel Bosc de Poblet és conegut, però s’ha perdut els seus orígens com a camí. És clar, que el Bosc de l’Estat creat després de la desamortització va suposar una gran modificació de la seva fisionomia, creant un gran bosc i perdent-se antics conreus i camins que radicaven en el seu interior.

Anant al detall, el camí que remunta el Barranc de les Fontetes és ben conegut i transitat per excursionistes i motoristes, i s’ha anat transformant en una trialera més.

Del Coll del Bosc del Llarg, hom s’interna dins el terme de Prades. El camí ja no és utilitzat i resta molt ben conservat. Davalla cap el fons de la barrancada, creuant el bonic Bosc d’en Llarg (de can Llarg de Capafonts). En una evident cruïlla, es desprén el Camí del Mas d’en Toni, perdut fins fa poc, ja que s’ha netejat recentment, amb el segell d’en Josep Maria Balanyà (suposo)…

El Coll d’en Perroi, des del Bosc del Llarg

S’arriba al fons del barranc, se’l creua i se’l segueix momentàniament aigües avall, fins que el barranc s’engorja i el camí va prenent alçada, pel vessant dels Costers d’en Perroi, entre alzines i tarteres de pedruscall granític. El camí es va perdent, a molts llocs no queda clar. Quan s’ateny vora el Coll d’en Perroi, un parell de marrades faciliten la pujada final, on s’arriba al camí de la Pedrera de l’Obis.

El Coll del Bosc del Llarg, des dels Costers d’en Perroi

Les tarteres regnen en aquest paisatge

I el Picorondan, al fons

Al Coll d’en Perroi, es creua perpendicularment el Camí de Prades a Montblanc i s’entra en el Bosc de Poblet. Es davalla cap el Pla d’en Misser, que es voreja, i s’arriba a la carretera forestal de Castellfollit al Tillar, que també es creua, per continuar baixant cap el Pla dels Esbarzerals, on trobem una cruïlla dels itineraris creats pels gestors del Paratge. S’agafa l’Itinerari Forestal Terapèutic, que davalla creuant el barrancó del Racó del Bou, fins a la Font del Crecifici, ja a les envistes del Xalet forestal de Castellfollit.

Quant a rafefe

Caminant per vells camins oblidats de les Muntanyes de Prades
Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a El camí de Capafonts a Poblet

1. JM balanya diu:

Hauríem de quedar un dia per parlar d’quest camí
    Tinc uns dubtes

2. David Bové diu:

Bones,
    la Drecera, és un altre camí que va de Prades a Poblet passant per la roca del Gringol , i baixa pel solà de la Pedrera( Serra Alta, ja dins del Bosc de Poblet) endinsant- se al barranc de Torners.
    Despres ja planejant arriba ja fins a Poblet.
    Salut

• rafefe diu:

Sí! El de la Drecera és un exemple de camí carener en bona part del seu traçat; és tipicament ramader. El que descric, segons la memòria popular, en deien “camí ral”. Aquest va per les valls, passant un parell de collets.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *